Profielwerkstuk

Discussie in 'Duikboten' gestart door thyM, 26 jan 2005.

1. thyM

thyM Guest

Hallo daar,

Wij zijn twee jongens die momenteel in het laatste jaar van hun VWO-opleiding zitten. om mee te mogen doen aan de eindexamens, moeten we een profielwerkstuk maken. Als onderwerp hebben wij gekozen voor het zelf bouwen van een duikboot. Wij hebben hier echt 0 ervaring mee, en zo zijn we op dit forum terecht gekomen. Wij zijn op zoek naar een eenvoudige manier om onze duikboot te laten stijgen en dalen. Wij hadden in gedachten de romp te maken van plexiglas. Dit gaat allemaal wel lukken, maar we zitten nog steeds met het probleem hoe we hem gaan laten stijgen en dalen. De duikboot moet ong. l x b x h = 40 x 15 x 10 cm worden. Enkele opties die we al hadden bedacht waren:
    - Een soort ballon in de duikboot, die vol kunnen pompen met lucht en ook weer leeg laten lopen. Hierbij zullen we water in duikboot moeten hebben, wat uit de duikboot kan worden gedrukt door de ballon, maar er ook weer in komt als we de ballon wat leger laten lopen.
    - Een 'ballasttank' die we vol laten lopen met water, en weer leeg kunnen laten lopen
    Hij mag verbonden blijven met het wateroppervlak mbv van een slang of iets dergelijks.

Heeft iemand nog andere suggesties of heeft iemand ideeen hoe we de opties uit zouden kunnen werken? we staan voor alles open!

Alvast bedankt,
    Thijmen en Willem-Jan

2. Florian

Florian Guest

Hoi,

Ik zit in H5 nt en maak ook een duikboot als profielwerkstuk. Ik zal als ik thuis ben wel wat foto's posten en wat uitleg geven hoe die van mij moet werken. Ik bouw hem wel volledig radiografisch en heb daar ook wat ervaring mee, als je zelf geen besturing hebt wordt het ietsje lastiger (of veel duurder) maar je zou kabels vanuit de boot kunnen laten lopen en zo alles besturen. Die van mij wordt wel ongeveer 1m. lang om alles er een beetje ruim in te laten passen. Hij is (wordt) gemaakt van een rioleeringsbuis met een doorsnee van 11 cm.

Florian

3. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Florian, Thijmen en Willem-Jan

Voor de laatste 2: welkom op dit forum!

Ik ben bezig met een "Swath" (zie het draadje over de duikboot, maar net niet) en die torpedo's (eigenlijk 2 duikboten die met studs aan een platform zijn bevestigd) heb ik van HWA buis (HemelWaterAfvoer; regenpijp voor gewone mensen zoals wij) gemaakt.
    Het prijsverschil tussen HWA en Rioolpijp is nogal groot vindt ik, dus ik heb voor de low-budget uitvoering gekozen.
    Die pijp moet je afdichten natuurlijk en daarvoor zijn bij de bouwmarkt allerlei passende doppen ed te vinden.
    Echt low budget is natuurlijk de "Pringles" oplossing die ik nu aan het proberen ben: de 80mm HWA buis kan precies passend worden afgesloten met de bodem van een pringles bus. :wink:

Laat je vorderingen eens zien hier op het forum. We zijn er benieuwd naar.

Wim

4. Florian

Florian Guest

Ik zal kijken of ik vanmiddag wat kan doen, helaas is het gisteren niet gelukt want ik heb vandaag een engels toets. Moest wel ff leren aangezien het vooral niet mijn goeiste vak is (dat heb ik nou eenmaal met talen).

Florian

5. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Zo, Jonge Onderzoeker-t-s....

ik wou dat ik zo'n project had gehad gedurende mijn tijd op't VWO.....
    Voordat ik allerlei opties ga ventileren nog even wat vragen over jullie project:

- 'een slang naar de oppervlakte': stroom/lucht/stuursignalen?????
    - moet jullie duik-apparaat ook kunnen varen (in de zin van voortbeweging in het horizontale vlak) of alleen 'op en neer'????
    - scoor je meer punten met een 'moeilijk ontwerp' of is er sprake van 'effectief leren'....

Jos

6. Florian

Florian Guest

Hoi,

Ten eerste moet mijn boot volledig rdiografisch varen en zonder slangetjes naar boven. Het is in mijn geval niet echt bedoeld als effectie leren, als de leraar dat wel vind is dat jammer voor hem want ik bouw hem ook omdat ik zoieso wel een duikboot wilde bouwen. Ik krijg er waarschijnlijk toh een voldoende voor want alle gesprekken tussendoor waren wel positief en als het echt werkt is het helemaal mooi want hij denk dat het niet gaat lukken (Ik denk van wel).

Hij gaat duiken door middel van een zuiger met de ene kant met een slangetje op het buitenwater aangesloten en de andere kant gewoon 'open' in de romp. Die zuiger stuur ik aan met een servo met een vertraagde 15 slagen potmeter zodat ik op mijn zender netjes alle skan bedienen.

Lengte: 1m
    Doorsnee: 11cm
    aandrijving: speed 600 7,2V
    Bediening: alleen alle staartroeren voor het profielwerkstuk,later misschien ook het voorste roer maar dat is nu te veel werk om op tijd te doen.

Hij moet volgende week af zijn dus dat is heel hard doorwerken.....

het blauwe dingetje is de 15 slagen potmeter en di moet met een asje op het zwarte tandwiel komen.

achterkant met motoren servo's

Florian

7. thyM

thyM Guest

Hoi

Bedankt voor al de snelle reacties. Het gaat bij ons echt nog meer om het principe duiken/stijgen. Wij hebben helemaal geen ervaring met radiografisch bestuurbare dingen etc behalve dan de autootjes waar we mee speelde toen we klein waren. We hebben deze optie ook overwogen, namelijk door hem dan te maken mbv roeren aan de zijkant, waarmee de duikboot kan stijgen en dalen, net zoals bij een vliegtuig gebeurt. Probleem is alleen dat dit idd alleen radiografisch kan, en hij moet uiteraard een voorwaartse beweging hebben. De duikboot van florian ziet er naar ons idee vrij spectaculair uit, maar jij gaat werken met radiografie en wij hebben geen idee hoe wij daarmee bezig kunnen gaan, en waar dat allemaal redelijk goedkoop op de kop te tikken zijn. Wij hebben maar een smal budget van ong. 30 euro, veel meer willen we er niet aan besteden.
    Met de buizen naar boven bedoelen wij idd een luchtaan/afvoer of een wateraan/afvoer. We hebben al zitten denken aan een pompje, waarmee we van bovenaf water toe kunnen voeren; de balasttanks kunnen vullen, en hem vervolgens weer "leeg kunnen laten lopen" door het water eruit te pompen.

Als iemand andere simpele opties heeft om een duikboot te laten stijgen dalen zouden wij die graag willen horen :D

Groetjes, Thijmen en Willem-Jan

8. Joop.O.H.

Joop.O.H.

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Hallo Thijmen en Willem-Jan

Omdat jullie budged zeer krap is om een duikboot te maken zou ik een pvc pijp nemen en aan elk eind een dop lijmen,is bij een doehetzelf-zaak te verkrijgen,en in de buis twee slangetjes monteren waarbij een boven in en een tot aan de bodum.Ga bij een autosloper een ruitensproei-pompje halen kompleet met ruitensproei-tank,is goedkoper dan een nieuwe.Dat pompje ga je aansluiten op het slangetje dat tot aan de bodum loopt,het ander is voor het ont en beluchten,zo ga je de buis volpompen en zinkt en door het pompje op de accu om te polen pomp je de buis weer leeg en de buis stijgt weer.het is maar een idee en denk dat je voor 30 euro klaar bent.

Gr.Joop

9. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
  10. thyM

thyM Guest

Hoi daar zijn we weer,

We hebben nu bijna alles klaar. Er is nog één probleempje: het ompolen wil niet lukken. Wat is de beste manier om de accu om te polen, zodat ons pompje de andere kant op pomt ?

Ons pompje: ruitenwisservloeistofpompje

Alvast bedankt !

11. vir niks ni bang ni boot

vir niks ni bang ni boot In Memoriam

Lid geworden:
    14 jan 2005
    niet de accu ompolen maar de motor dus een servo en twee micro schakelaars of een relais schakeling het is afhankelijk van wat er op de zender zit.
    groeten fred

12. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Florian heeft zijn duikboot inmiddels in het water gehad. we hebben hem omgebouwd naar een construktie met perslucht, welke met een fietspomp verkregen word in een oude (lege) spuitbus. Hier een paar fototjes van de vaarpoging.

wat uitleg aan de leeraar.

de tewaterlating

hij drijft in iedergeval wel mooi

even eisbreken :roll: of moesten we daar nou onderdoor :roll:

het stukje met duiken wilde niet helemaal lukken, dit is de grootste diepte die hij zelfstandig kan halen. en we hadden hem nog wel koersk genoemd :( de duiktank zat niet in het midden waardoor hij achterover ging hangen.

hier nog een beeld van de chaos aan de binnenkant.

groeten Halmar

13. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo,

Zo te zien hebben jullie nog wat werk voor de boeg, maar het begin is er! :thumbsup:
    Ik vind het overigens wel erg dapper om met deze temperaturen te gaan proefvaren!! Echte bikkels :proost:

Groeten, Lex.

14. vir niks ni bang ni boot

vir niks ni bang ni boot In Memoriam

Lid geworden:
    14 jan 2005
    hallo doorzetters
    al met al toch een knap stukje werk om in een korte tijd met allerlei adviezen en raadgevingen die jullie moesten ontwarren en op een rijtje moesten zetten, in iedergeval weten jullie nu dat de ballast je balans punt is en word.
    en met een pomp je een verschuiving krijgt
    de volgende boot op een ronde stok plaatsen om uit proberen hoe de balans is en word, succes verder.
    groeten fred

15. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    dat het met die ballast fout zou gaan had ik florian al gezecht. maarja, tijd he :roll:
    de componenten worden verwijderd en in een nieuwe romp geplaatst, dat is het nieuwste plan.
    de machnetische aan/uit schakelaar die ik zelf geboud had werkte wel prima, de vuurdoop voor mijn ontwerpje :D

groeten Halmar

16. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Hey jongens!

Mooi dat jullie duikboot te water is geweest.
    Inderdaad, dapper om dat met die temperaturen te doen.

Nu even een advies van jullie aan mij :yes:

Hoe hebben jullie die neus gemaakt.
    Ik moet straks een neus maken aan de torpedo's van m'n Swath loodstender en ik denk dat jullie budgettair in de zelfde regio zitten als ik :wink:

Groeten,

Wim

17. Florian

Florian Guest

De neus is van een 200 grams glasvezelmat met epoxy (Daar heb ik toevallig redelijk wat van) met daaroverheen polyesterplamer om het goed waterdicht te maken, omdat de epoxy maar een laag is. De mal die eronder zit is van piepschuim. Als je wat epoxy nodig hebt moet je het maar zeggen, zolang het niet zo veel is valt er wel wat te regelen. Ik heb het ook via een clublid dat het in grote hoeveelheden koopt.

Florian

18. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Bedankt Florian.

Ik was inderdaad ook zoiets van plan.
    Ben ik dus niet de enige.
    Weet alleen nog niet of de verlijming van het piepschuim aan de Pringles bodem goed zal gaan.
    Moet ik nog even testen.

Dank,

Wim

19. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    om het wat prciezer uit te leggen; je gaat naar de lokale knutsel winkel. daar haal je een piepschium bol welke een beetje groter is als je romp. (in dit geval had florian's broer toevallig nog een passend exemplaar :roll: ) van deze bol zaag je een stuk af zodat hij op je buis past, niet door de helft maar een schijfje zodat je een plat stuk krijgt met de diameter van je buis.
    snap je het nog?
    deze plak je op je buis en rasp/vijl/schuur je bij tot bij een mooie parabool vorm krijgt. en vervolgens afwerken kunsthars. zo'n parabool zit er veel mooier uit als een halve bol :wink:

groeten Halmar

20. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Halmar,

Dank voor je extra uitleg.
    Een parabool ziet er inderdaad beter uit, maar hydrodynamisch is een ellips het beste (zegt mijn deskundige collega*). Ik denk dat ik van een stukje schuim (op de zaak ruim voorhanden) maar een knutseltje maak en dat overtrek met een laagje glas/hars (ook al ruim aanwezig hier op de zaak :wink: )

Omdat de vorm niet standaard aanwezig is, moet ik zelf maar even wat knutselen. Is niet zoveel werk denk ik, want de diameter van de buis is 8 cm.

Ik denk dat ik op dezelfde manier ook de staart maar ga maken.

(*) Dat van die deskundigheid: wij ontwerpen wieken voor windturbines, en lucht gedraagt zich vrijwel gelijk als water. Alleen water laat zich niet samenpersen en lucht wel. Maar stromings technisch gedragen ze zich vrijwel gelijk.

Wim

Deel Deze Pagina