Programma P13/F13 al doorgenomen? Veranderingen Sporting code.

Discussie in 'F3A' gestart door bob_romijn, 28 feb 2012.

  1. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    En... zijn er al mensen die zich in het programma P13 en F13 verdiept hebben? Al gevlogen etc.? Alles duidelijk?

    Ik weet niet of iedereen de sporting code al heeft doorgelezen, maar naar aanleiding van wat vragen uit Engeland was er toch enige onduidelijkheid omtrent de pauzes tussen de deelrollen. Nu is die discussie niet geheel nieuw, maar ik wou toch op dit punt wijzen, want hierin is wat veranderd of beter gezegd, er is duidelijkheid in geschapen.

    Het gaat in dit geval om figuren P13.03, P13.04, P13.14, P13.15 en P13.17.

    Om een goed beld te krijgen hoe het gevlogen dient te worden moet je kijken naar artikel 5B.8.5 punt d van de manoeuvre execution guide. Hierin staat vertaald:

    - Lijnen tussen deelrollen moet kort zijn en gelijk van lengte.
    - Tussen deelrollen in tegengestelde richting mogen geen lijnen gevlogen worden en dient de rolrichting gelijk te veranderen.

    Met name voor figuur P13.03 ziet dit er misschien wat vreemd uit. Het dient als volgt gevlogen te worden:

    - kwart rol, pauze, kwart rol, pauze, kwart rol, kwart rol tegengesteld, pauze, kwart rol, pauze, kwart rol.
    Het midden is dan dus exact het punt waar de rol omdraaid.

    Het kan zijn dat het goed begrepen was, maar omdat ik vanuit Engeland redelijk veel vragen kreeg dacht ik dat het wijs was om het op het forum te vermelden.
    Bij navraag heeft Ramel deze uitleg als zodanig bevestigd.

    Als er nog meer onduidelijkheden zijn, gewoon vragen. Een goede voorbereiding van het seizoen start nu al met het begrijpen en plannen van het programma.
     
  2. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Goed om te weten inderdaad, heb gisteren op de terugweg uit india in het vliegtuig p13 en f13 met stickplane gevlogen. F13 is toch wel een uitdaging, erg leuk programma. Heb er zin in!
     
  3. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    wij hebben P13 al een aantal malen geoefend, en inderdaad bij P13.03 wisten we dit niet, maar je moet dan wel de gehele 520 mtr benutten bijna, want het wordt dan wel een lang figuur om te vliegen en aangezien je het met de wind in de rug vliegt, en dan precies in het midden uitkomen......
    gr Ralph
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Was het al eerder op RCU tegengekomen:
    P13 F13

    Nu maar hopen op een vroeg beginnend voorjaar :D om weer eens aan de slag te kunnen.
     
  5. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    als we dan toch aan het vragen zijn :
    bij figuur P-13.08 omgekeerde hoge hoed met 1/4 rol neer-en 3/4 rol opwaarts,
    komt hij dan naar je toe of vliegt hij dan dieper weg ?
    bij een voorbeeldfilmpje op you tube vliegt hij dieper weg, maar op een ander filmpje komt hij juist dichter bij, daarna volgt P-13.09 omkerende 2 1/2 slag tolvlucht en met figuur p-13.10 herstel je weer het dieper vliegen of ga je juist weer verder weg vliegen.
    Hoe zit het nu? of dieper vliegen voor even of juist dichterbij vliegen ????
    gr Ralph
     
  6. bob_romijn

    bob_romijn

    Lid geworden:
    23 aug 2005
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Haalderen
    Volgens de letteren in de sporting code maakt het niets uit of je hem naar je toe vliegt of van je af vliegt, want dat staat niet omschreven. Echter er zijn wel vereisten. figuur 8 moet onderin in rugvlucht gevlogen worden. Figuur 10 moet bovenin gedrukt uitgevoert worden. In beide figuren kun je dus het naar je toe of van je af vliegen beinvloeden door de eerste rollen van de figuren.

    Nu komt het dus aan op vluchtvoorbereiding, want het is dus een optie die je lunt gebruiken. De wind zal de grootste bepalende factor zijn.

    Als er geen wind is of hij komt echt recht op het vliegtuig aan en je zit op 175 meter diepte, zou ik naar me toe vliegen. Je zal dan op 150 meter uitkomen, maar dat geeft geen aftrek zolang je binnen de box blijft. Zou je dieper gaan, dan kom je op op 200 meter uit en dan zou je 1 punt aftrek krijgen voor een te diepe spin.

    Heb je zijwind dan wordt het uitdagender. Blaast de wind naar je toe, dan zou ik de hoge hoed van me af sturen en de spin toch rond de 175 meter aanvangen. Je komt dichter bij je uit door de wind. Zou je de hoge hoed naar je toe vliegen dan komt de spin wel erg dichtbij bij de uitgang en moet de humptybump wel erg snel volgen wat alleen maar rommel opleverd.
    Blaast de wind van je af, dan is het andersom.

    De hoeveelheid wind bepaald eigenlijk ook de humptybump. Hierin heb je een optie.
    Stel dat je bij de spin nu geen verzetting van de lijn hebt en je op 175 meter zit, door welke omstandigheden dan ook, dan zou ik voor de optie gaan voor 2/4 rollen opwaarts. Hierdoor vlieg je de humpty in de lengte ipv dwars en houd je de 175 meter lijn. Waarom van je af of naar je toe vliegen als het niet hoeft en je alleen maar van je ideale lijn afwijkt.

    Deze opties moet je goe in je opnemen en je er van bewust zijn tijdens de vlucht de keuze te maken en dan vooral niet verrasd zijn. Dat soort voorbereidingen zijn essentieel voor een goede prestatie en kun je in de winter perfect uitvoeren. Kijken waar de mogelijkheden zijn en dergelijke.
     

Deel Deze Pagina