Project Micro Saudade (was "Vinkiel mogelijk op kleine (ca. 50 cm) zeilboot zonder veel aan prestati

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Indoorvlieger, 26 jul 2012.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    In gedachten ben ik aan het spelen om een kleinere versie van de Saudade te maken. Nu heeft deze een fraaie vinkiel, die erg bepalend is voor de vloeiende lijnen van het schip.

Maar voordat ik verder ga om mijn zeer wilde plannen (geen ervaring met Delftship, geen ervaring met kunststof rompen maken, en weinig ervaring met beplanken) verder te ontwikkelen, vroeg ik me af of een dergelijke kiel wel gaat werken op een scheepje van ca 50 cm. Ik weet van mijn Micro Magic dat zelfs een sliertje wier al de snelheid er flink uit kan halen. Hoe dan met zo'n dikke kiel, ipv een dunne scheg met daaraan een "lood-torpedo"? Misschien is een dergelijke kiel eerder door 1 van jullie op een kleiner schip geprobeerd, en is er ervaring mee.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Zo een mooi geprofileerde kiel, in de zelfde verhouding als de Saudade heeft zelf minder weerstand dan een kiel met bulb, alleen komt je zwaartepunt hoger te liggen dit heeft dan weer gevolgen, minder stabiliteit, minder zeil = minder snelheid in de hogere regio ( als het schip zijn rompsnelheid nadert)
    Een voordeel van zo een kiel er blijven niet zo gemakkelijk waterplanten aan hangen :)

3. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hmmm, iets aan prestatie inleveren is op zich wel acceptabel, maar het moet geen schaalmodel worden wat ook nog een beetje kan zeilen. Zou het haalbaar zijn om de onderste helft van de vinkiel van lood te gieten, zodat het gewicht toch laag komt? Ik kan me inderdaad voorstellen dat als de kiel hol is, en nog moet worden gevuld, er maar een dun gewicht in komt. Maar als het onderste deel massief lood is, zit het gewicht lager.

Een vinkiel heeft wel voordelen wat betreft wier, ja, alleen heb je kans dat het dan alsnog aan het roer gaat hangen.

Laatst bewerkt: 31 jul 2012
  4. johan k

johan k

Lid geworden:
    20 nov 2005
    hoi indoor

Gewoon de hele kiel vullen met lood,alles onder de waterlijn helpt met stabiliteit.
    Een bulb heeft als voordeel dat het gewicht onderin word geconcentreerd.
    en zou je theoretisch lichter kunnen houden dan een vinkiel.
    (en lichter betekent ook minder volume onderwater, wat dus minder weerstand is)
    Omdat je bij een vinkiel minder ruimte onderin hebt zul je die helemaal tot
    boven moeten vullen, en om het zelfde richtmoment te krijgen zul je dus meer
    lood moeten gebruiken, dan bij een kiel met bulb

Aangezien je bij modelboten al niet veel speling hebt met gewicht, is het
    voordeel van een bulb dat je hetzelfde gewicht aan lood , je boot beter
    rechtop houdt.

Vergelijk het met vliegtuigen, bij het uitbalanceren hiervan, gebruik je ook
    eerst de accu en electronica , als dat niet voldoende is , dan pas voeg je l
    lood toe.
    En dan zover mogelijk van het zwaartepunt, om je gewichtstoename zo klein mogelijk te houden.

groeten Johan

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Een holle kiel gevuld met lood zal toch wel een wanddikte van meer dan een mm moeten hebben, om de kiel stevig genoeg te houden. Hij mag natuurlijk niet gaan knikken onder helling. Ik denk dat je door het onderste deel van de kiel in massief lood uit te voeren meer gewicht diep kan krijgen dan met een gevulde holle kiel.

6. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Dikte van de kiel 10 à 12 % lengte, een plaat kiel heeft slechte lift eigenschappen en meer weerstand onder helling en drift ~ 5 %. dus bij het aan de wind zeilen .
    Onderaan kan je een dikte kiezen van 20 % van je lengte, krijg je daar meer lood in .
    Geef eens de afmeting in zijaanzicht van je kiel die je wil gebruiken dan kan ik met delftship het volume berekenen :)

7. johan k

johan k

Lid geworden:
    20 nov 2005
    een in vorm gegoten massieve kiel kan natuurlijk ook,
    met twee draadeindjes ingegoten, kun je hem gelijk makkelijk
    monteren, en zorgt dat het lood niet kan buigen.
    ik had de J-klasse in gedachten van Jan Kraak
    ik zie nu dat jij een stuk kleiner gaat bouwen...:rolleyes:

groeten johan

8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb hier helaas geen afmetingen, hier in ons vakantie-huisje. Ik vermoed wel dat er ook een aantal zelfbouw rompen van de Saudade in omloop moeten zijn geweest, althans mijn eerste Saudade had een wat grof afgewerkte polyester romp en veel was er niet origineel aan, zeker vergeleken met de later door mij gekochte en gebouwde Wedico bouwdoos. Als dat inderdaad zo is, moet er iemand een mal of spantenplan, of beide hebben.

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Henk, ik heb het vermoeden dat het niet gaat werken.
    Op de schaal van de Saudade of de Smaragd kan het, omdat die schepen toch 2 tot 3 keer groter zijn dan het formaat Micro Magic. Je zwaartepunt bij zo'n kleintje komt gewoon niet diep genoeg te liggen.
    De enige optie zou zijn de kiel van massief lood te gieten, omdat je dan niet het "verlies" in dikte hebt van de kunststof schalen die om je kielgewicht moeten zitten.
    En zo'n kunststof schaal moet verdoende stevig zijn om het gewicht te dragen. Houdt dus in dat het kunststof vrij dik moet zijn. En dat is ruimteverlies aan de binnenkant (kan dus minder gewicht in) of een dikkere kiel aan de buitenkant (=weer meer weerstand, dus snelheidsverlies)
    En hoe kleiner de schaal, des te meer de verhoudingen "zoek raken" .

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Denken we in dezelfde richting, Roel. Daarom had ik ook het idee om in ieder geval een deel van de kiel massief lood te maken, en niet een kiel die volledig uit gevulde holle schalen bestaat. De bouwdoos-versie van de Saudade is ca 2 keer zo groot als een MM, dus dan werkt dat inderdaad waarschijnlijk niet. Maar een deels massieve loden kiel zou het gewicht bijna net zo laag moeten kunnen komen als bij de MM. Zeker aangezien de kiel op het diepste punt weer ietsje dikker wordt.

Heeft iemand misschien al eens geprobeerd om een MM van een soortgelijke vinkiel te voorzien? Je valt dan wel buiten de klasse-eisen, maar gezien de opmerkingen van Isola2 zou het voordelen kunnen hebben boven de huidige opzet.

Laatst bewerkt: 1 aug 2012
  11. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    VB Romp 500 mm, kiel lengte koorde boven 100 dikte 12 mm, onder 60 mm dikte 12 mm . hoogte 100 mm
    Totaal waterverpl. 820 gr, kiel onderzijde 70 mm lood = 500 gr

12. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooie tekening. De kiel van de Saudade is onderaan weer ietsje dikker, als ik het me goed herinner. Zou de Saudade trouwens niet al eens een keer door iemand in Delftship zijn getekend? Is daar achter te komen?

13. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Met de juiste maten en gewicht wil ik wel een poging wagen :wink:

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik heb hier de boot niet bij me, kun je wat met deze info? Saudade

Mede-forummer Ep Oorklep heeft ook een Saudade, misschien dat hij je wat gegevens kan leveren?

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En momenteel heeft Isola2 al een aantal interessante "wipjes" afgeleverd. Stukje bij beetje komt het ontwerp dichter bij de romp van de bouwdoos van Hegi/Wedico. En dan is de volgende uitdaging om bij het terugschalen naar MM afmetingen nog steeds een bruikbare romp over te houden, die zeil-potentie heeft.

16. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    Ik heb hier ook een saudade staan. Voor maten etc mag je mij ook pm-en / mailen.

17. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Het juiste totaal gewicht en de hoogte van onderkant kiel tot je dek hebben we nog niet.
    Foto's van zijaanzicht, bovenaanzicht, achter en vooraanzicht haaks en in het midden op de X,Y,Z as genomen op een afstand van minstens 5 m ( om overdreven parallax te vermijden ) gaan zeker helpen, heb nog geen enkele bruikbare gezien.

18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Alle hulp is welkom, Pinty, alvast bedankt!

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Rene (ISOLA2) heeft helaas nog geen foto's mogen ontvangen, zodat de tussentijdse resultaten nog niet verder kunnen worden verfijnd. Om een idee te krijgen van het werk wat René tot nu toe heeft verzet is hier een plaatje:

Om het bouwers makkelijk te maken, willen we proberen om een aantal dingen van de Micro Magic te gebruiken. Denk hierbij aan de tuigage, en het roer, wat, als je er een hoekje uit haalt, zo achter de scheg van de Saudade romp moet passen.

Maar voorlopig is het probleem dat er nog wat te weinig referentiemateriaal is. De laatste tekeningen zijn gebaseerd op een foto van de bouwtekening, wat niet bepaald ideaal is. Ook zijn er lichte twijfels of de romp genoeg oprichtend moment zal hebben met deze kiel. In vergelijking met de Micro Magic, die in deze lengte wel als "benchmark" mag worden beschouwd, blijft dat oprichtend vermogen wat achter. De vraag is nu, gaat dit alleen een net wat minder scherp zeilend model opleveren, wat op zich geen probleem is, een goed afgestelde MM zeilt fenomenaal, maar als de Micro Saudade gewoon goed zal zeilen, is dat ook nog steeds prima. Het uitgangspunt is niet om het tegen een MM te kunnen opnemen, maar om tot een zeer fraai, handzaam, en goed zeilend model te komen.

De wat minder handzame ca 1 meter versie, uit de bouwdoos, zeilt op zich goed, alleen is de vraag of je straffeloos de romp de helft kan verkleinen, zonder hier en daar wat aan te moeten passen omdat wind en water t.o.v. een kleiner schip relatief "sterker" zullen zijn.

20. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005

Deel Deze Pagina