Project Quad Tube Frame How To Na heel wat testen vind ik het buizen frame nu in een vorm het eens goed te beschrijven. Eigenlijk is het heel simpel, maar wellicht helpt dit verslag je op weg naar een frame van een tientje of 2, en wat zeer makkelijk te repareren is met bouwmarkt spul. Het zal in 2 of 3 delen komen, maar hieronder alvast deel 1. Deel 1: Mal / Frame / Motor mounts / Electronica Het frame bestaat uit 3 buizen met daarop enkele aluminium delen die voor sterkte en voor plaatsing van onderdelen dienen. Ik gebruik m3 inbus of 3mm popnagels. Ik maak een mal omdat dit handig is voor reparatie onderdelen het vooral het uitmeten van gaten, maten en andere dingen. Je weet ook zeker dat alles redelijk in de buurt van de maten komt. Ik begin met een MDF plank en teken daarop de lijnen van het frame. Ik trek allerlei extra lijnen, die later makkelijk zijn bij het uitmeten van dingen. Je moet sowieso de lijnen uitzetten waar je de mal delen moet gaan plaatsen. Ik zaag kleine stukjes hout die zeker zo hoog zijn als 2 buizen op elkaar. Deze lijm ik met houtlijm vast. Ik heb het ook met schroeven gedaan, en dat werkt ook. De armen worden aan 2 kanten vast gezet. De zijkanten doe ik meestal enkel aan de buitenkant. Meestal is de bocht toch niet helemaal naar binnen gedraaid en staat de U iets wat open. Een heel klein beetje is wel fijn... Vervolgens snijd ik de buizen op een grove maat... Laat altijd voldoende lengte over! Hier word de U bocht gebogen. Hier de armen. Dit levert dan de basis vorm op, maar niks is nog op de juiste lengte. Nu markeer je de delen met een stift zodat je ze altijd op dezelfde manier in de mal legt. Nu kun je grof wat maten uitzetten, en kijk wat waar ongeveer komt. Als alles lijkt te passen meet je de lengte van je armen en van je U frame, en snijd je deze op maat. Alles dubbel meten! Vervolgens kun je de U vorm opklemmen. Een tip om makkelijk de bovenkant van een buis voor het boren te bepalen is om er simpelweg met een liniaal overheen te gaan. Zolang je over 2 buizen glijd, pakt hij altijd het hoogste punt. Je krijgt dan langsaam een mooie kras over de bovenkant van je buis. Leg de 2 armen dus naast elkaar, zodat je over 2 buizen blijft glijden. Resultaat. Nu kun je de gaten van de armen gaan meten. Ik meet ze altijd vanuit 2 kanten. Op de foto zie je het vanuit de kont van het frame, maar ik meet ook extra via de voorkant. Dit zet je over op de buis. Altijd even voorprikken! Resultaat. Nu kun je langsaam je gaten gaan meten en boren. Ik heb wat plaatjes gemaakt die het een en ander vasthouden. En 2 ervan zijn voor de stevigheid. Verderop zie je waarom. Ze komen hier te zitten. Als je ze wilt schuren, spuiten of wat dan ook.. moet je van de Anonizeer af die op de buis zit. Je kunt dit natuurlijk lekker laten zitten en de buis helemaal niet spuiten.. maar voor het verslag heb ik er een licht laagje op gezet. Je kunt de anonizeer er af krijgen door het in onderstaand merk (sry) gootsteen ontstopper te gooien. MET HANDSCHOENEN... geventileerd etc etc etc. Als het daaruit komt grof opschuren met een machine. Vervolgens met wat fijnder papier. En als laatste schoonmaken en ontvetten met iets wat ik ergens vond... 8O Je moet overigens telkens blijven aftekenen hoe de buis in de mal zat... zodat je hem altijd terug kunt plaatsen. Ik doe dit aan de binnenkant van de buizen. Spuiten doe ik enkel met onderstaand merk.. en ik primer hem heel licht. Het is moeilijk om deze buizen loper vrij te spuiten, maar liever 5 bizar dunne lagen , dan 1 dikkere.... In een kartonne doos, en allicht weer geventileerd etc etc etc.. Omdat ik niet te veel gewicht wil spuiten, kleur ik het niet dekkend af.. Ik spuit er meer een gloed overheen. Dit is de primer En enkele dunne sprays met mat wit. Dit is dan het resultaat. Nu de versteviging waar ik het over had. Ik maak een buisje op maat wat tussen de armen en een plaatje gaat, zodat ik de arm op een extra plek vast heb gezet. Enkel de 2 schroeven in de U vorm is wat weinig bij een harde landing . Deze extra steun helpt enorm. Dan het vastschroeven van de buis. Vroeger ging de bout door alle 2 de wanden van elke buis heen.. Maar dan knijp je de buis fijn en dat is niks waard. Ik verbind nu enkel de wanden die elkaar raken. Onderstaand zie je dat de bout door de bovenste wand van de buis heenzakt. Als de bout er helemaal in zit, valt hij dus binnenin de buis. Ik schuif er wel een ringetje in. Die leg ik in de buis... En schuif ik met een kleiner buis naar binnen. De bout gaat daar dus doorheen. De moertjes krijgen ook een ringetjes. Maar dit word heel lastig als het 2 losse onderdelen zijn. Ik heb die dus met wat Tix vastgezet. Ik maak een houdertje van een boutje met een moertje.. Maar het gaat dus enkel om 1 ring en 1 moer. 4 stuks gelijmd rondom. En zo zien ze er dan uit als ze klaar zijn. Ik maak dan van een stukje buis een tang. Ik vijl/dremel een stukje uit de buis waar het moertje in klem zit en schuif dat naar binnen. Met die buis klem ik dan het moertje en via de opening aan de andere kant draai ik de bout aan (inbus is daarvoor handig...) Uiteindelijk zie je niks van die verbinding. ... De andere verbinding zie je wel gewoon. Hier het plaatje voor de FC En hier zie je het buisje goed. Ook hiervan valt de kop in de buis zodat je hem niet platknijpt. Resultaat bovenkant. Resultaat onderkant. Gewicht frame. Dan de motor steunen. je kunt deze kant en klaar kopen, maar ik heb ze zelf gemaakt.. De buisklemmen komen wel van de winkel natuurlijk. De uiteindes van de arm voorzie ik van een stukje stroef rubber. Ik lijm dit ook weer losjes vast met Tix. Dat ziet er dan zo uit. De onderdelen voor de steun. En de steun gemonteerd. Ik meet met een 5 tal waterpassen en andere stukken gereedschap de stand. Dit is er 1 van... de rest is helemaal afhankelijk van je type motorsteun. Gewicht incl motor steunen. Dan is het tijd voor de bekabeling. Die gaan dus door de buisjes heen. Solderen aan de motoren zodat het allemaal niet klem zit in de buis door bullet connectors. En de schroeven voor de motoren. Met 3 extra ringen omdat ik eigenlijk niet de juiste lengte heb. Gemonteerd bovenkant. Gemonteerd onderkant. Dan de ESC. Ik maak deze nu aan het frame met wat schuim ertussen.. maar je kunt ook een bodem in het frame maken en ze er inleggen. Zo zit hij nu vast. En zo zitten er 4 vast. De kabels heb ik voorlopig ook wat langer gehouden.. maar mogen best wat korter. Als verdeelboom heb ik simpele bullets aan elkaar gesoldeerd gekocht. Werkt perfect... En daar komt dan de kabel naar de accu aan. De FC zet ik vast met tape en een stuk rubber. Heel stug, maar toch niet muurvast. Dit heeft altijd goed gewerkt. En zo zit hij erop. Ook dit moet je allemaal heel goed uitmeten natuurlijk. Het zelfde rubber voor de ontvanger. En ook de ontvanger is dan geplaatst. De satelliet volgt later. Slot: Dat was het voor deze week... Volgende week de landingspoten en de Gimbal. Ook wat kleine accessoires worden uiteraard beschreven. Er zal een kosten overzicht komen, en een benodigd heden verslag. Vragen mag altijd en kritiek is altijd hartelijk welkom!!!!! Ik hoop dat er meer van dit soort frames komen.. ze werken echt perfect. Thanks!
Mooi verslag en heel interessant. Dit is pas echt modelbouw! Ook de vele foto's (ik hou van veel foto's ) zijn heel duidelijk. Dit draadje ga ik in ieder geval volgen. Groetjes, Jordy
Ziet er leuk uit maar 1 vraagje hoe houd je se moer vast in de buis? Of is gat groot genoeg voor dop? Ziet er in iedergeval heel netjes uit en zet mij wel ff aan denken
Thanks allemaal!!! Dat doe ik met een zelfgemaakte sleutel. Ik pak een buisje of een latje wat lang genoeg is om in de arm te gaan. Vervolgens frees (of zaag) je daar een gleufje in te grote van je moertje. Dit sleufje houd dan het moertje klem. En doordat de buis of het latje lang genoeg is om helemaal de arm in te gaan heb je eigenlijk een verlengde steeksleutel. Ik lijm wel het ringetje vast aan het moertje. Anders is het niet te doen om uit te lijnen. Zoals op deze foto. Je zult wellicht voor elk moertje een nieuw gleufje moeten frezen of zagen want het buisje wat je op de foto ziet wil nogal snel "lam" worden. Een rvs latje is eigenlijk beter.