Project: zelf een romp bouwen

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Feagle3, 22 okt 2008.

1. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Na vele uren tevergeefs op het internet gezocht te hebben naar een passende romp voor mijn kyosho caliber 30 heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met het zelf maken van een romp.

Er zijn van bv funkey wel prachtige dingen te koop maar daar past het mechaniek niet in zonder dit ingrijpend aan te passen, tevens ben je voor een mooi schaalmodel toch gauw dik 4 a 5 honderd euro verder, behalve deze redenaties vindt ik het ook de sport om dit zelf voor elkaar te krijgen.

Ik heb op basis van de lijnen van een ecureuil AS 355 een model gemaakt van purschuim, dit is makkelijk te bewerken en goedkoop, bovendien overal verkrijgbaar.

Het is de bedoeling het geheel met plamuur glad te trekken,te bekleden met een folie en het dan te lamineren met polyester.
    Vervolgens is de pur dan eenvoudig mechanisch te verwijderen en blijft de schaal over, ik moet nog bedenken of ik daar dan weer een negatieve mal van maak voor meerdere exemplaren, hieronder wat foto's tot nu toe

gr. Frans

2. 5p1k3

5p1k3 Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jan 2008
    Wow..

Ik ga dit draadje volgen. Ben heel benieuwd hoe dit allemaal uiteindelijk uit gaat pakken. Succes!

3. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Wat een originele aanpak :worship:

4. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Succes met je experiment.
    Ik ga het zeker volgen...

Heligroeten,

Nick

5. Bonechopper

Bonechopper

Lid geworden:
    19 mei 2008
    Klasse experiment. Ga het ook volgen.

Op www.scalerchelis.com staan ook wat van dit soort experimenten.

Grz. Bonechopper

6. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Alvast bedankt voor alle bemoedigende woorden , de romp staat nu in de plamuur en de komende tijd zal er flink wat 'elbowgrease' in gestoken moeten worden om het gewenste uiterlijk te krijgen.

Ik was eigenlijk wel een beetje benieuwd naar jullie mening over de vorm die nu ontstaan is en 'en profile' redelijk de lijnen volgt van de AS 355/350

Voor een leek is het nog wat moeilijk te zien dat het een heli betreft getuige mijn buurvrouw die het ding voor maanvis uitschold toen ik er buiten aan bezig was :D

Hasta la proxima vez

7. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Met wat plamuur op z'n bast lijkt het al wat, nu maar schuren en nog meer plamuren tot een beter resultaat

8. Bartvq

Bartvq

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Respekt hoor, ik ben benieuwd naar de volgende foto's !

9. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    hey,
    ik wil deze winter ook een romp gaan maken. Ik wil er wel een negative mal van maken.
    Heb je in jou huidige stadium wel wat stevigheid aan de mal met een laag plamuur erover?
    Of heb je achteraf misschien het idee dat je er beter eerst een glasmatje op had moeten doen?
    enne ,Bijt de polyesther niet aan het schuim?

Wacht maar tot je buurvrouw mijn romp ziet, dan weet ze pas echt wat een maanvis is....

mvg,

Steven

Laatst bewerkt: 28 okt 2008
  10. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    na het plamuren van de pur word het geheel echt keihard en is het prima te schuren, ik heb ondertussen wat kleine wijzigingen aangebracht in de basisvorm en een mes of een zaagblad was voldoende om weer door die toplaag heen te komen.

Ik vind het nog het moeilijkste om beide zijden gelijk te krijgen aangezien bijna alles op het oog moet maar door de eenvoudige bewerking kan ik naar hartelust materiaal weghalen en opbrengen.

Geduld is niet mijn sterkste kant (understatement :D ) en ik moet me af en toe realiseren dat ik nog maar anderhalve week bezig ben en dat er mensen zijn die voor het bouwen van een mooie schaalheli wel een jaar of meer uittrekken dus ik hoop de vorm er langzaam maar zeker in te krijgen.

op het moment dat ik de schaal naar m'n zin heb ontdaan van de mal moeten we even kijken of we er een goed negatief van kunnen maken, geduld geduld geduld :D

ik dacht zelf aan twee flinke bakken met gips, het word dan wel een in tweeen deelbare romp, andere ideeen en opmerkingen nog steeds van harte welkom
    Ik heb me een versuffing gezocht op internet naar een goede van alle kanten getekende versie van de ecureuil as355 maar helaas, misschien hier iemand een idee waar dat te krijgen?

grtzz,

Frans

11. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Frans,

Wellicht is het even interessant om de volgende pdf eens te bekijken.
    Ik wilde het zelf ook op een low budget manier gaan doen maar veel ervaringen spreken dat tegen. Natuurlijk komt dat vanuit het oogpunt dat het allemaal supermooi en glad moet worden , maar ik heb ook weinig geduld en zal dus met een romp die vanaf 3 meter afstand er goed uitziet tevreden zijn.
    Om links en recht gelijk te krijgen zul je denk ik met kartonnen malletjes moeten werken die je zowel links als rechts tegen de romp aan houd om te kijken of ze gelijk zijn.
    maar dessalniettemin hier even kijken en ideeen opdoen:

http://download.r-g.de/formenbau.pdf

oja, dit ben ik aan het bastelen:

Steven

12. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    he frans ziet er al goed uit zeg, bij mij wil het nog niet zo lukken met mijn romp van de bolkow 105 maar zoals je al zegt geduld, moet nog wat gaten vullen zoals gezegt en daarna kan ik ook gaan plamuren.
    groetjes en tot morgen, wordt weer mooi vliegweer.
    Arno

13. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    jou heli staat hier helaas niet bij frans, maar ik weet zeker dat andere schaalbouwers wel wat hebben aan deze website vol met voor, boven en zij aanzicht tekeningen van honderenden modellen
    gr Arno
    plan 3-vues

14. pardoez

pardoez

Lid geworden:
    3 mei 2007
    Nou Frans, petje af, daar zou ik dus echt geen geduld voor hebben.
    Ben erg benieuwd.

15. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Staart aangepast en weer een kilootje plamuur verder, tot nader bericht ga ik nu voor de AS 350, het is enorm moeilijk om al de glooiingen van de 355 (dubbele turbines) met de hand te repliceren, kan bijna niet wachten tot ik kan gaan lamineren :)
    Die rare klodder pur op de neus is om het model steunend op de grond te kunnen ronddraaien bij het bewerken en het niet te beschadigen, klein schuurpapiertje en het is weer weg ;)

16. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Nu de vorm een beetje naar wens begint te worden eerst maar eens kijken of links en rechts gelijk zijn, met vriend purschuim mallen gemaakt, werkt perfect, het spul kleeft niet aan vershoudfolie en met twee lagen blijft de vorm er prima in, ik kon dus de zelfgemaakte 'spareribs' tegen de tegenovergelegen kant houden om te zien of die gelijk is aan de andere.
    Het symetrisch maken van de romp is tot nog toe en ook na controle heel aardig geslaagd, tevens de opbouw van de 'machinekamer' aangepast aan het origineel en eens een plaatje geschoten om te zien hoe de verhouding is tot het te plaatsen mechaniek

gr,

Frans

Laatst bewerkt: 14 nov 2008
  17. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Wat wil je nu dan doen met die pur bogen?

18. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Ik heb een afdruk gemaakt van de rechterzijde, ik wilde weten of links gelijk is aan rechts, door de bij bv 'F' gemaakte afdruk kan ik aan de linkerzijde op lijn 'F' zien of de romp symetrisch is en eventueel aanpassen, hier zie je dat deze lijn goed is..

gr

Frans

Laatst bewerkt: 14 nov 2008
  19. Feagle3

Feagle3

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Bovenbouw verder in orde gemaakt en wat aanzichtfoto's gemaakt, nu nog de scherpe lijnen er uit schuren, verder afwerken en dan kan er volgens mij gepolyesterd worden.

Ik ben nog niet helemaal zeker van het neusje dat denk ik iets schuiner moet worden, maar ook dat is weer eenvoudig aan te passen.

Het intekenen van de ramen en wat bepalende lijnen zal dit wel aan het licht brengen

gr.

Frans

20. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Gewoon schitterend gevonden met die PU-schuim ribben en die vershoudfolie.
    Je brengt me op ideeën.
    'k Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden...

Heligroeten,

Nick

Deel Deze Pagina