Vanmiddag heb ik mijn propellerverzameling bekeken en zag een grote verscheidenheid aan propellers. APC ,Mezjlik, PT ,Falcon , Ralph Schweitzer en vele speciaal door topvliegers ontwikkelde modellen en dimensies. Elke prop heeft een verhaal en toepassing en bijzondere eigenschappen. Inmiddels heb ik meer dan honderd props in mijn verzameling. Hoe pas je de juiste propeller toe en waar moet je op letten bij de keuze. Als er genoeg belangstelling is wil ik wel een aftrap doen.
Om te beginnen eerst de Hacker Q80 XS , dit is de lichtere 2800 watt motor van Hacker en de opvolger van de Hacker Q 80 XL ( 3000) Watt. Deze motor de Q80 XS is heel gevoelig voor het out of timing geraken als de propeller iets te groot is, een 21x 13 is al te groot. Bij out of timing maakt de motor en krijsend geluid en is het vermogen weg. Dit verschijnsel treed op in de start met een volle lipo. Direct het gas er af halen en langzaam weer gas geven, Tijdens de vlucht komt het niet meer voor. Maar in de start heel vervelend.. De set up is met een Jeti spin 99 regelaar.Ook de master MEZON 90 lite vertoonde dezelfde verschijnselen. Na lang zoeken kwam ik op de Mezlik 20.5x12 WE uit voor deze combi. Met de 120 YGE 120 HV regelaar zijn de problemen van out of timing niet meer voorgekomen. Nu draait de motor zelfs de Mezjlik 20x13 3 blad zonder problemen. Met de 120 YGE 120 HV regelaar zijn de problemen van out of timing niet meer voorgekomen.
Met het stijgen van de vermogens van de E motoren werd de vliegsnelheid ook hoger. Vliegers gingen op zoek naar propellers die de vliegsnelheid reduceerden. Een van de eerste die dat heel mooi realiseerde was Gerhard Mayr, een topvlieger uit Oostenrijk. Reeds lang na zijn afscheid van de F3A is deze propeller nog een van mijn favorieten . Hij maakte een 22x12 propeller verlopend van 12 naar 11 spoed aan de tip van hout. Hij was de eerste die de Plettenberg advance 30 10 inzette op topniveau. Zijn vliegstijl was zo langzaam dat hij regelmatig in tijdnood kwam om het programma binnen de 8 minuten te voltooien.
In de loop van de tijd zijn veel bladvormen bedacht. Hierbij een klein overzicht van de propellers welke gebruikt zijn op de Plettenberg Advance 30 10.
De bladvormen worden steeds exotischer, op de plaatjes een Ralph Sweitzer 21X14 propeller van 44 gram. Ondanks de 14 inch spoed is dit een propeller die de vliegsnelheid behoorlijk reduceert. Dit is een EL exemplaar de propeller is opgebouwd rondom een limonade rietje.
Ook PT heeft een wat bijzondere bladvorm, dit is een 21x13 Wijd blad propeller. Deze propeller heeft goede remmende eigenschappen.
Als het hard waait gebruik ik een 20.5 x14,5 propeller op de Alettenberg Advance 30 30, deze propeller geeft veel controle bij windkracht 5 of daarboven.
Na jaren afkeer van 3 blad propellers voor F3A modellen ga ik het weer proberen. Ditmaal een 20x13.5 Falcon propeller van maar 58 gram. Bij de laatste F3A wedstrijd gebruikte een van de deelnemers deze prop , het remmen en de constante snelheid was zeer indrukwekkend .