Propellers

Discussie in 'Multicopters' gestart door frenkqle, 26 sep 2012.

  1. frenkqle

    frenkqle

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    28
    Hallo,

    Voor ons pws hebben wij een quadcopter gebouwd. Deze werkt perfect maar nu moeten we dingen gaan meten. Een van de dingen die wij gaan meten is de totale stuwkracht van een quadcopter.

    We willen een theoretische waarde berekenen en waarde in praktijk. De waarde in praktijk gaat wel lukken maar de theoretische nog niet helemaal.

    De stuwkracht komt van de propellers (logisch). Op dit moment zitten deze erop. Echter is er niks bekend over de specificaties van deze propeller zoals de spoed o.i.d. Aangezien dit 5030 propellers zijn hebben we op hobbyking gezocht naar andere 5030 propellers in de gedachte dat 5030 iets zegt over de propeller. Nu hebben we de volgende propellers gevonden, deze. Hier staat wel informatie bij.

    Zijn dit in feite eigenlijk dezelfde props?
    5030 zegt volgens mij iets over de lengte en de spoed. Aangezien de nummers 50 (5,0 inch waarschijnlijk) de lengte is en 30 (3,0 inch) iets zegt over de spoed.

    We willen dit voor de zekerheid weten zodat we niet met de verkeerde waardes gaan rekenen.

    Alvast bedankt!
     
  2. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    ja 5030 en 5X3 zijn dezelfde waardes.

    zoals je al had ontdekt is het lengte maal spoed in inches.

    volgens mij staat er ergens bij "vliegtuigen algemeen" een goede uitleg over props.
     
  3. M1traz

    M1traz

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Rhoon, NL
    eCalc

    En verdere theoretische waarden voor de stuwkracht kan je hier berekenen

    eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

    Hiermee kan je motor, batterij, regelaar en dergelijke meenemen in de berekening. Kan je trouwens ook gelijk zien of de gebruikte props wel efficient zijn op je quad.

    Houd er rekening mee dat je een gedeelte van de stuwkracht gebruikt om te manoeuvreren/stabiliseren en dat het dus niet de volledige draagkracht betreft.

    (houd er trouwens ook rekening mee dat dit programma niet een C waarde voor de gebruikte batterij correct zal meenemen in de berekening omdat de batterij stroom moet leveren aan meerdere motoren!)

    Groeten,

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2012
  4. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    deze is speciaal voor multi's
     
  5. Unleash

    Unleash

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hele simpele opstelling voor die lift test:

    Pak je copter, bind met een aantal touwtjes je copter aan een zware plaat (iets wat je copter echt niet kan tillen, zeg 5 kg ofzo).

    Leg die plaat met copter op een weegschaal, en zet je thrust vol open. verschil op de weegschaal is de thrust van je copter.

    --> Zorg dat de touwtjes lang genoeg zijn zodat er wat ruimte tussen de plaat en de copter is.
    --> Zet de copter niet meteen vol aan. Zorg eerst dat de touwtjes rustig strak komen te staan, dan pas vol vermogen
    --> Zorg dat de touwtjes even lang zijn (Anders heb je een hoek en verdwijnt een deel van de stuwkracht).

    Er is ook een opstelling voor een enkele motor in deze vorm:

    |-M
    |
    |
    o____
    |[weegschaal]
    |===========
    Idee is dat de motor (M) naar links stuwt daardoor beweegt de arm om het draaipunt (o) onderin. Tussen de twee poten (======) waar de constructie op rust zit een plaat (____) vast aan de arm (stijf bevestigd) die beweegt dus naar onder als de motor aanstaat.

    Dan leg je tussen de poten van de constructie en onder die plaat een weegschaal. Weegschaal geeft hoeveelheid kracht die de motor genereert.
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Bij de laatste optie doe je dus het getal x4, en minus de vliegklare gewicht van de quad...
     
  7. frenkqle

    frenkqle

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    28
    De praktijk test is gedaan, we komen rond de 550 gram uit. De theoretische kant van het verhaal moeten we nog doen. In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

    Mvg,
    Frank
     
  8. Unleash

    Unleash

    Lid geworden:
    28 aug 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als je de theoretisch kant van je thrust bedoeld... niet aan beginnen.

    Het is een onderwerp waar veel theorieën over zijn, maar waar de berekeningen erg lastig achter zijn. (Je hebt te maken met vloeistofleer).

    Wat je namelijk wilt berekenen is hoeveel lucht de propellor kan verzetten. Maar de propellor heeft op elk punt van het blad een andere snelheid. Daar komt bij dat de vorm op elke doorsnede van het blad verschilt.

    Als je het duwend oppervlak met de snelheid per sectie hebt bepaalt komt het volgende probleem. De luchtstroom om die sectie. Een deel van de lucht genereert namelijk thrust, maar een groot deel schiet alle kanten op. Dus je zult moeten bepalen wat het rendement is van je propellor...

    Nou als je dat wel gaat doen, Succes!! (En laat me weten hoe het gaat ;))

    PS: voor dat laatste is misschien het meest simpele om te doen is zeggen dat je 100% rendement hebt, berekenen hoeveel thrust je dan zou moeten hebben, en dan je daadwerkelijke thrust daarmee vergelijken... (Dan weet je het rendement)
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2012

Deel Deze Pagina