Tja, kip of ei ??? de een vindt dit de ander dat, denk dat het puur een persoonlijke keuze is. Ik vlieg persoonlijk liever met pult, Onno zonder. Of het nu wedstrijd is of rekreatie ik denk dat een ieder zijn keuze zelf moet maken.
naja het is puur voor de wedstrijden. met de am of wat dan ook doe ik 3d en dat is fijner met losse hand ik vraag me af waarom jullie voor pult kiezen of juist niet
Ik persoonlijk vindt met een pult dat ik lekkerder kan sturen. Ik stuur dan ook met duim en wijsvinger. Als je de zender ook nog eens vast moet houden stuur je vaak alleen met de duim en dat vindt ik minder lekker.
ik heb altijd met een pult gevlogen sinds vorig jaar een handzender gekocht moest er verselijk aan wennen het voordeel van een handzender vind ik toch dat alles zo lekker kort op elkaar zit
Pult of niet maakt mij hiet uit, als ik de zender tenminste goed vast kan houden (dus niet half om half), en bovendien met duim en wijsvinger kan sturen. Bij mijn mc-16 kom ik dan dus op een pult uit. Stefan
Ik zit in een soort van tussenfase. Ik vloog altijd met de hand maar er werd mij op de club een pult aangeraden. Ik heb nu wel al langere sticks op mijn zender (geruild met iemand van het forum) maar nog steeds geen pult. Ik vlieg nu met een neckstrap maar nog wel met de duimen. Beetje rare combo dus.. Ik denk dat er maar 1 manier is om er achter te komen wat voor jou het beste werkt en dat is het proberen. Niet 1 keer, maar een paar weken. Als het dan nog niet bevalt, dan weet je dat dat het niet is.
henry, je vliegt duimen met lange sticks ? dat kan nooit erg efficient sturen schat ik. tentstokken is fijn als je de knuppel geheel vasthoud, metduimen moet ik (persoonlijk) zo kort mogelijke sticks hebben anders haal ik de hoeken niet meer.
Klopt gerard.. en het maakt niet zo heel veel uit hoor, de volle uitslagen heb je toch amper tot nooit nodig tijdens het C programma. Zo af en toe stink ik er wel eens in hoor; als ik bv. een roll moet maken wil ik nog wel eens wat hoogte meetrekken, omdat je met je duimen lange sticks praktisch niet recht omlaag kunt trekken, tenminste, niet als je met de rest van je hand de zender nog vasthebt en die zender een FX-18 is. Daarbij heb ik ook nog eens kleine handen. Ik weet het, handig is anders, maar het gaat wel. Moet gewoon even een keer een pultje in elkaar lijmen of ergens zien te regelen.
Een kleine zijstapje, maar wel hieraan gerelateerd: Ik had dit weekeinde een discussie met Fred over het feit dat ik voor mijn gevoel maar niet kan wennen aan de Adrenalin terwijl dit een beter toestel zou moeten zijn dan waar ik tot nu toe mee gevlogen heb. Een wijze opmerking was uiteindelijk dat een kist bij je karakter moet passen. En zo is het ook met het vasthouden van de knuppels, wat past het best bij je karakter. Snelle jongens met hun duim op de sticks, de wat meer bedachtzame figuren met de sticks tussen de vingers.
Met lange(re) knuppels is het vaak ook van belang dat je strakkere veren monteert. Anders voel je het middenpunt niet meer zo goed. Je hebt met die lange knuppels snel de neiging om de knuppel niet geheel te laten centreren. Wat is het beoogde doel van het overstappen op een pult of een andere manier van je zender vast houden? In de meeste gevallen komt het er op neer dat je zuiverder wilt kunnen sturen. Met zuiver bedoel ik dat je bijvoorbeeld rol-roer kan geven zonder dat je daarbij aan het hoogteroer zit. Of gas zonder dat je rudder geeft... etc. Dit komt dus neer op puur de mechanische techniek van het bedienen van je zender en dat kan voor iedereen anders zijn. Dit afhankelijk van de beweegelijkheid en grootte van je handen en de afmetingen van je zender. Het is dus inderdaad zaak om eens te experimenteren met de manier waarop je je zender vast houdt en voor jezelf te besluiten wat het beste aan voelt. Groet Winfried
Ik vind juist de veren irritant. Ik heb wel eens geopperd om de veren er helemaal uit te halen, maar dat werd mij toch ernstig afgeraden Ik heb niet echt een goede reden om met pult te gaan vliegen, anders dan dat andere zeiden dat dat wel een goed experiment zou zijn. Je moet toch alles eens geprobeerd hebben, dus zo ook dit. Baadt het niet, dan stap ik weer terug. Denk dat het qua vliegen uiteindelijk niet uitmaakt. Ik heb bv. Derk toch strak zien staan vliegen gewoon 'uit het handje'. Weet overigens niet of hij dat tijdens wedstrijden ook doet, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die op hoog niveau vliegen zonder pult.
Het vliegen zonder veren in je zender is absoluut een erg leerzaam experiment... omdat je nu via je vingers geen feed-back terug krijgt over de positie van je knuppels moet alle info dus via je ogen komen. Je leert op die manier wonderbaarlijk goed om te kijken naar je model en alleen datgene te sturen wat nodig. is. Bij de start van je model is het wel even extra opletten omdat je model dan nog niet vliegt en je dus geen goede feed-back krijgt. Vooral voor beginnende vliegers kan het concept van 'middenstand' verwarrend zijn, als je immers (veel) langzamer wilt vliegen, zal de neus van je model omhoog moeten.... rechtuit-op 1 hoogte vlieg je dan met de knuppel flink getrokken, dat vindt men vreemd. Terwijl zonder veren in je zender dit niet vreemd aanvoelt, het is gewoon de knuppelstand die nodig is om je model te laten doen wat je wilt. Toch bleek dat bij het figuren vliegen, vooral de snellere/complexere stuurbewegingen, een vorm van referentie over dat middelpunt wel wenselijk was. Omdat je anders niet op tijd kan stoppen. Waarom ik bovenstaande weet?.... in mijn jonge jaren vloog ik met een oude zender die langzaam instorte, de veren van de aileron/hoogteroer knuppel waren stuk/verdwenen. Ik denk dat ik een seizoen zo gevlogen heb.... Groet Winfried
Maar dat ging an sich dus wel? Toen ik het idee eens op tafel gooide, was de algemeen heersende mening dat je zo ongeveer per direct zou crashen. Het middenpunt is bij mijn zender goed te voelen, dat komt door de mechanische constructie van het geheel. Je voelt een tikje als je over het midden gaat.
In ieder geval nooit de remmende/ratel functie van het gas verwijderen. Dit is gewoon link, vooral in combi met lange/zware knuppels. Op het moment dat je de zender oppakt kan de knuppel dan al uit zichzelf een andere stand innemen. Bedenk zelf maar wat er dan gebeurt als de motor loopt of bij elektro het accupakket is aangesloten en de regelaar op scherp staat. Rick
Inderdaad een goed advies van Rick....!! Ik heb mezelf al vanaf het begin van mijn electro cariere aangeleerd om altijd de gas knuppel in standje 'stationair' vast te houden zodra het model 'scherp'is. En dan nog.....een vertraagde speed-400 is ook gevaarlijk, koste me een halve nagel.... even wat minder respect voor de aandrijving en ik kon naar de verband doos. Zowiezo het model pas zo laat mogelijk 'scherp' maken, bijvoorbeeld 1 kabel die makkelijk herkenbaar en aansluitbaar aan de buitenkant van je model zit. zodat ook anderen dit eventueel los kunnen trekken in geval van nood. Groet Winfried
Ik vlieg ook met de zender (FF9) los in het handje. Heb dit mezelf vorig jaar zo aangeleerd omdat ik het bandje beu was.
ik ben juist met bandje gaan vliegen (ff9). ik kreeg gewoon kramp in mijn vingers. nu klem ik de zender lichtjes met de binnen kant van mijn handen (de zender kan niet vallen zit vast om m'n nek) zo heb ik toch de knuppels met 2 vingers vast. en goed bereik naar de schakelaars