Wij zijn Laurens en Bram, twee 6VWO studenten die voor een schoolproject een eigen drone zijn gaan bouwen. Een erg leuk project waar we veel van hebben geleerd! We zijn nu op het punt waar we alle onderdelen in elkaar hebben zitten, maar nu moeten we de zender verbinden met de ontvanger en het control board instellen. Hier lopen we echter compleet vast Samen met een YouTube filmpjes en twee handleidingboekjes zijn we er lang mee bezig geweest, en we snappen het proces behoorlijk denken we, maar stap één lukt ons niet; het laten branden van het led lampje op of de ontvanger of het control board... Heeft iemand enig idee waar de fout kan zitten? Elke reactie wordt gewaardeerd! Zelf denken we dat de fout bij de stroomvoorziening voor het control board zit, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd Hier volgen de onderdelen die we hebben gebruikt, samen met een foto om het zo duidelijk mogelijk te krijgen. Mocht je nog een vraag hebben over hoe we iets precies gedaan hebben; vraag het alsjeblieft! We geven graag meer uitleg. Lipo: Turnigy nana-tech 3300mAh 25-50C ESC: Turnigy Mulitstar 30amp opto Motoren: Sunnysky 980kV Control board: Thunder QQ super Receiver: Orange RX DSM2 Zender: Spektrum Dx5e (Misschien zitten er wat kabels fout?) Erg frustrerend om het maar niet voor elkaar te krijgen, en we hopen dus dat iemand ons kan helpen met dit probleem. Wij zijn zelf behoorlijke quadcopter leken (en modelbouw leken in het algemeen) dus elke suggestie/opmerking is van toegevoegde waarde! Alvast bedankt voor de reactie!
Kijk aan, jullie waren al lid van het forum Ik ken jullie ontvanger en FC niet, maar het lijkt me dat de ontvanger gevoed moet worden via de THR aansluiting op de QC naar het throttle kanaal van de ontvanger. Het andere stekkertje zal dan dwars over de signaalpinnen van de A E en R kanalen op de ontvanger moeten zitten. Krijgen de ESC's wel spanning (ledje/geluidje)? Gaat er op de QQ iets branden? zitten geen van de stekkertjes verkeerd om? Als je 1 ESC op M1 van de QQ aansluit en de ontvanger ook even loskoppeld, gaat er dan ook niets branden op de QQ ? Ik zal ook eens verder zoeken... Hopelijk hebben anderen nog een paar goede tips. groetjes uit Amsterdam
Zit het throttlestekkertje niet verkeerd om in de ontvanger? Volgens een yt filmpje zie ik op de ontvanger van boven naar onder: signaal, +, ground ? Even goed dubbelchecken!
Jullie hebben "OPTO" esc's gebruikt dat wil zeggen dat er geen 5V gemaakt word door de esc's om de ontvanger en FC te voeden. Dit kan je oplossen door een 5V BEC te gebruiken.
Bedankt voor de reacties! Nee de ESC's krijgen geen spanning, geen geluidje of wat dan ook als we de accu aansluiten. Hier zit denk ik het probleem. En de stekkertjes gaan we allemaal zeker nog een keer controleren! Betekent dit dat de ESC's wel spanning zouden moeten krijgen Roeland? Want de ESC's krijgen al geen spanning volgens mij. Als hier het probleem zit, zou dat betekenen dat we vier 5V BEC's moeten aanschaffen en die tussen de ESC en de QQ aan moeten sluiten? Ik had nog nooit gehoord van BEC's maar dit lijkt me de logische plek als ik zo even snel google Het hele schoolproject maakt me niet zoveel meer uit, we hebben toch wel een 7+, maar ik wil die drone nu de lucht in krijgen ook!
Nee de esc's krijgen wel spanning maar er zit geen bec op dus krijgt je flight controller niets. Even 1 ubecje erop en klaar
Gewoon 1 bec in een vrije aansluiting van je FC of ontvanger steken dan krijgen alle onderdelen 5v. Alle plus en min aansluitingen zijn doorverbonden met elkaar.
Zeer bedankt voor deze tip! Morgenochtend meteen onderdeel bestellen en zo gauw mogelijk uit proberen. Zodra ik het geprobeert heb zal ik hier posten hoe het gegaan is.
De bestelde UBEC 3A, max 5A is binnen! We hebben hem natuurlijk meteen getest door hem tussen de accu en de M5 van de FC aan te sluiten en het led ging aan! De UBEC is dus de oplossing, nogmaals bedankt voor de tip, en we zijn nu bezig met het afstellen van de FC. We weten alleen nog niet hoe we de UBEC definitief gaan monteren. Want nu zit hij direct in de accu maar dit is natuurlijk geen vaste oplossing, het power distribution board krijgt zo immers geen stroom meer. Het beste lijkt ons om de UBEC aan het power distribution board te solderen, maar als iemand een ander idee heeft, is dat altijd welkom!
De UBEC is aan het power distribution board gesoldeerd en de stroomkring werkt nu perfect! Ook is de receiver nu verbonden met de zender. Zo ziet het er nu allemaal uit. We komen er alleen niet helemaal uit met de FC. Zodra we er stroom op aansluiten gaat er eerst een geel, dan een blauw en uiteindelijk constant een groen licht branden. Zodra we de SET knop ingedrukt houden kalibreert hij zich ook. De FC doet het zelf dus goed. Alleen zodra we hem met de zender willen kalibreren reageert hij niet. We denken dus dat er ergens een fout zit bij de verbinding tussen de receiver en de FC... :| Als iemand een idee heeft waar dit aan kan liggen is dat idee zeker welkom!