QX-9 Full Carbon Acro FPV Quad (bouwbeschrijving)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Quadromax, 23 apr 2013.

1. Quadromax

Quadromax

Lid geworden:
    5 okt 2012

Hier de volledige beschrijving van m'n recent gebouwde quadcopter, de QX-9.
    Motivatie om dit frame te bouwen was dat ik een FPV frame met 9'' props zocht wat sterk/ licht en wendbaar moest zijn, geen props in beeld en gemaakt van hoogwaardig duurzaam materiaal. Het moest er ook cool uit komen te zien en het liefst helemaal zwart:cool:
    Na diverse proto's van hout/ alu en G10 toch voor carbon gekozen en dit i.c.m. onderdelen die bij de meer professionele copters toegepast worden.
    Het frame op bovenstaande foto is met handgereedschap (decoupeerzaag/ dremel) gebouwd en gaandeweg de testperiode nog wat gewijzigd.

Onderstaand het eerste (test) filmpje van de QX-9 door mijzelf gevlogen.

Onderstaande stuklijst (Flyduino.com) betreft de benodigde onderdelen voor de armen/ motorsteunen/ chassissteunen/ carbon buis/ fc standoffs en RVS Inbusbouten met borgmoeren:

http://flyduino.net/FCP-HL-Schrauben-Sets
    http://flyduino.net/25-cm-CFK-Rundrohre-gewickelt-3k
    http://flyduino.net/FCP-HL-Motorhalter-Schwarz-matt-v20
    http://flyduino.net/FCP-HL-Armschellen-16mm-Centerplate-Seite
    http://flyduino.net/FCP-HL-Armschellen-16mm-Motorseite
    http://flyduino.net/Distanzbolzen-15mm-M3-Polyamid

De chassis steunen die de 16mm buizen vastklemmen passen perfect tussen onder en middenplaat. (alle benodigde bouten van Flyduino zijn precies op lengte)

De 16mm carbon buizen dienen op 180mm lengte ingekort te worden.

Voor de alu standoffs welke de topplaat vasthouden heb ik gekozen voor de radioplaat standoffs van een Kyosho MP9/ 777 (1/8 nitro RC Buggy). Lengte is 26mm M3. (Kyosho IFW309GM)

Voor het carbon plaatmateriaal kan je het beste kiezen voor 2mm onderplaat, 1.5 of 2mm middenplaat en 1mm topplaat.
    (G10 plaat zal mogelijk ook voldoen maar is niet getest)

Je kan de benodigde .dxf files downloaden van onderstaande link.

http://www.lumivo.nl/QX-9.zip (Menno bedankt voor 't hosten!)

Zoals je op bovenstaande foto kunt zien staat de topplaat onder spanning die op die manier mooi aansluit achter de Gopro voor optimale aërodynamica en maximale bescherming van de electronica onder deze plaat. De spanning wordt veroorzaakt door een stukje (30mm) zaagafval van de 16mm carbon buis.

De 1.3ghz 400mW vtx (met inverted-V iBCrazy design) antenne heb ik direct achter de Gopro geplaatst om zo min mogelijk storing met de RCrx te kunnen krijgen.
    Een verdieping hoger zit de HK simple OSD.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19369__Super_Simple_Mini_OSD_.html

De VTX en Sony CCD PZ0420 (12V) worden gevoed door een HK 12V UBEC, dit omdat ik slechts een 4S (16V) lipo aan boord heb. Deze UBEC heb ik aan de onderkant van de middenplaat boven de voorste ESC's geplaatst.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18788__12V_4_5A_UBEC_2_5S_Lipoly_12_23v_.html

De RC ontvanger (Spektrum AR6210) bevindt zich ter hoogte van de voorste standoffs en de satelliet ontvanger zit onder het staartstuk. (zie foto onder)

Op de middenplaat kunnen z.g. 30mm fc's worden gemonteerd zoals b.v. de NanoWii/ Flip mwc/ Naze32 en Openpilot CC3D. (let wel op de pinlayout)

De kabels van ESC's naar fc en de satelliet kabel kan je door het gat onder de fc door het middenboard leiden.

Als powerdistroboard gebruik ik een stukje pcb afval welke aan beide zijden van koper is voorzien. Deze heb ik tussen de esc's geplaatst en voorzien van lipo stekker.
    De ESC's heb ik met hotglue (met koelelement naar boven) tussen de chassis steunen gelijmd.
    Voor de kabels tussen esc's en motor is 18AWG voldoende.

De setup van bovenstaande QX-9:

30A RCTimer SimonK ESC's. (20A voldoet ook)
    Sunnysky X2212/13 980kv motors
    9''x5 Graupner E-props of Gemfan 8''x4,5 carbon versterkt.
    Lipo: tussen de 1.8 en 2650mAh
    FC: Naze32/ NanoWii

Frame gewicht is 350gr.
    Totaalgewicht (zoals op bovenstaande foto incl. 2200mah lipo) is 1340gr.

Bovenstaande setups zijn met succes door mij en Boris (Garbungel) getest.

Vervolgens heb ik van m'n schetsen en na diverse aanpassingen een CNC versie gemaakt waar Boris een aantal testvluchten mee heeft gemaakt. (zie onder het meest recente filmpje van Boris)

Veel plezier met bouwen en vliegen!

P.s,
    Vergeet niet een foto/ filmpje te posten;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Hahah! Mooi.. Hoop dat ik er snel een kan bouwen..

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Misschien handig om ook de links te sturen naar die arm onderdelen. Denk wat misgegaan?

En meer foto's van de bouw ervan.....ik heb nog een paar geloof ik ergens.

4. Avpk

Avpk

Lid geworden:
    27 sep 2012
    Gaaf om de tekeningen te hebben.
    Waarom ga je deze niet produceren en verkopen man?
    Rete gaaf frame

5. tcarnal

tcarnal

Lid geworden:
    16 apr 2012
    TOP!! :)

6. Quadromax

Quadromax

Lid geworden:
    5 okt 2012

Aanvullen van foto's is altijd welkom, heb van tijdens de bouw geen foto's:hammer:

7. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Foto's zijn van mijn eerste bouw, heb het 2de keer wat meer gefatsoeneerd en setup hier en daar gewijzigd, maar het gaat er meer om hoe de platen eruitzien.

ESC's

FC

TOP BOTTOM PLATES

ARMS mounted

FPV gear

EDIT:
    Uiteindelijk na de eerste build (momenteel zijn het graupner 9x5props en sunnysky 980kv motoren met een naze32)

Laatst bewerkt: 26 apr 2013
  8. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ben benieuwd hoe snel er een horde met qx-9 quads rondvliegt. :D

Ik heb zelf alvast een hengeltje uitgegooid bij een collega voor geschikt plaat materiaal.

Die hk-osd is trouwens max 3s lipo, maar volgens mij zijn er al meerdere mensen die hem met 4s gebruiken?

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  9. Quadromax

Quadromax

Lid geworden:
    5 okt 2012
    Klopt, heb er 2 stuks van deze HK-osd's van in gebruik zonder problemen op 4S.

10. BasTijs

BasTijs

Lid geworden:
    30 apr 2012
    Thanks! Erg cool :)

11. BasTijs

BasTijs

Lid geworden:
    30 apr 2012
    Trouwens tips voor waar het plaatmateriaal te halen, en heb je een schatting van de totale kosten van het frame (zonder electronica)?

12. Tom Albatros

Tom Albatros

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Echt wel een knap , en power genoeg precies!

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Die osd doet het prima op 4s. Had het gezegd dat je een nodig had dan had ik die meegenomen. Heb een paar reserves.
    Officieel zou die tot 16.4v werken en een volle lipo is 16.8 ongeveer. Dat beetje moet geen probleem zijn.

14. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Ik gebruik de hk e-osd via een balance lead om m'n 4s lipo af te lezen. Hier heb ik 3 van de 5 pinnetjes uit gehaald en gebruik zo alleen de zwarte en blauwe. Nu heb je 3 cellen in serie wat 12,6 volt max geeft. Omdat de cellen vrijwel tegelijk leeg lopen maakt het niet zoveel uit dat je de laatste cel hier niet bij op geteld krijgt. Dus dan kun je gerust door vliegen tot 10,0 - 10,5 volt(wat eigenlijk 13,2 - 14,0 is).

Wel jammer dat ik er nu pas achter kom dat de osd ook gewoon op 4s werkt.. Had wat werk gescheeld. Toch staat er in de handleiding dat je niet boven de 12 volt mag komen.

15. Alfa

Alfa

Lid geworden:
    30 sep 2012
    Dat is een ontzettend mooie Quadcopter met veel power , die QX-9.
    Heb de .DXF files even in Autocad bekeken , en het frame is ongeveer 325 mm lang.
    De carbon platen van Hobbyking zijn erg goedkoop maar ze zijn maar 300mm lang,
    heeft iemand tips voor goedkope carbon plaat?

16. Drommels

Drommels Guest

Hey Quadromax,

Wat ontzettend gaaf dat je je ontwerp op deze manier aan de community geeft! Top!
    Ik zag laatst een mailtje van HK voorbij komen, waarbij ze 15% royalties uitloven voor goede rc ideeën. Ik denk dat deze er wel onder valt!
    Op die manier zou je er nog iets aan kunnen terugverdienen. Voor de moeite zeg maar!

17. Tron78

Tron78

Lid geworden:
    28 dec 2011
    Echt heel gaaf design. Ben ook erg onder de indruk van jullie vliegkunsten met deze quad!

Mooi werk. Ik zou hem gelijk kopen als er een beschikbaar is!
    Tron

18. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    thnx, maar ik heb op 5 april een mailje van HK gekregen dat ze hem verstuurd hebben. Ik verwacht dat de postbode hem deze week wel door de brievenbus gooit.:cool:

19. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    bij het uitprinten van de autcad bestanden via Acrobat (ik heb namelijk geen autocad) kreeg ik om een of andere reden geen 1:1 schaal.

Ik heb ze nu via Illustrator op een A3 geplaatst en als PDF weggeschreven. Wellicht dat andere mensen dat ook makkelijker vinden als ze met de figuurzaag aan de slag willen. Je vind de PDF hier

Voor mensen die geen A3 kunnen printen en hem in gedeelten op A4 uitprinten, ik heb 2 maatschalen van 10 cm op het blad gezet. Dan kun je makkelijk controleren of de schaal klopt.

20. lennie054

lennie054

Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Je kunt in acrobat pro kiezen om op ware schaal te printen en op meerdere A4tjes.

Deel Deze Pagina