Raadt de maker van deze DG

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justinb81, 11 okt 2012.

  1. Justinb81

    Justinb81

    Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Zoetermeer
    Volgens mij een DG-100, DG-200 of DG-202. Span ongeveer 4M

    Een clublid heeft deze op de kop getikt en wilt hem opknappen, het helpt als je gerichter kan zoeken op de maker voor uitslagen en tekeningen .
    Het is een bouwdoos geweest met ABS voorkant en Balsa demontabele staart.:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Old skool kist jaren 80 (fumeé canopies waren toen hip).

    Oude stekkers van Robbe (tot eind jaren 80)

    En ik vond deze terug aan de hand van bovenstaande gegevens :

    dg-100-schade-herstelwerkzaamheden-begonnen

    Komt aardig in de buurt maar daar gaan de zweefjongens wel meer kunnen over kunnen zeggen (of me een virtuele lel verkopen omdat ik fout zat;))

    Stevo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dat is een robbe DG-100.
    Spanwijdte 3750 mm.

    Ik vlieg er graag met mijn DG-100 omdat ze erg prettig te sturen is.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Johannes
     
  4. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Borne
    Robbe DG100

    Is een DG100 van Robbe.
    [​IMG]

    Is er geweest in twee uitvoeringen: één van ongeveer 3,7m en één van 4,5. Van de laatste heb ik hier nog een komplete bouwdoos liggen:cool:. De romp is in twee uitvoeringen geweest: één met een houtbout achterkant en één epoxy variant. Ik heb de epoxy uitvoering, en de tekening van de houtbouw als ik mij niet vergis....

    [Edit:]Oops crosspost... Antwoord was al gegeven.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Justinb81

    Justinb81

    Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Zoetermeer
    Super! Wilt een van jullie misschien de pagina van de handleiding scannen of vertellen wat voor uitslagen en zwaartepunt aangeraden word?
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.824
    Locatie:
    Hoorn NH
    Robbe geeft in de handleiding geen informatie over roeruitslag.

    Als je dezelfde roeruitslag aanhoud zoals van een eenvoudige allround zwever, dan zit je vrij goed.

    De roeruitslag is niet kritisch, die kist stuurt ongecompliceerd.

    Zoals in de handleiding staat, ligt het zwaartepunt precies onder de hoofdligger en mijn ervaring is dat dit klopt.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Johannes
     
  7. Justinb81

    Justinb81

    Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heb je een richtlijn voor een eenvoudige allround zwever van 4M? Degene die hem heeft gekocht voor weinig en hem gaat vliegen heeft geen vergelijking materiaal, en ik heb alleen een vol glas schaal kist van die afmetingen wat waarschijnlijk te wild is voor deze oude
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volgens mij geeft Johannes je net een richtlijn...

    Wat ik doe bij het invliegen van een nieuwe zwever is gewoon op je gevoel af gaan en je zender handig programmeren. 5 mm uitslag is te weinig en 20 mm te veel. Dus zet ik 3 verschillende dual rates op 2 3-standen schakelaars op mijn zender voor hoogte en rol. De eerste start altijd met de stand waarin de uitslagen het grootst zijn, dan weet je zeker dat je voldoende autoriteit hebt. Vlieg je eenmaal op veiliger hoogte dan de uitslagen terug schroeven naar wat jij lekker vind voor dat moment. Na de eerste landing pas ik de dual rates aan naar een iets nauwer werkgebied rond de stand waarin hij het lekkerst vliegt. Zo werk je toe naar de voor jou ideale uitslagen. Is dat duidelijk dan gaan de schakelaars er af en stel ik op mijn zender de diverse vliegtoestanden in. Dan pas ga ik fine-tunen met differentiatie en eventueel exponentieel. En dat ook voor de verschillende vliegtoestanden. Dan ben je dus wel een paar vluchten verder.

    Just my 2 cents.

    Groet,

    Jacob Bos
     

Deel Deze Pagina