toenstarks weer even weesten rijden bij mij op plaats met me protech 4wd 8) denk een 5a6 min gereden met kap :wink: slaat de motor af dus ik de pinetjes los gemaakt en de kap eraf komt er een klein beetje rook van de koelkop af en hij ruikt raar het lijkt net verbrand rubber zo hardt reed ik nu ook weer niet maar ik heb mijn protech op zijn fabrieks afstelling staat ween jullie wat het kan zijn me auto trok ook niet zo snel meer weg hij sputterde en het viel me op dat ie weinig brandstof verbruikt kan het een te magere afstelling zijn of wat alvast bedankt iedereen subaru 5#
sputteren duid op een rijke afstelling, teminste als er brandstof uit de uitlaat komt. ook een kenmerk is is dat ie niet hard rijdt, je moet m dus minder rijk zetten. ik heb hier pas een bericht over geschreven; http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5479&postdays=0&postorder=asc&start=45 *dat lange verhaal* maar wat die lucht is, ik weet het niet. is het niet een blaadje die op de cilinderkop is verbrand?
ik zou het zo niet weten het is ook pas een nieuwe koelkop kan het daar mischien aan liggen dan ? maar ik reed met kap dus lijkt me vreemt dat er iets op is gekomen !!!!
uh het is maar een idee, maar heb je, aangezien het een nieuwe kop is, threadlock of locktite op je schroeven gedaan van je cil?... want dat veroorzaakt dan de brandlucht... en als dat zo is zou ik maar heel gouw je kop eraf halen en heel goed schoonmaken!
Meschien was je koelkop te heet. heb je wel gaten in je kap?? Voor en achter want de lucht moet erin kunnen maar ook eruit kunnen.
Inderdaad altijd voldoende koelgaten in de body maken. Maak een gat in de voorruit in het verlengde van je koelkop en haal de twee voortse zijruiten er helemaal uit. Het kan ook geen kwaad om in de achterruit een gat te maken in het verlengde van je koelkop, voor wat betere luchtafvoer. Als je motor rookte moet je hem dus absoluut niet armer zetten, maar juist vetter! Als de motor rookt, wordt hij namelijk veel te heet. Je zegt dat er net een nieuwe koelkop opzit, is dit precies dezelfde, of is het een andere?! Als het een andere is, kijk dan eerst eens goed of de koelkop wel perfect op de motor zit, met de inbusboutjes goed aangedraaid.
Heb je je met het plaatsen van de nieuwe koelkop ook de koperen en/of aluminium pakkingringen over gezet ? Heb je dat niet gedaan heb je een te hoge compressieverhouding en wordt de motor heet. Daarnaast heb je dan geen goede afdichting en perst brandstof/olie onder de kop door naar buiten.
ja, bij nader inzien klopt dat ja, maar hij vermelde dat de auto sputterde en niet goed liep... is voor mij een aanwijzing op een te rijk mengsel... maar ik had niet bedacht dat het roken juist door het te arme mengsel kwam, d8 dat het door vuil oid kwam... sorry voor het misverstand dat ik heb veroorzaakt (maar toch, een sputterende motor staat te rijk )
Je auto kan ook gaan sputteren als ie de arm staat afgesteld. Heb ik ook gehad me auto kwam niet vooruit en bleef maar gek doen werd gelukkig niet te warm maar heb hem een stuk open gedraait en toen ging die weer als een trein en was ie ook redelijk goeie temp.
hmm, dat verschijnsel ken ik niet, vandaar mijn foute antwoord dus ... maar ik denk dat het dan wel een andere manier van "sputtern" is want ik neem aan dat er dan geen brandstof uit de uitlaat komt sputteren?
idd en sputteren noemt men iets als iets niet constant is, dan gaat het sputteren sput ... sputsput .... sputter. dus met die brandstof dat komt altijd wel uit je uitlaat staat ie arm of wat rijker erzit altijd wel olie in je uitlaat die eruit wil. bij de 1 minder dan bij de ander.
Als je je auto wat rijker wilt zetten moet je je stationar schroef toch meer open draaien? Toen ik dat ging doen kwam er veel rook uit mijn uitlaat en mijn koelkop werd toen heel heet?
Ne niet doen, de stat. schroef zorgt alleen voor hoeveer je gasklep dicht gaat als je hem dichtzet, Het rijker zetten is je HOOFDsproeier zit dus bovenop die lange, Rick
ga je dan tekening maken voor elke auto dan ben je wel ff bezig want er zijn verschillende soorten :S