Raboesch Boegschroef inbouwen

Hallo iedereen,

Ik zal het maar gelijk zeggen, ik ben een nieuw schip, naast die LPG tanker begonnen. Dit is dus m'n 2de RC schip en gelijk ook de eerste met een boegschroef.
Het is een kit, dus er is een handleiding. Aangezien het al een oudere kit is, willen zij een grotere boegschroef, maar meer naar het midden toe installeren.
In ieder geval heb ik een kleinere boegschroef gekocht (19mm binnendiameter). Het probleem dat ik nu heb is dat deze schroef (lepeltje) iets te breed (of niet) om makkelijk in de juiste plaats te passen.

Nu komt de vraag, moet je die straalbuizen plaatsen? En zo niet, mag je ook nog een stukje van het vaste pomplichaam afdoen?
De straalbuis zou wel geplaatst worden omdat ik bovenaan een stukje extra nodig heb, onderaan, door de kromming van de romp, zou ik dus een stukje schuin van het pomplichaam af moeten doen. Het is enkel een stuk van de dwarsscheepse buis en het lepeltje komt zeker niet in gevaar. Ik vraag me gewoon af of de werking hierdoor zou verstoord worden. (een minder gerichte straal?)

Heeft iemand dit al geprobeerd?

Hoi,

ik zie dat nog niemand op je vraag geantwoord heeft, en misschien is het euvel al verholpen. Ik moest eerlijk gezegd je vraag toch nog eens lezen, want het was (is) me niet 100% duidelijk want je juist wilt vragen.

Een boegschroef inbouwen is niet zo moeilijk
Bepaal de positie waar je hem juist wilt, en kijk dan dat de romp niet te breed of te smal is op die plaats.
Teken de midden positie van de diameter op de romp aan beide zijden, en boor een klein gaatje. Schuif hier een ijzerdraad door en kijk langs boven en voor of de stang mooi recht is, je kan nog corrigeren indien nodig.

Als dat voor mekaar is, neem je de grootste boor (kleiner dan de 1.9cm) en boor langzaam het gat groter. Pas op de romp niet te beschadigen met de grote en ruwe boor. De positie is nog steeds mooi rond. houd het boor in elk geval horizontaal. Neem een freesje op een dremel en slijp het gat uit. Markeer je waar de buisjes uit de romp komen, en zaag die af; Hou een 2mm extra over.Monteer de boegschroef door de romp en let op dat deie buisjes een 2mm uit de romp steken. Verlijm de buisjes op het middenstukzonder de unit al op de romp te lijmen. Op deze manier kan je de buisjes roteren bij het verlijmen op het middenstuk en kan je overal goed bij.

Lijm de boegschroef vast in de romp, niet te veel lijm gebruiken, gewoon... vastzetten;
Na uitharden schuur je de buisjes die uitsteken mooi glad met de romp. Doe plakband over de romp ter hoogte van de boegstralers en verlijm de binnenkant rond de buisjes helemaal.
Hij zal nu perfect waterdicht moeten zijn. Pas op dat er geen lijm in de buisjes stroomt anders verlijm je de aandrijving.

Jan

Heb hier ook twee Raboesch 19 mm boegstralers ingebouwd , plaats ze zover mogelijk naar de boeg voor maximaal effect , wel even goed uitmeten natuurlijk , zie foto's.

SAM_0507.jpg

SAM_0506.jpg

Verlijmd met Stabilit.

Back