Is het mogelijk om behalve de compressor uit een turbo ook het (radiale) turbinewiel toe te passen? Scheelt volgens mij het moeilijkste onderdeel. Wat betreft turbojet maken ben ik een illusie armer, zelf bouwen zie ik niet zitten / durf ik niet aan. Ik heb een boekje van de heer Schreckling en in het vijlen/schuren/polijsten van de schoepcontouren geloof ik niet zo, krijg ik nooit goed en gelijk. Probleem met radiale turbine wat ik denk te zien is dat je de swirl niet kan omzetten in extra stuwkracht maar dat is misschien op de koop toe te nemen?
Hallo. Ik heb vaker onderwerpen van jou gezien op het forum ,maar heb altijd vergeten om terug te mailen. Dus dan doe ik dat bijdeze Er zijn al een tijdje turbines met radiale compressor , en turbine. De phoenixs 30.03 heeft dit ook . kijk maar even op www gtba.co.uk. Je kan wel meer as vermogen er uithalen, maar stuwdruk is toch moeilijker. Ik weet nog ,jaren terug toen de jpx turbine op de markt kwam , die woog bijna 2 kg, maar kon niet hoger komen dan 6.,5 kg stuwdruk ,zelfs eerst nog lager. Tegen woordig is er een fabriek in Engeland geloof ik, die de radial turbine motoren verkoopt , mooi om te zien hoeveel vermogen hij er uit krijgt. Ik zelf ,maar dat is mijn mening ,vind axiale turbines beter, omdat je die veel meer kan belasten ,voor dat ze verbranden. Ik doe er natuurlijk ook niet kalm aan mee ,want de traktoren waar m,n motoren opliggen ,moeten vaak een last van 25 kg binnen enkele seconden verslepen over een lengte van 15 meter. Maar vermogen zit er genoeg in. IK heb dan ook nog nooit een turbine motor die goed liep weg horen vallen omdat hij de belasting niet meer aankon, het zijn zeer taaie motoren. Ik zelf maak mijn turbine wielen uit 2mm inconel 625 plaat ,en heb daar al jaren geen problemen mee. De schoepjes slijp ik inderdaad , en dat gaat prima. Ik heb nu zelfs en turbine motortje wat maar liefst 185.000 tpm draait zonder problemen (65 draai uren). Dus het is mogelijk. mvg, Martin.