RADIO QUEEN Memorial Flight, DEEL 2: Retourvlucht Frankrijk-Engeland-Frankrijk.

RADIO QUEEN MEMORIAL FLIGHT, Deel 2: Retourvlucht Frankrijk- Engeland- Frankrijk 2025.


Wanneer: tussen 2 en 15 september


Waar: Sangatte-Bleriot Plage, Frankrijk en St Margrets at Bay, Engeland.


Waarom: in september 2025 is het 70 jaar geleden dat er voor het eerst een modelvliegtuig over "Het Kanaal " vloog.


Een blik op de start locatie van toen (met op de achtergrond de Foreland Lighthouse) waar we nu ook weer landen en starten:

channel-hop-model-airplane-news-january-1955-2.jpg
 
De Details:

- Tripduur 3 dagen
- Retour vlucht met simultaan de Radio Queen en onze LE "Drone" van waar uit we de Radio Queen filmen
- In estafette vliegen dmv een startteam..bootteam en landingsteam en dan retour
- Combi van manuele en GPS besturing
- Boot tbv de overtocht is de White Pearl van Olivier Folcke
- Aantal deelnemers maximaal 16 stuks
- Go sein 2 dagen van te voren
- Niet eerder weg dan dinsdag 2 september
- En iets van 14...16 september weer thuis
- Dus een window van 2 weken, moet genoeg zijn.




Eerst de kaarten en dan de uitleg:

Start/landing bij Sangatte:

Start en landing Sangatte.jpg





Vlucht over Het Kanaal:

Crossing.jpg




Landing/Startlocatie Wanstone Court (Jacques de Lesseps landing 1910 en Radio Queen start 1955)

Start en landing Wanstone Court.jpg












Uitzicht over de start/landing plek bij Sangatte:


Landing Sangatte1.jpg




Schema:

Dag 1:

- Reis naar Camping Fort du Lapin in Blériot Plage en aankomast niet later dan 15.00 h. (Hanneke en ik gaan met de caravan, nemen de modellen mee en blijven nadien nog enkele dagen)
- 16.00 h, briefing en zenderchecks op de camping.

17.00 h, bezoek aan de start/landing plek samen met Olivier Dumont (Gemeente secretaris SBP)

- Overnachting kan op de camping, het F1 hotel naast Bleriot Plage (bij het winkelcentrum) of een hotel in Bleriot Plage


Dag 2:

Ochtend programma:

- Het landingsteam gaat met de ferry naar Dover en van daar af naar de landingsplek bij Wanston Court
- Het bootteam gaat een uurtje later op track liggen voor de kust bij Sangatte
- Het startteam gaat naat Sangatte om de 2 modellen te starten


- Zodra de beide modellen, het bootteam en het Sangatte startteam zijn gearriveerd op de landingsplek doen we een lunch in St Margrets at Bay.

Middag programma:

- Het landingsteam gaat met de ferry naar Calais en van daar af naar Sangatte
- Een uurtje later gaat het bootteam op track voor de kust
- Het startteam gaat naar Wanstone Court om de 2 modellen te starten
- Nadien gaan ze met de ferry naar Calais en van daar af naar de camping


- Dagafsluiting op de camping.



Dag 3:

Weer naar Nederland


Toelichting:

We hebben de medewerking van B&W Sangatte-Bleriot Plage mbt de start locatie en Olivier Folcke met zijn nieuwe boot de White Pearl met 2 x Honda 250 Pk aan boord en plaats voor 12 passagiers en de toestemming van de terrein eigenaren van de landingslek in Engeland. Verder hebben we de benodigde BVB's , certificaten/registratie verplichtingen en Permits om eea internationaal uit te kunnen voeren.

http://www.leloupdemer.fr/


upload_2025-2-9_15-36-0.png



Naast het bootteam van maximaal 12 personen hebben we een start- en een landingsteam van 2 x 2 personen zodat de totale team grootte 16 personen kan zijn.



Deelnemers kosten:
Rond de 80 tot 100 euro (ex reis en verblijfkosten).


Deelnemers (maximaal 16):

1. Henk van Hoorn
2. Henk Bonestroo
3. Bruno van Hoek
4. Ernst Grundmann
5. Raymond van Mulken
6. Rene Neefe
7. Rick Ruijsink
8. Gerard Mulder
9. JanHein Ramakers (ovb)
10. Richard Branderhorst (ovb)
11...
12.
13..
14..
15.
16. OVVB (onder veel voorbehoud:D) Gaat niet met de boot naar Engeland
 
Deelnemen aan de RADIO QUEEN Memorial Flight 2025.


Wie kunnen er deelnemen?
Iedereen..en niemand uitgezonderd!

Mag je ook sturen?
Ja...op de boot mag je naar hartenlust sturen met de beide modellen.

Moet je ook besturings apparatuur meenemen?
Nee...wij zorgen voor de benodigde zenders.

Wat moet je hebben aan bevoegdheden?
Niets..je vliegt zo nodig onder toezicht van onze instructeurs.

Zijn er verder nog voorwaarden?
Ja..je moet flexibel in je tijd zitten..het gaat een last minute beslissing worden wanneer we gaan.

Kun je het wel bekostigen?
Ja..dat denken we wel..hoe meer deelnemers hoe minder het gaat kosten en we gaan er van uit dat de deelname kosten minder zullen zijn dan de reis en verblijfkosten.

Moet je nu al betalen?
Nee..dat regelen we een maandje of zo vooraf...dus alle tijd om te "sparen".

 
Zo zoetjes aan begint ook duidelijk te worden wie wat gaat doen..en ook de logistieke zaken waar we rekening mee moeten houden zijn verwerkt bij de team indeling:


Startteam Frankrijk, gaat na de start met de ferry naar Engeland, en neemt de Radio Queen mee:
- Henk van Hoorn piloot
- René Neefe lancering TTV-Cub, René rijdt het team naar de ferry en de auto gaat mee naar Engeland.
- JanHein Ramakers
- Max Zuidendorp (blijft in Frankrijk)


Bootteam heenweg, gaat met 1 auto naar de haven van Calais (White Pearl ligplaats):
- Raymond van Mulken
- Henk Bonestroo, team gebruikt de auto van HenkB
- Gerard Mulder
- Richard Branderhorst
- Bruno van Hoek




Landingsteam Engeland, gaat met de ferry naar Engeland:
- Ernst Grundmann, Ernst rijdt het team naar de ferry en de auto gaat mee naar Engeland.
- Rick Ruijsink



Lunch:
Zodra een ieder in Engeland is gearriveerd gaan we met de beide auto's naar St Margrets at Bay voor de lunch (we laten de modellen achter op Wanstone Farm), en 1 auto moet mogelijk even terug naar de landingsplek om de resterende teamleden op te halen.

Na de lunch gaat het landingsteam voor Frankrijk direct door naar de haven van Dover en met de ferry naar Frankrijk. We hebben dan nog 1 auto ter plekke en die moet 2x rijden om de rest van de team op de startplek te krijgen, maar we hebben alle tijd.


Startteam Engeland, en neemt de TTV-CUB mee naar Frankrijk
- Bruno van Hoek (indien nodig wisselen met Ernst)
- Raymond van Mulken, rijd het team naar de ferry met de auto van Ernst
- Henk van Hoorn


Bootteam terugweg worden door Raymond met de auto van Ernst naar de haven gebracht

- René Neefe
- Ernst Grundmann (indien nodig wisselen met Bruno)
- JanHein Ramakers
- Rick Ruijsink


Landingsteam Frankrijk, gaat direct na de lunch vanuit St Margrets at Bay naar de haven van Dover en met de ferry naar Calais
- Henk Bonestroo, pikt in Calais zijn auto weer op
- Gerard Mulder
- Richard Branderhorst, rijdt het team naar de ferry met de auto van René
- Max Zuidendorp (was in Frankrijk gebleven)
 
Tja wel lastig om die helling met de boot mee te nemen...:rofl:

Wel een serieus groots avontuur, dat ik elke modelvlieger van Harte kan aan bevelen.
Ik sta al op de lijst, kom op wie volgt, dit mag je eigenlijk niet missen, een unieke ervaring dat is zeker! :yes:
 
Back
Top