raket vliegtuigje

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door sparkie, 11 mei 2007.

1. sparkie

sparkie

Lid geworden:
    2 jan 2006
    ik heb een klein balsa vliegtuigje gemaakt en daar zou ik een zo klein mogelijk raket motor in willen zetten, maar ik weet niet waar ik die motors in de winkel kan krijgen en nog belangrijker ik weet niet of dit wel legaal is...?
    dit idee heb ik van een amerikaan (wat anders heh :p ....) en het lijkt me wel gaaf
    het is een ontwerp met twee staarten en een omgedraaide V staart zodat de "straal" niet langs de staart komt.
    als hij hierdoor een beetje van de grond te krijgen is, doe ik er misschien wat rc elektronica in om hem een beetje te besturen (heb ik alles al voor behalve een batterij die klein genoeg is...)
    graag jullie mening hierover. (ik weet niet veel van model raketten, want ik kloot eigenlijk alleen een beetje met vliegtuigen...)

vrgt Jacar

2. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Hoi sparkie

Hoe groot is je vliegtuigje en wat weegt hij. Tot 300 gram kun je makkelijk met een raket motorje starten. Mijn sparrow weegt nu 240 gram en die gaat loodrecht ;-).

Alle motoren die je in nederland kunt kopen zijn legaal. Dwz je mag ze hebben (als je oud genoeg bent).
    Voor het vliegen met een raket zwever kan je het beste lang brandende motoren gebruiken. (max 10 sec). de meeste in raktten gebruikte motoren branden iets meer dan een seconde en hebben de neiging de vleugels van je kist te rukken.

Je mag er op sommige plaatsen mee vliegen, tot 450 meter hoogte.

Voor het lanceren van je raket zwever moet je een toren bouwen. De motoren branden te kort om een normale grond start uit te kunnen voeren en een handstart is geen aanrader :-D.

effe googelen op rocket glider, boostglider, Cuda, Sweet v, dan moet je wel wat meer info kunnen vinden.

succes

3. sparkie

sparkie

Lid geworden:
    2 jan 2006
    nou de besturing weegt nog geen 50 gram dus ik moet makkelijk onder dat gewicht kunnen blijven denk ik zo.
    ik weet alleen niet hoe en of je een lipo als ontvanger batterij kunt gebruiken.
    met het ontwerp dacht ik aan een delta met een snel brandende rocketbooster of een DLG achtig ding met een langbrandende motor (zou wel cool zijn als je hem op afstand kunt ontsteken: gooi je hem eerst omhoog en dan schiet hij nog hoger :p)
    en ik dacht aan ongeveer 100 tot 120cm span????
    (zijn er winkels waar ik die motors zou kunnen kopen?)

vrgt Jacar

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ja er zijn winkels die motoren verkopen, zie onderschrift. Je moet alleen wel 18 zijn :-S.

Een Zagi achtig ding van ongeveer een meter is leuk om mee te experimenteren. Dat kun je op een D motorje weg schieten.

Maar een bug moet je ook wel met een raket motor kunnen vliegen. mijn sparrow heeft ook een span vna iets meer dan 1.20 dus dat moet gaan werken ;-)

5. sparkie

sparkie

Lid geworden:
    2 jan 2006
    hoe zal ik de staart maken (single of double boom?) en waar kan ik de "stokken" het best van maken?

vrgt Jacar

6. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik gebruik een enkele staartboom van 6 mm koolstof. daar krijg ik nog net twee stuurstangetjes met mantel door heen.

7. sparkie

sparkie

Lid geworden:
    2 jan 2006
    nu weet ik alleen nog niet hoe ik mijn vleugels ga doen..., nog ideeën hierover? (niet te moeilijk en ik zou het niet erg vinden om ze te glasvezelen, ik kan alleen niet vacuvormen...)
    de canopy ga ik ook van glasvezel maken is dit stevig genoeg? (ik weet alleen niet hoe ik de houten mal moet preppe..., hier wat hulp bij graag)

vrgt Jacar

8. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik snij de vleugels uit schuim op een cnc snijder en dat werkt perfect. lamineren kan gewoon met de hand. als je netjes werkt gaat dat ook prima. kijk voor tips anders even bij de dlg afdelng hier op het forum. daar staat een hoop info.

9. sparkie

sparkie

Lid geworden:
    2 jan 2006
    ik heb net gevonden hoe ik het ga doen: gwn een flink stuk licht balsa (zo'n 8mm dik) en dan gwn in profiel schuren (schaven) wat gaten erin snijden en dan bespannen met iets van oracover. nu moet ik alleen nog de V-stelling van de vleugel nog bepalen (en het profiel, de koorde en de vorm...)

vrgt Jacar

10. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Op afstand ontsteken is een te groot veiligheidsrisico met raketmotoren. Ik heb nog nooit gehoord dat dit in de rakethobby ooit gedaan is. Het omhoog gooien zelf lijkt mij een vergelijkbaar risico. Bij condities die je hier noemt hebben als resultaat dat de hoek waar het vliegtuigje raketaandrijving is op het moment van ontsteking nooit vast staat (en elke keer anders kan zijn). Door de versnelling die de raketmotor het vliegtuig meegeeft is hij niet handmatig met R/C bij te sturen, omdat hij te snel gaat.

Zelf ben ik vanaf de andere kant bezig. Ik bouw al meer dan 10 jaar raketten en heb nu een simpel glidertje gemaakt die door een poppod naar boven wordt getrokken. Een poppod is een heel basaal raketje zonder vinnen (maar met parachutering) die enkel als doel heeft de glider in de lucht te brengen.

11. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Ik weet dat het wel gedaan wordt :-D

Er zijn raket zwevers met een twee traps configuratie, en ook Estes heeft er in een heel ver verleden mee geexperimenteerd. Maar dat was geen succes en ze hebben het ding niet verder ontwikkeld.

Jetex motoren worden voor zo ver ik weet altijd uit de hand gestart en branden ook super lang. Of hier nog sprake is van een echte raket aan drijving zo als hier bedoeld kun je betwijfelen.

Als je het echt over een raket zwever hebt, dan mag je hem niet uit de hand starten, geen airstarts maken en je moet uit een toren starten. dat heeft gewoon alles met je eigen veiligheid te maken. En die regels zijn er niet omdat de mensen die denken het beter te weten wat te zeuren willen hebben ;-)

12. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Sparkie,

Het lijkt me, zoals Pleun ook al aangeeft niet verstandig om uit de hand te starten.
    Het is echt aan te raden om te werken met een lanceertoren vanwaaruit je model,
    met een hoek van maximaal 30 graden t.o.v. de verticale as, start.
    Zelfs dan is het niet eenvoudig om je model onder controle te houden.
    Ik heb op internationale kampioenschappen meerdere malen ervaren vliegers hun
    model bij de start in puin zien vliegen.

Op de DRRA site (www.drra.nl) staan in Foto-Archief-1 twee foto's van mogelijke
    lanceertorens voor je model. Misschien kun je door het bekijken ervan een goed idee opdoen.
    Verder vind je in het Tekeningen-Archief nog het TG-1 boostglider model.
    Die vliegt prima en je kunt er veel ervaring mee opdoen.
    Deze is trouwens niet RC. Het is een voorbeeld van een boostglider.
    Goed uittrimmen is erg noodzakelijk, anders kun je enkele kilometers wandelen
    om hem terug te halen...

Succes met je project.

Groet, KJ

Modelraketten.NL

Deel Deze Pagina