Raptor 90 STD ervaringen

Rhelie

Forum veteraan
Na heel wat jaartjes Vario te hebben gevlogen leek mij de Raptor 90 een uitdaging, de prijzen waren een lachertje vergeleken met de duitse heli.
Ik besloot om de Raptor 90 naast mijn Vario te gaan gebruiken.

Ik heb de R.90 voorzien van een O.S. 91 C spec, deze loopt prima vanaf het begin en heeft power genoeg voor mijn vliegstijl, F3C.

Dan begint het, door iets teveel uitslag op mijn heckrotor loopt het messing busje in 1 klap uit het alu. huis, tollen dus, de heli net even te hard neergezet en de hele rotorkop ging er vandoor. De plastic hub kan blijkbaar niet tegen een harde landing. Bladen, tailgear en hub waren stuk.
De heckrotor heeft ook veel speling op de bladhouders.


1 week later, weer vliegen, heli lijkt weer goed 8) totdat ik de heli vreemd vind doen, toeren lopen op en prestaties gaan omlaag. Autorotatie en dat ging goed. Slippende koppeling !!! Niks om over wakker te liggen maar het hele ding moet uit elkaar.
De koppeling blijkt te ruim, dubbele voering is net teveel dus eerst glasmat en daarna de voering erin gelijmd.

1 week later, weer vliegen, vreemde trilling ! blijkt er een voorpoot te zijn gebroken ! nu kan dus weer het hele ding uit elkaar !!

De Raptor doet mij denken aan het oude schluter, daar heb ik mee leren vliegen en het ding lag altijd uit elkaar.

De Vario behoeft bij mij weinig onderhoud.

Ik wil de Raptor niet afbranden maar ben wel benieuwd of er vliegers zijn die dit ook hebben ervaren.
 
Dat zijn vreemde dingen inderdaad die je beschrijft!

Zelf heb ik 2 raptor 90 STD's,beide hebben nu ruim 1 jaar gevlogen zonder problemen.

De enige problemen die ik heb gehad:

-Metalen staart forkje kwam los van messing busje,niet goed geborgd ofzo.

-Toen beide heli's nieuw waren kwam telkens de koelvin los met het starten doordat de nieuwe motor verzoop(de methode waarop ik de koelvin en moer vastdraaide bleek ook niet goed)

-pas geleden viel me bij beide 90-ers op dat de 2 bolletjes op de tuimelschijf van de elevator functie speling hadden op de boutjes,dit heb ik verholpen.

-Heel af en toe eens een uitlaat die loskomt van de motor.

Verder is het gewoon altijd starten en vliegen :D

Ik lees/hoor vaak dat mensen een hoop ellende hebben met de koppeling,daar heb ik nog nooit problemen mee gehad,zelfs met de Raptor 30,50 en 60 niet.

De meeste problemen ontstaan denk ik toch door onjuiste montage of iets dergelijks.

Groeten,
Marcel
 
Bij mij kwam de fan ook los in het begin. erg lastig want dan moet de motor eruit. De problemen vallen best mee maar bij het minste of geringste moet het hele ding uit elkaar. de voorpoot heb ik gerepareerd met een stukje alluminium omdat ik echt geen zin had om weer het hele ding te gaan ontmantelen.
 
de koppeling die is bij mij ook stuk gegaan , dit komt doordat de motor gewoon niet goed in lijn staat met de startas , nu heb ik er helemaal geen last meer van , en dat probleem met de hekrotor aansturing is omdat t niet gelocktite word , en een gebroken hub ??? gewoon een alu erop en je bent klaar (wat ik al eerder tegen je heb gezegt) afgelopen zondag in meerhout leek t wel of 95 % met rappie`s vliegt en niemand hoorde je klagen , maar ach een kleinigheidje heb je al gauw hè ,
 
Bij mijn Raptor 90 SE heb ik een extra laagje papier tussen de nieuwe voering gedaan en het geheel met epoxy vastgelijmd. Inderdaad de standaard voering blijkt net iets te dun en ging bij lage toeren slippen. Probleem is nu verholpen. De koppelingsklok is in mijn beleving een kwtesbaar punt. De Raptor heeft denk ik de juiste aandacht en onderhoud nodig, zeker wanneer je veel 3D vliegt! Uiteindelijk kost een Raptor ook relatief weinig geld t.o.v. andere merken. Wanneer je echt weinig onderhoud wilt plegen aan een heli moet je een Three Dee aanschaffen. Op basis van koolstof, delrin en aluminium is de heli opgebouwd en heeft nagenoef weinig onderhoud nodig. Juiste controle heeft elke heli nodig.

MVG
Bryan
 
Bedankt voor je reactie Bryan, als je die punten van tevoren weet bespaart je dat een hoop sleutelwerk.

@eddie, de koppeling staat prima in lijn maar de passing klopt gewoon niet. De heli wordt verkocht als zijnde "heavy 3d machine" dan verwacht je wel stevigheid toch ?

De koppeling vervangen van een Vario duurt ongeveer 5 minuten,
Die van de Raptor 2 uur. Daar zit ook de zwakte van de heli.
Bij de Vario zit de koppeling als een proppeller op de krukas vast met een conus. Dus niks uitlijnen!

Ik vind de Rap heerlijk om mee te vliegen maar een ramp om aan te sleutelen. :wink:
 
de meeste mensen vinden de raptor met zijn eenvoud juist een droom om aan te sleutelen :?

bij een fury bevoorbeeld bestaat de koeltunnel alleen al uit tig boutjes en plaatjes.

verder lees ik of zie ik in mijn omgeving eigenlijk weinig clutches sneuvelen van de 90-ers.
 
kijk rhelie , er staat al aangegeven: ëxtreme 3d heli: en jij vliegt er f3c mee , misschien dat de heli dat gewoon niet leuk vind ???? ik heb de laatste tijd helemaal geen problemen met de heli , en vlieg toch heel wat vaker dan jij denk ik ??? misschien zijn er toch een paar aandachtpuntjes om te vermelden dan !!!
 
Eddie, als de heli extreme 3d aankan dan zal hij f3c ook wel aankunnen, het gaat mij om de beleving, tot 3 x toe uit elkaar tot op het bot om kleinigheidjes zoals de koppeling.
 
Ik vind de Rap heerlijk om mee te vliegen maar een ramp om aan te sleutelen.

Volgens mij ben je de enigste die er zo over denkt :wink:
Als ik de Raptor vergelijk bv met de Moskito basic waar ik mee heb leren vliegen(framehelften uit elkaar om bij de motor te komen :| ) of de Futura Nova(Framehelften demonteren om alleen al de tank te verwijderen,of erger nog,om de snaar van de aandrijving te vervangen :| )geef mij dan maar de Raptor :yes:
 
Idd
na anderhalf jaar serieusstuntwerk met twee SE's nog bijna geen onderhoud gehad. Eentje vliegt al meer dan een jaar crashvrij en vliegt nog altijd super. En na een crash kan ik tenminste nog lachen omdat ik niet meteen een lening moet aangaan om hem te repareren :D
 
Rhelie zei:
Eddie, als de heli extreme 3d aankan dan zal hij f3c ook wel aankunnen, het gaat mij om de beleving, tot 3 x toe uit elkaar tot op het bot om kleinigheidjes zoals de koppeling.

Nou vlieg dan toch lekker die 3000€ kostende vario ??

We zijn hier weer geen klein beetje aan het emmeren zeg 8O
 
Ik vlieg met 2 Raptor 90 helies. Ik heb nergens problemen mee (behalve wat mid air boom strikes dan, maar dat heb ik ook opgelost :)).

De Raptor sleutelt erg gemakkelijk! Je kunt overal heel snel en eenvoudig bij! Echter, er is een ding waar je niet snel en makkelijk bij kunt, en dat is de koppeling :)

Overigens, valt dat ook wel mee, bij de R50 en R30 haal ik er zo de koppeling uit, even de motor er uit, en dan een paar schroefjes van het frame los aan de voorkant, en dan het frame naar buiten buigen. Je kunt dan de koppeling er zo uitpakken.

Bij een R60 of R90 is dit wat meer werk, maar valt het ook wel mee. Motor er uit, koeltunnel los, en dan kun je de boutjes van het lagerblok van de koppeling losmaken, en de koppeling er uitpakken.

Groeten,

John.
 
Ben net terug van een weekje modelvliegen in het sauerland en geen enkel probleem met de raptor meer gehad :D behalve dan dat de brandstofvoorraad erg snel op was. 5 liter op een dag is niet vreemd.

op het laatst na elke vlucht ging de motor spontaan verkeerdom lopen weet iemand wat dat kan zijn ?
 
Motor die te warm is en daarvoor pre-detoneert en de cilinder de andere kant opstuurt is de meest voorkomende oorzaak.

Hangt ook samen met de afstelling van de motor (rijk, arm)
als het helemaal op het laatste was dan is het denkelijk omdat hij scherper gaat draaien omdat je tank bijna leeg is.

Even aan de specialisten motor instellen hier vragen :)

:P
 
Motor wordt niet te warm en draait flink rijk, stationair heb ik geprobeerd armer te zetten maar dan start hij niet meer. Hij loopt erg onregelmatig stationair en gaat dan gewoon de andere kant op lopen.
 
Back
Top