RBC Corby Starlet CJ-1

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jitze, 4 mei 2009.

1. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Dag medeforummers,

in deze draad hoop ik de voortgang van de bouw van mijn Corby te beschrijven. Het is de bedoeling het model semi-schaal te maken. Waarom? Fullscale gaat teveel tijd kosten, dat steek ik liever in mijn Porter: pilatus-pc-6-turbo-porter-1-98m
    En als ik hem standaard bouw wordt hij niet mooi genoeg...

Van de grove houtbouw zullen weinig updates verschijnen omdat dit eenvoudig is en erg snel gaat.

Ik heb de Corby gisteren van mijn vriendin gekregen voor mijn verjaardag. Je snapt natuurlijk dat ik direct begonnen ben met bouwen, dus vandaag heb ik er de halve dag aan gewerkt.

Ik werk op twee bouwplanken. Op de ene de romp en op de ander de vleugel. Werkt ideaal... als op de ene de lijm aan het drogen is ga ik verder met de ander en vice versa.

Op dit moment staat het er zo bij:

Romp:

Vleugel:

Mn ouders hadden overigens ook nog een prettig cadeau voor me:
    Lijkt me heerlijk na 2 crashes door storing!

Groet, Jitze

Ja, ik voel me verwend...

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    De linker vleugelhelft is inmiddels net zover als de rechtse op de foto's hierboven.

Ik twijfel nog over het landingsgestel. Dit is van vreselijk dik metaal gemaakt, een koe zou er zachtjes op kunnen dansen... De poten wegen 66 gram samen, en ik denk dat het met een carbonnetje van 20gram ook wel moet werken.

Dus eerdaags zoeken waar ze mooie carbon landingsgestelletjes verkopen.

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Of van carbon mat zelf lamineren in het goede model. Kan je het nog een beetje schaal maken.... van glas kan ook uiteraard

4. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    zoiets zat ik ook aan te denken.

Het probleem is dat het landingsgestel ook schaal moet zijn. Daarom heeft RBC waarschijnlijk zulke dikke poten toegepast, zodat ze niet buigen en het hout vernielen wat eromheen zit.

Zelf lamineren zou inderdaad kunnen, maar dat zal nog wel een aardige klus worden...

5. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Net een setupje besteld bij HC. De een-na-laatste 550W Turnigy SK motor en een 40A Turnigy Plush regelaartje.
    Binnenkort ook nog een Hyperion CX 4S4000 accu erbij bestellen.

Net ook even uitgerekend wat het vliegtuig zo'n beetje gaat doen.
    Ik kom met een prop met spoed 4,5 uit op een snelheid van rond de 80km/h en een flighttime van ruim 18 minuten.
    Daar doe ik het wel voor!

6. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Weer iets verder gebouwd. Het grootste deel van stabilo en kielvlak zitten in elkaar en zijn bedekt. Alleen de roeren moeten nog afgemaakt worden, maar deze worden niet ingedekt.

Ik ben de vleugel nog even te lijf gegaan met de dremel omdat ik vond dat hij nogal zwaar werd.

Ik ben er ook nog steeds niet uit welke Corby ik na wil gaan bouwen... De ene heeft een mooi kleurenschema maar is lelijk gebouwd. De ander is heel netjes gebouwd en heeft weer een lelijk kleurenschema. T blijft lastig.

De staat op dit moment:

Morgen begint het harde leven als scholier weer. Waarschijnlijk gaat het nu iets minder hard verder.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Leuke kist,staat ook op mijn lijstje.
    Succes ermee!

8. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Hey Wouter,

zeker een leuke kist! En zoals je ziet is hij goed tussendoor te bouwen. Gaat lekker snel en neemt niet al teveel ruimte in beslag. Ook de details lijken mij goed te doen. ik ben nu een 1:8 kist gewend, en dan is 1:4 makkelijk werken!
    K zie hem wel verschijnen :p

Overigens realiseer ik me dat ik hier nog niet eens een foto van een originele Starlet heb staan.
    Bij deze dan de twee waar ik het net over had:
    Het mooie kleurenschema maar de lelijke afwerking (vooral de gear en opzij kantelende canopy)

En dan de mooi gebouwde met een iets saaier kleurenschema (schuivende canopy enzo):
    (beide afbeeldingen geleend van Flickr)

ps: morgen zou ik een les constructie-elementen krijgen, maar mn docent is ziek. Dus morgen weer bouwen!

9. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    eeehh....het mooie schema met de mooie afwerking??
    Of is dat erg kort door de bocht? :)

10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
  11. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    @ Justus: nee, ik ben bang dat ik daar iets teveel schaalbouwer voor ben.

Wouter, die verslagen heb ik een tijdje terug al doorgekeken, maar het was goed om het weer te doen. Alleen de voorkant van de vleugel indekken gaat niet meer lukken omdat het aan de onderkant al helemaal erin zit. Misschien dat ik nog wel ribstitching ga doen.

Het ontwerp lijkt overigens niet helemaal te kloppen. De voorkant van de cockpit loopt te schuin en zit te dicht op de piloot. Dit ga ik dus nog aanpassen. Voorlopig richt ik met even op de vleugels, stabilo / kielvlak, dummymotor e.d.
    Ik ben in afwachtig van mn motor en regelaar. En ook een accu komt er de komende tijd aan, maar de levertijd is onbekend.
    Als dat af is kan ik verder aan de romp. Tot die tijd verzamel ik foto's en moet ik nog een snelcursus glassen volgen ;)

12. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Kunstflug

Jitze,

Bij bovenstaande internetsite verkopen ze koolstoflandingsgestellen in allerlei maten en redelijke prijzen.
    Formaten worden oa aangegeven in aantal kilo's wat het landingsgestel kan dragen.
    Ben

13. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Dankje Ben! net even gekeken. k zal eens nameten of ze een beetje schaal zijn.

Mn spulletjes uit China zijn inmiddels ook verzonden.

Nu lekker doorbouwen. over een poosje mag jij hem maidenen als je dat wilt!

14. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    YeSSSSSSSSSSSS, dat wil ik wel.
    Komt helemaal goed. (hoop ik)
    Ben

15. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Even de landingsgestellen vergeleken. Met zo'n carbon van bovengenoemde site kwam je alsnog op 50gram uit, en dan moeten de wielassen er nog bij... Dan toch maar de standaard gear toepassen, ook al weegt deze 66gram.

Net gelijk de ophanging voor de gear bevestigd. Hier en daar 'lijntjes gelegd' in de hoeken wat resulteerde in de nodige rooksignalen!

16. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    updateje

Even een kleine update.

De Corby vordert gestaag. Ik ben ondertussen ook nog twee andere vliegtuigen (opnieuw) vliegklaar aan het maken.

Ik had wel zin om me wat te verdiepen in een dummymotor. nu zijn er weinig foto's beschikbaar, dus ben ik gewoon wat gaan rommelen met balsa.

(foto nemen was trouwens nog moeilijk. Kap boven me houden, dummy erin leggen en dan met mn neus op het scherm van mn pda duwen om de foto te maken :p )

Zoals je ziet zijn de ribben veel te dik. Het gaat dus niet lukken om de dummy van balsa te maken. Het alternatief is ABS, dus daar ga ik nu mee aan de slag.

Ondertussen ook nog even twee rietjes in verfpotjes gestoken om te kijken welke het mooist word als uitlaat:
    Ze bevallen me allebei niet ;) De staalkleur wordt te donker, en het alu lijkt te goed op alu. De pijpen van de echte lijken gepolijst RVS te zijn, dus ik moet er nog even iets op verzinnen.

Inmiddels ook besloten om de G-ILSE na te gaan bouwen. Dit toestel is zeer netjes gebouwd en er zijn wat meer foto's van dan van zn broertjes.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Eindelijk weer wat te melden. Vanavond kwamen mn motor en regelaar binnen. Gelijk even alles gesoldeerd en getest. Lijkt prima te werken. Binnenkort komt er ook nog een programmeerkaartje binnen, dan kan ik wat gaan spelen met de regelaar.

Morgen heb ik weer wat tijd om te bouwen, dus dan hopelijk weer wat fototjes.

18. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Motorschot is inmiddels op maat gemaakt voor de motor.

De vleugel is ook een stuk gevorderd. De LE heeft al bijna zn definitieve vorm, de TE moet nog flink geschuurd.

Inmiddels ook al met de cockpitinrichting bezig geweest. De rugleuning voor het stoeltje is inmiddels bekleed.
    De joystick is inmiddels ook in opbouw, alleen bedacht ik met dat het wel mooi was als hij werkend werd :p dat wordt dus even wat extra werk. Hoogte moet wel lukken, richting op de pedals ook wel, alleen rol wordt lastig. Nog even goed nakijken hoe dit in de echte zit.

de delen van het hoogteroer hangen inmiddels ook in scharnieren.

Deze week komt de accu als het goed is binnen. ik kan dan na gaan kijken hoe dit gaat passen in de romp (ik heb nogal een grote gekocht). Daarna kan de romp afgemaakt en beplankt.

Binnenkort heb ik hopelijk weer wat leuke foto's. Voorlopig schiet het niet hard genoeg op om steeds foto's te maken.

19. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoe is het met de Corby.

Update please

Ton

20. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Hey Ton,

er valt weinig te updaten hier. Ik heb pas mn Wilga aan bonken gevlogen en moest dus eerst wat andere toestelletjes vliegklaar maken, anders had ik niks meer om te vliegen.
    Ik heb dus even een Swift II klaargemaakt. De depron Polaris schiet ook lekker op, dus dan kan ik weer gauw verder met de Corby.

Er zijn nog wat dingen binnengekomen, waaronder de accu, een 4S4000. genoeg voor 20-30 minuten vliegen als het goed is!

ik had ook nog mooie plastic kapjes besteld voor over de rolroeraansturing. Zijn redelijk schaal als ik het vergelijk met de echte. ik dacht dat ik er 6 had besteld, maar het bleken zakjes van 10 te zijn :p Wil je dr ook een paar hebben? Het zijn deze: https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8268

Binnenkort dus weer een serieuze update hoop ik.

Deel Deze Pagina