RC Bruder EXCAVATOR

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Bv3l, 12 okt 2014.

1. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Begin 2014 kwam mij op een beurs de Bruder CAT Excavator onder ogen die gelijk een bouwwens bij mij aanwakkerde. Vanaf augustus begonnen met het slopen c.q. uit elkaar halen (wel netjes hoor) van de excavator. Dat viel best mee, en op wat afgebroken clipjes na, is mij dat aardig gelukt.

In 4 bouwfases wil ik laten zien hoe je met een kleine beurs best een aardig resultaat kan behalen.

Fase (1) De aandrijving van de onder wagen:

Nodig 2x 360 graden draaiende servo's, natuurlijk kan je het nokje afvijlen en daardoor elke servo dit laten doen, maar voor 18 euro zijn ze kant en klaar te koop. Dat scheelt een hoop gepriegel. Om deze servo's aan de onder wagen te bevestigen heb ik een metalen plaatje gemaakt.

Voor de bevestiging van de rupsbandenkrans heb ik heel simpel de bij de servo geleverde ronde schijfjes gebruikt. Deze heb ik van 3 schroefjes voorzien en middels een 3mm draaieindje bevestigd aan het servo tandwieltje. De krans heb ik smaller gemaakt door de binnenste rand weg te vijlen, hierdoor komt hij perfect in lijn met de overige wieltjes. Het midden buisje heb ik met een 3mm boortje doorboord, en op het draad eindje met een borgmoer vastgezet. De 3 schroefjes die binnen in de rupskrans vallen zorgen er voor dat deze niet doorslipt en voldoen grip op de rupsbanden overbrengt.

Aandrijving gereed.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Volg het met interesse :D

3. Remco77

Remco77

Lid geworden:
    16 jul 2012
    Ben erg benieuwd naar eindresultaat, klaar voor de 25ste?

4. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Hoi Remco,

Nee dat niet, maar ik neem hem wel mee de 25e, spreek je later....

5. subie prins

subie prins

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Mooi idee weer Bas :)

kwa optie voor een minikraan of shovel te maken sinds kort heeft revell in de schaal 1:28 ook wat rc machine bouw materiaal .

voor idee een link van revell : Revell - Home

Zelf reeds begonnen aan een ombouw van een revell shovel alwaar de basis van een bruder minishovel in versmolten word ;)

Zal je topic in de gaten houden van de verbouw van de bruder graaf machine.

groet Ivar

6. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    [mod]

Topic verplaatst naar de Bouwverslagen : Trucks en Bouwmachines

[/mod]

7. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Dank je Piet, had te laat in de gaten dat ik in de verkeerde topic zat.:oops::rtfm:

8. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    2e fase bouwverslag cabine

In deze 2e fase wil ik laten zien hoe ik de cabine draaibaar heb gemaakt. Als eerste heb ik een metalen grondplaat gemaakt waarop de servo komt die de cabine laat draaien. Daarnaast dient deze ook voor de bevestiging van de cilinder van de grote boom.

De grondplaat en draaiservo:
    De binnenzijde van de cabine, en servo tandwiel, en bevestigingsklosjes van multriplex voor een nieuwe bodemplaat:
    Het draaikranstandwiel en de elektra spindel voor de doorvoer van 2x 3-aderige servokabels van de linker en de rechter tracks:
    Het onderaanzicht, het vierkante multiplex plaatje borgt gelijk de krans, en als laatste komt hier nog een nieuwe bodemplaat over.

Zo dit was het weer voor vandaag in deel2 van fase 2 ga ik verder met de arm bevestiging en cilinder van de grote boom.

9. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Vervolg van de 2e fase

Om de servo voor het draaien van de cabine mooi in te kunnen bouwen heb ik e.e.a. plastic van de boom bevestiging weg gevijld.

En van de servo is van buitenaf niets meer te zien.

Voor de bevestiging van de grote boom heb ik een aluminiumplaatje gemaakt, zodat de cilinder er stevig aan bevestigd kan worden.

Binnen in de cabine heb ik een schot geplaatst waarop de schakelaars voor (1) aan/uit aandrijf batterij, en (2) aan/uit verlichting en geluidmodule van beier. Beide batterijen komen voor het schot, tevens contragewicht, waarvan er eentje via een printplaat strip de 3 thor's, en de 3 servo's via de ontvanger van stroom voorzien.

10. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    fase 3 bouw van de cilinders

De drie cilinders, (1) aansturing grote boom, (2) aansturing kleine boom, en (3) aansturing van de graaf bak, heb ik zelf gemaakt van materiaal uit de doe het zelf markt. De samenstelling is als volgt:

(1) Draadeind van 8mm met een bevestiging verloop van 6mm naar 3 mm. Het draadeind is aan een zijde afgedraaid tot 6mm, en aan de 3mm zijde komt het micro motortje.
    (2) aluminiumbuisje van buitenwaarts 12,7mm met aan de ene zijde een 8mm moer ingelijmd, en aan de andere zijde de bevestiging voor de boom.
    (3) koperbuisje van 15mm buitenwaards, en binnenwaards 13mm. aan de ene zijde 2 clipjes om het micro motortje te bevestigen, en aan de anderenzijde een plastic sier huls.
    (4) plastic huls voor over het motortje en tevens de bevestiging aan de boom

proefplaatsing van de cilinder aan de korte boom:

Zo rest me nog enig spuitwerk, en montage van de thor's, ontvanger, geluid, en verlichting module, en beide aan/uit schakelaars, en potmetertje voor het geluid.

11. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hoi Bas,

Leuk om te zien dat je met een kleine beurs en weinig gereedschap toch leuke dingen kunt maken.
    Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Succes, groetjes Charlotte. :bye:

12. Remco77

Remco77

Lid geworden:
    16 jul 2012
    Ziet er goed uit Bas, ben erg benieuwd naar de totale werking...

13. excavator

excavator

Lid geworden:
    6 apr 2014
    dag bv3l

in elk geval wat je daar maakt met di middelen moet ik zeggen mooi werk tot nu toe
    doe zo verder. en ja een bruder is de start van graafmachines die worden veel omgebouwd is ook al veel spul voor te krijgen tegenwoordig. ben benieuwd naar het eind resultaat.
    Gr johan

14. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Eerste primer laag

Dank allemaal voor de mooie complimentjes, het geeft me veel voldoening om het tot een mooi eindresultaat te brengen.

Vandaag de grote-, en kleine boom, en cilinders is de eerste laag primer gespoten.
    Tevens de aluminium cilinder pijpjes gepolijst, het geeft gelijk een beter geheel.
    Even passen......

15. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Zo hij is af......

Na een paar weken stilte wil ik jullie toch even het eindresultaat laten zien van mijn omgebouwde RC excavator van Bruder:

Op de eerst volgende rijdag te Berkel en Rodenrijs zal hij zeker te zien zijn. Het rijden en graven moet nog wel flink geoefend worden, want dat valt toch best tegen.....:rolleyes:

16. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Benieuwd naar de primeur :D

17. Pino999

Pino999

Lid geworden:
    17 nov 2007
    Ziet er mooi uit, vooral de cilinders, wat voor motortjes heeft u er voor gebruikt?

18. volvo/ben

volvo/ben

Lid geworden:
    12 jan 2013
    Mijn lange dieplader komt ook mee dus daar kan je zo oprijden (Hijs verlaagd)

19. François99

François99

Lid geworden:
    26 okt 2014
    Erg mooi resultaat.

20. Bv3l

Bv3l

Lid geworden:
    14 aug 2008

Via iPROTYPE.NL te bestellen 14,95 euro per stuk

Deel Deze Pagina