ik ga op vakantie naar china en ben van plan om een snelle en goedkope rc car daar te kopen, maar nu is mijn vraag, mag je de rc car wel meenemen in een vliegtuig?
Dat mag maar je moet hem bij terugkomst in Nederland bij de douane aangeven. De kans is groot dat je dan invoerrechten en BTW moet betalen. Hoeveel dat is hangt van de prijs die je betaald hebt af dus de koopbon wel bewaren en meenemen. Zonder bon zal de douane een schatting doen en die is vaak hoger dan je lief is. Aan de winkel een bon vragen met een (veel te) lage prijs er op zal je meestal niet helpen. Ze weten bij de douane meer dan je denkt en als ze het niet vertrouwen gaan ze toch van hun schatting uit. Geef je de auto niet aan en de douane komt er achter dat je die auto in je bagage hebt zitten kunnen ze je aanhouden. Dan kan je twee dingen doen. Een boete betalen plus de invoerrechten en BTW zodat je de auto mee kunt nemen. Je kan ook de boete betalen en afstand doen van je auto en zonder naar huis gaan. Dan betaal je geen invoerrechten en BTW. Wat je ook kiest het kost je een boel geld. Dus aangeven is zeer zeker aan te raden. Dan kost het nog wel extra (de invoerrechten en BTW) maar je krijgt geen boete. Of de auto dan nog steeds goedkoper is moet je van te voren uitzoeken (even bellen met de douane of een e-mailtje). Het zal minder zijn dan je nu denkt. Helaas!
Verpakking in China weggooien en alleen de inhoud in de koffer doen. Mijn ervaring is dat er niet moeilijk gedaan wordt.