Ik heb gisteren Real Flight Evolution gekocht. Da's de laatste versie van deze simulator. Vorige maand ook een nieuwe laptop, dus alles up-to-date (zou je zeggen) Het installeren gaat via 'Steam'. Dus eerst die omgeving installeren. Het is een keuze van de leverancier waar ik wel van baal. Je moet behalve het programma van je keuze ook nog een heleboel andere zooi toelaten (waarin dan ook nog een hele hoop reclame zit, waar je elke keer bij het starten doorheen moet) Na installatie bleek het niet te werken... Ik zag heel even de menubalk maar die verdween meteen. Daarna een landschapje met een startbaan en een toestel, en verder alles stil. Geen enkele reactie op de zender. In het Real Flight forum gezocht en dit blijkt te liggen aan het feit dat Intel is gestopt met de ondersteuning van DirectX 9. "The integrated graphics processing unit (iGPU) in Intel’s 12th-generation processors is currently incompatible with RealFlight." Ik kreeg nog een (tijdelijke) fix aangereikt maar ik behoor tot de gelukkigen waar deze niet werkt. De problemen worden dus eigenlijk veroorzaakt door verouderde software (DirectX) De nieuwste versie daarvan zit geloof ik al op 11. Maar goed, ik zit nu met een (best prijzige) simulator die niet werkt en ik moet wachten tot Real Flight is geupdated naar een nieuwere versie van DirectX die wel door Intel ondersteund wordt. Mocht je een nieuwe versie van Real Flight willen kopen dan kun je dus beter ff wachten. Overigens, de eerste berichten over dit probleem komen al van een jaar geleden. Het punt is natuurlijk dat er steeds meer PC's verkocht worden waarop die versie van DirectX niet meer ondersteund wordt. Helaas is Real Flight zo'n beetje de enige fatsoenlijk ondersteunde flightsimulator.
Als je beeld hebt dan is DirectX niet het issue lijkt me. Heb je wel de zender configureerd? En het menu komt ook niet terug als je op alt drukt, of met de muis naar de randen gaat? Of escape oid?
Bedankt voor je bericht. Helaas heb ik zo'n beetje alle knoppen geprobeerd, maar geen enkele reactie. Ook in het Real Flight forum gaan alle reacties er over dat Intel met nieuwere processoren is gestopt met de ondersteuning van Direct X 9. Er worden een aantal work-arounds aangeboden die ik nog niet werkend gekregen heb. Maar ondertussen Real Flight Evolution nog eens geinstalleerd op mijn tien jaar oude laptop en daar werkt het prima (gegeven een tien jaar oude laptop). Het betreft dus gewoon verouderde software (Direct X 9) die door Intel niet meer ondersteund wordt. Direct X 11 is er 'pas' sinds 2014 geloof ik dus ze hebben toch wel wat tijd gehad dit op te lossen. Ik vind het knap waardeloos, zeker voor een pakketje van 200 euro.