Hallo vrije vliegers, Als winterproject wil ik een stick-and-tissue rubber model bouwen, maar dan uitgerust met electro motor en rc besturing. Misschien hoort dit dus niet helemaal in dit subforum thuis, maar wellicht heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van vrije vlucht modellen, dus vandaar. Ik heb mijn oog laten vallen op de Rearwin Speedster: Outerzone : Rearwin Speedster plan : download free vintage model aircraft plan Dit model heeft een spanwijdte van ongeveer 71 cm. Mijn vraag is: Weet iemand welke elektro motor, regelaar en accu ik in dit model zou kunnen zetten? Ik ben opzoek naar een setup met genoeg kracht, maar niet overmatig. Ik wil dit kistje uitrusten met richtingsroer, hoogteroer en rolroeren. Graag hoor ik jullie input! Alvast bedankt.
Leuk! Mooi kistje. Enig idee wat het eindgewicht zal worden? Dat samen met het vleugelopp. zal bepalen wat erin mag/moet. HK-micro servo's van 2 gram en een ap03 motor moet kunnen. Vliegen op 1S LiPo. De electronica voor mijn mini f3p (zie f3p subforum) weegt net geen 20 gram.... Maar die moet kunnen prop-hangen....
Dag Jorn, alvast gefeliciteerd met de keuze van model. Persoonlijk vind ik de Rearwin Speedster met voorsprong de meest elegante hoogdekker. Zou je even willen motiveren waarom je absoluut rc wenst in te bouwen? In sommige gevallen begrijp ik de keuze om een "rc-noodinstallatie" in een vrijvluchter in te bouwen. Dit kan handig zijn als je geen timer wil of kan inbouwen om de thermiekrem te activeren. In het geval van deze kit zou ik hem als zuiver vrijvluchter bouwen en hier veel meer plezier aan beleven.
Helemaal vergeten... EENS met classicracer! Goed afgesteld kan ie in Nijmegen in de JanMassinkhal rondvliegen en meedoen met de IIFI in maart!
Hallo heren, Dank voor jullie reactie! Ik vind vrije vlucht ook erg leuk, maar de prestaties van een schaalmodel zullen nooit geweldig zijn. Dan bouw ik liever een mooie vrije vlucht zwever als het mij om de vrije vlucht ervarig ging. Dit modelletje wil ik graag bouwen voor de fun! Crins maakt een goed punt; wat zal het eindgewicht van het kistje zijn? Ik hoop dat jullie mij daarmee verder kunnen helpen want ik vind dat lastig in te schatten. Natuurlijk kan ik wel de servo's en de ontvanger wegen, maar het airframe zelf dat is de grote vraag. En ik wil dat natuurlijk weten voordat ik ga bouwen, want dan weet ik wat voor motor ik nodig heb en kan ik het motorschot op de juiste plaats inbouwen. Mijn schatting is dat het airframe, zonder rc-componenten ongeveer 80-100gram zal gaan wegen, maar dat is puur gevoelsmatig. Zit ik een beetje in de goede richting?
Lastig, Op een uitgebreide bouwtekening zou het gewicht en de soorten hout (a-b of c grain) mogen staan. Onder de 80 gram moet kunnen.... Ik zal es kijken of ik gewichten kan vinden van vergelijkbare modellen....
Hier kan je meer info vinden over het model waar jij het plan van hebt. The Rearwin Speedster Ik kan nergens een gewicht vinden in de beschrijving, ofwel heb ik er overheen gekeken... Ohja, als je de auteur mag geloven zijn vluchten van 90 seconden mogelijk... Dan zal je toch heel licht moeten bouwen, perfect trimmen en een heel goede rubbermotor inbouwen.
De vleugeloppervlakte is ongeveer 11 x 66cm = 7,26 dm2. Met een geschat all-up-weight van rond de 120gram, dat is inclusief motor en accu, kom ik dan op een vleugel belasting van 16,5 gr/dm2. Kunnen we hier wat mee?