Recovery baken ?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door dancooper, 10 jun 2007.

1. dancooper

dancooper

Lid geworden:
    17 mei 2007
    Hoi, alweer een vraagje van een complete leek. Op 1 van die websites zijn er rooktabletten te koop in verschillende kleuren, mijn vraag is, is dat om de rook van de motor te kleuren, of gaat die tablet in werking bij het landen om zo als baken te fungeren. Indien dit niet het geval is, is het dan mogelijk om een soort rookbaken zelf te fabrieken om de raket makkelijker terug te vinden ?

Alvast bedankt iedereen om al mijn vragen met het nodige geduld en begrip te beantwoorden hoor. :D

2. Modelraketten.NL

Modelraketten.NL

Lid geworden:
    24 mei 2005
    Dan,

Rooktabletten, rookpoeder, of rookpatronen zijn er als extra signaalmiddel.
    Uiteraard kunnen ze ook gebruikt worden om in de modelbouw rook te simuleren
    voor bijv. brand op een modelboot, waarna een blusboot de boel komt sussen.

Ze kleuren dus niet de rook van de gassen die door de modelraketmotor geproduceerd worden.

Voor de raketmodelbouw kun je het hoofdzakelijk gebruiken als signaleringsmiddel.
    Om in het begin (nét voor de start) het ontbranden van de motor te simuleren,
    om je model beter te kunnen volgen, om je model op hoogte beter te kunnen zien
    (hier wordt ook wel gekleurd poeder of soms zelfs houtskool of grafiet voor gebruikt),
    maar ook om bij de landing de boel terug te kunnen vinden.

De patronen/poeder/tabletten zul je dan met een timer of een ander systeem
    tot ontbranding moeten brengen. Uiteraard dusdanig dat je model en de omgeving heel blijven.

Er zijn patronen met verschillende kleuren en met verschillende tijdsduur van rookproductie.

Groet,

3. Pleun Punt

Pleun Punt Guest

Rookpatronen kan je niet overal gebruiken ivm brandgevaar. Als signalering worden ook kleine hard piepende apperaatjes gebruikt of zendertjes en ontvangers.

4. janhein

janhein PH-SAM

Lid geworden:
    10 aug 2003
    Rook patronen als baken gebruiken kan, maar je moet wel heel goed op letten dat je de boel niet in brand steekt.

Nadeel van die dingen is dat ze maar een beperkte tijd branden, en vaak heb je meer tijd nodig dan dat om je raket te vinden. op een groot leeg veld lukt het meestal wel om hem weer te vinden. Maar als je raket in de mais land dan heb je een stuk meer problemen de raket weer te vinden. En dan helpt een rook patroon ook niet omdat wanneer je er eindelijk in de buurt komt de patroom al weer uit is.

Dan heb je veel meer aan een lange streamer. Een streamer is een soort breed lint dat aan je raket hangt en dat de neiging heeft om op het hoge gras te blijven liggen terwijl je raket er door heen valt. een streamer werkt ook als alternatieve chute.

verder kun je een radio baken in je raket stoppen. een klein zendertje dat laat weten waar je raket is. GPs syteempje kan ook. maar daar hangt een stevig prijs kaartje aan. ALS je de raket wilt volgen op het hoogste punt kun je het beste een lading talk poeder in je raket gooien dat zie je het beste in de lucht.

5. Muismans

Muismans Guest

Het baken dat ik gebruik om mijn raketten te traceren werkt prima. Het is een klein zendertje (433 Mhz) die in een modelraket past. De raket waarmee ik het baken heb getest heb ik verschillende keren naar ruim 700 meter gelanceerd waarbij ik hem een paar keer uit het oog verloor. Met de yagi-antenne heb ik de raket perfect kunnen uitpeilen terwijl ik hem niet kon zien. Ook als je niet precies weet waar de raket geland is, is de raket snel gevonden met behulp van de antenne en de handscanner.
    Ik heb bij reikwijdte tests de zender op een afstand van 7 km nog kunnen ontvangen, in de lucht zou het bereik wel meer dan 10 km kunnen zijn. Hier is een link met een bouwtekening voor een 70cm (433 Mhz) yagi richtantenne. http://www.tfs.net/~petek/rockets/RDF/70ant.html

Deel Deze Pagina