regelaar voor electromotor

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door mreijm, 2 jan 2003.

1. mreijm

mreijm Guest

Hoi

Ik ben nu een aantal weken met het bouwen van een zeilschip van 1,5 meter. Nu wil ik daar ook electrische aandrijving inbouwen zodat het schip ook met gestreken zeilen te besturen is.

Nu valt het me op dat de electrische regelaars (met voor- en achteruit) gigantisch duur zijn. ( > 50 euro vind ik persoonlijk voor zo iets erg veel geld) Weet iemand misschien een type regelaar die wel een voor- en achteruit heeft maar die gewoon een redelijke prijs heeft ? ( < 30 euro ) Ik hoef nl. geen high-performance geval.

Mvrgr, Martijn

2. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    regelaar

Hallo Martijn.
    Wat voor motor hang je onder je zeilboot? Welk maximaal op te nemen vermogen? Als dat bijvoorbeeld maar 5 A is, moet je eens op de site van Conrad kijken. Zij hebben regelaars van 30, 15 Euro die tot 6 A kunnen regelen. (bestelnummer 23 21 06-52) Voordeel van deze regelaar is dat hij BEC heeft.
    Als het een nog kleinere motor is, zou je kunnen volstaan met de miniregelaar van 14,05 Euro (wel even zelf bouwen) Die kan tot 3 A piekstroom opnemen; continue belast kan hij 2 A hebben.
    Ik neem aan dat je je zeilboot niet als speedboot wilt gebruiken als je eens geen wind hebt, :? dus een motor eronder wilt hangen met vertraging die een niet als te grote schroef aandrijft. (bijv een monoperm o.i.d.)
    Conrad heeft ook leuke motoren met goede, lineaire vertraging:
    bestelnr 24 06 30-52. Opgenomen vermogen onbelast 200 mA.
    Belast (ik heb 'm in een korvet gehad) met 1:3 vertraging en een 40mm schroef trok hij 0,8A!
    Overigens: Robbe en Graupner hebben ook prima regelaars, maar als ergens die namen op staan, is de prijs meteen een stuk hoger! :cry:
    Zet anders eens een advertentie op de site; wie weet heeft iemand voor een soepele prijs nog wel een leuke regelaar liggen! :wink:

Groet,
    Roel.

3. mreijm

mreijm Guest

Hoi Roel,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb op dit moment een auto-regelaartje van Robbe voor 35,- euro voor het motortje (Een Graupner Speed 400), maar ik ben toch van plan iets lichters te gaan maken. Het torretje loopt nu wel erg hard...
    Daarom zal ik eens naar die zelfbouw dingen gaan kijken. Het is mijns inziens wel een groot model wat ik voor- en achteruit wil kunnen manouvreren gezien de redelijk grote hoeveelheden plompebladen in mijn beoogde vaarwater....

(Heb ik gelijk een goede smoes om een leuke electroauto om die Robbe regelaar heen te kopen :p )

Ik zal later nog wat foto's van mijn bouwproject plaatsen onder het kopje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=845

Met vriendelijke groet,

Martijn

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Goede ogen vereist!!

Hello...
    Een Speed 400 voor onder een grote zeilboot lijkt me niet zo'n prettige combinatie. Tenzij dat je hem vertraagt, natuurlijk. 1:3 lijkt me redelijk, 1:4, met een 'normale'schroef (geen speedschroef) is rëëel.
    Pompebladeren in het water? Zet een goede zekering tussen je accu en je regelaar!
    Die Friese dingen hebben al menigmaal brand veroorzaakt aan boord van modelboten, omdat de schroef vastliep. (No offence against the Frysian people on this forum, of course...)
    Qua ampere's is een Speed 400 een tikje link; op volle kracht verbruiken ze toch wel wat...

Groet, en namens alle zeilers hopen we je (met zeilboot!) wellicht eens te ontmoeten op een Forum-zeildag!! :wink:

Roel.

5. Koop een regelaar bij www.conrad.nl, deze zijn erg goedkoop.

Je hebt een goede autoregelaar voor motoren tot 18 turns voor 32 euro.
    Vooruit+achteruit en rem.

Kijk maar een op hun site, ze hebben ook nog vele andere regelaars, servo's e.d. van eigen fabrikaat.

Gr. Olivier

6. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ik heb de Graupner aandrijfset met klapschroef voor een zeilboot; trekt op vollast tegen de 6A...

Houdt er rekening mee hoe je de winch gaat voeden; vanuit de BEC van een regelaar kan wel maar pas op met lichte regelaars. Aparte ontvangeraccu altijd goed of aparte BEC aan de vaaraccu gebruiken.

Deel Deze Pagina