Regelaars, stroom en spanning hoe zit het precies?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hans Meij, 11 apr 2003.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ineens komt de volgende vraag bij mij op:
    Als ik het aantal cellen in serie vergroot van mijn pack, (voor meer vermogen) gaat het pack dan ook langer mee in dezelfde deellast?
    De deellast situatie is dan als volg gedefinieerd:
    In pack 1 met bijvoorbeeld 7 cellen geef ik half gas en meet een proptoerental van 4000tpm. Vervolgens breid ik het pack uit to 10 cellen en geef weer een bepaalde hoeveelheid gas waarbij het toerental ook 4000tpm is.

    Mijn gedachtengang in eerste instantie was dat bij hetzelfde toerental er ook dezelfde spanning over de motor staat en dus ook dezelfde stroom door de motor gaat en dat het pack dan even snel leeg is.
    Echter het tweede pack heeft 10/7 meer energie opgeslagen en we laten de motor hetzelde opmaken. Waar blijft dan de rest, zo warm wordt de regelaar niet.
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een regelaar voor electro-motoren is (in bijna alle gevallen) een aan/uit schakelaar.

    Om nu de motor toch te regelen, wordt met een vaste interval (de takt frequentie) een langere of kortere "puls" met de volle spanning naar de motor gestuurd....er wordt dus geen energie "verbrand" in de regelaar...

    Verhoog je de spanning (meer cellen) dan zal, om tot het zelfde toerental te komen, de puls-lengte korter worden...en zo gaan er meer "pulsjes" uit je accu..dus een langer looptijd..... :D :D
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    @Dirk,
    Bedankt. Dit is inderdaad het antwoord dat ik graag hoor (langere looptijd)
    Geldt wat je zegt ook voor mijn net aangeschafte freestyle 20 motor?
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Hans,

    Een Brushless regelaar werkt weliswaar totaal anders...de "computer" van de regelaar genereert een wisselspanning op de drie aansluitingen, per aansluiting op een bepaalde wijze verschoven....

    de frequentie van het wisselveld is de grondslag van je toerental....

    De "inteligentie" van de reglaar deelt de afzonderlijke fases weer op in pulsen om geen onnodige energie naar de motor te sturen, een terugkoppeling uit de motor (=meetbare electrische spanningsvariatie) wordt gebruikt om correctie op de pulsen en frequentie aan te brengen...

    In principe zou het effect het zelfde moeten zijn als bij een gelijkstroom(=borstel)motor....

    Toch is deellast bij brushless...complex...en vooral de eerste generatie regelaars had daar best (vooral thermische) problemen mee, de nieuwe generaties worden echter steeds beter.....
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Alleeen als jij spigologiz in staat bent om de gasknuppel niet vol open te zetten...
    Met 2 cellen meer presteerd het model volgas ook veel beter :D
    Maar je neemt wel wat meer gewicht mee. :cry:
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Dat zit wel goed bij mij.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De spanning van een DCBL (direct current brushless) borstelloze motor is niet echt sinusoidaal maar wordt benaderd met een trapeziumvormig signaal. Het is geen echte synchroonmotor aangezien er nog steeds sprake is van commutatie. Deze wordt niet meer verzorgd door de borstels en commutator maar door de regelaar, elektronische commutatie.

    Let op: regelaars voor borstelloze motoren worden het warmst in deellast (helicopters!), deze thread bevat veel nuttige informatie:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=716

    De werking van 'regelaars' bij borstelloze motors:
    http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL.html#Anker1591256 (Duits)
    http://www.torcman.de/peterslrk/SPEEDY-BL_eng.html#Anker1591256 (Engels)
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Als je spigologiz niet lekker bent kan je sinusoidaal worden van die theorie :hammer:

    :offtopic: weet ik. :) Vrijdag middag en mooi weer...
     
  9. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Voorop gesteld dat je praat over gelijke cellen van gelijke capaciteit:

    Mijn ervaring, en ook van enkele anderen die ik ken, is dat in de praktijk de vliegtijd zelden langer wordt, eerder korter.
    Je hebt natuurlijk wat extra gewicht, maar waarschijnlijk is de hoofdoorzaak dat als je volgas geeft, het stroomverbruik hoger is.
    Volgas geef je meestal bij het opstijgen en als je even meer hoogte wilt maken.

    De enigste keren dat de vliegtijd echt wel langer werd met meer cellen, was bij continu laagvliegen, bij totale windstilte. Even volgas om op te stijgen en daarna constant zo min mogelijk gas en zo laag mogelijk vliegen. Ook het feit dat je dan in het grondeffekt vliegt zorgt voor langere vliegtijden.

    In de praktijk blijkt dat je gemiddeld de langste vluchten kunt maken met het minimum aantal cellen waarmee je in de lucht kunt blijven.
     

Deel Deze Pagina