Hallo, helaas wordt de spoeling van borstel motoren steeds dunner en is door het failliet gaan van Robbe ook de markt voor goede brushless regelaars een stuk kleiner geworden. Wat mij vooral opvalt is de beperkte keuze betaalbare regelaars die voor schepen bruikbaar is en een vooruit/achteruit functie hebben. Aangezien ik voor een nieuw project er 4 nodig heb en er 1 nodig heb voor een motor vervanging is de prijs ook niet onbelangrijk. Wie heeft al regelaars die wel bruikbaar zijn en ook nog betaalbaar. De motoren gaan max tot 20A en dus op zoek naar regelaars vanaf 30A. Waterdicht cq beschermd is een pre. Groet, André
Goede regelaars zijn/waren echt niet alleen bij Robbe te vinden hoor.... In de speedboten worden de Hobbywing Seaking's heel veel gebruikt en dat zijn goed betaalbare regelaars die ook zeer goed presteren. Voor stromen tot 30A kan je het zelfs af met de kleinste uit de serie. Dezelfde regelaars zijn ook nog te vinden bij de forumsponsor HobbyKing maar dan voorzien van een eigen "Turnigy Marine" labeltje. De 3s lipo en 30A versie kost je een dollar of 30 zo uit mn hoofd: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=74086&aff=35711 Een andere nog veel beter betaalbare optie die tot 4 cellen lipo mag is deze : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=45478&aff=35711 Ingegoten waardoor waterdicht en voorzien van waterkoeling , indien je de koeling ook gebruikt blijft de boel zelfs bij 30A verbruik nog zeer beheerst qua temperatuur.
Heel even snel gekeken bij hk en daar was DIT de eerste regelaar die ik tegen kwam. Lijkt me prima bruikbaar en een schappelijke prijs. Maar als je daar verder kijkt zijn er absoluut meer. Kijk daarvoor HIER even. Maar ook een andere leverancier heeft ze. Kijk bijvoorbeeld even HIER rond of HIER. Met een heel klein beetje moeite is er dus veel te vinden.
Je kan toch een 30A autoregelaar gebruiken en die inspuiten met CorrosionX? Programmeerkaartje bij de ESC van 6€ om hem in te stellen zoals je graag wilt en klaar. Groot voordeel van Brushless motoren je hoeft niet bang te zijn dat ze nat worden want die worden daar niet warm van, wel koud. Je hoeft ze niet te ontstoren en je heb geen last van koolborstels die in moeten slijten of verslijten. Wil je het echt goed koelen (lijkt me niet nodig maar je zou het zomaar kunnen willen) plak je het koelelement met metaalepoxy vast aan een 16mm koperbuisje die je in de romp hebt gelijmd waar water doorheen stroomt. Waterkoeling zonder pompje. Simpeler kan niet
Ja bij Hobbyking heb ik inderdaad ook al gekeken maar daar was de voorgestelde regelaar van 30A alleen per 1 te bestellen ( via chat nagevraagd er stond een harde limiet op ivm de lage voorraad ) en dus werd het 3 x apart bestellen inclusief verzendkosten vanuit hun global wharehouse ( backorder in het europese magazijn) en dat vond ik een beetje van de zotte. Heb nu 3x de 50A versie besteld inclusief 1 programmeerkaart eens kijken wat deze doen in een boot en hoe ze zich regelen. Wat ik als brushless leek verwarrend vind is dat er heel vaak bij staat vooruit/achteruit maar als je dan navraag doet blijkt hij alleen van richting te veranderen als de motor verkeerd om loopt. Helaas heeft me dat al een regelaar opgeleverd die maar 1 kant op draait. Je moet dus echt gaan letten op de running mode en die staat er nu net niet overal bij en als leek weet je dat dus niet. Vandaag half nederland afgebeld en bij winkel nr 5 kon mij eindelijk iemand vertellen dat een specifieke regelaar ( Skysport regelaar - 40A - 2-3S - BEC) idd maar 1 kant op draaide. Dus ook de modelbouw winkels in Nederland kunnen helaas maar weinig zinvolle informatie geven voor de scheepsmodelbouwer. Misschien is het een idee om ook hier eens een lijst te maken welke regelaars wij als scheepsmodelbouwers kunnen gebruiken en hoe deze reageren in modellen. Zal mijn bevindingen in ieder geval hier vermelden zodra het pakket binnen komt en ze ingebouwd zijn. Gr, André
De Hobbyking Boat regelaars doen het erg netjes.... De 30A heb ik in de Eco Manta van mn vriendin gehad , die bleef met waterkoeling en 30A verbruik in de boot net handwarm... De 70A gebruik ik in een F1 boot met een 3660 formaat 3000kv motor op de outboard en die blijft gewoon koud.
Als je regelaar alleen maar vooruit kan dan heb je een vliegtuig regelaar te pakken, of een raceboot regelaar. Die twee hoeven maar heel hard 1 kant op te gaan, er is voor hun geen weg terug Ik heb dezelfde fout met mijn S-boot gemaakt, ik snapte er toen nog niet zoveel van. Maar een autoregelaar met een programmeerkaartje doet het prima, zowel voor als achteruit. Je kan ook instellen dat je langzaam aan versneld als je de stick omhoog doet bijvoorbeeld.
MikeMohawk: Van deze fout idd weer wat geleerd: Nog beter inlezen en uitzoeken van nieuwe electronica Gelukkig was de schade gering en wie weet war ik de regelaars voor gebruiken kan. Gr, André
de robbe roxy lijn gaat naar Multiplex, net zoals de laders van robbe. ik neem aan dat de regelaars dan ook mee gaan.