Regelaartje voor Typhoon 15-10

Ik zoek een regelaartje voor een Typhoon 15-10. Moet gewoon een goed ding zijn zonder poespas.

In eerste instantie ga ik het geheel gebruiken in m'n Micro Showflyer met een accu die ca. 22 amp kan leveren, dus met de juiste prop is een regelaar die 25 amp aankan ruim voldoende
Dit lijkt me dan een prima keuze:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=165

Echter, gezien het feit dat die Typhoon met een andere prop makkelijk richting/over de 30 amp kan, lijkt het mij een betere investering om dan deze te nemen:
http://www.perba.com/product_info.php?cPath=23&products_id=33

waar doe ik beter aan? mijn ervaringen met de ELE-spulletjes van RCTechnics zijn erg goed, met die regelaar van Perba heb ik geen ervaring
de BEC van de ELE levert 1 amp, die van de TowerPro 1,5 amp (MSF krijgt 5 - VIJF!!! - servotjes)
zijn er betere alternatieven? ik kan niet zo snel een betaalbare 35 amp (bijvoorbeeld) regelaar vinden

1,5 Amp BEC is toch wel het minimum, de betere (Castle Creations) regelaars hebben 2A BEC...
Vijf servo's is op papier al een te veel voor een 2A BEC...
Een CastleCreations Phoenix 35 heeft als enige zelfs een 3A BEC en is een goede investering.
Mijn advies: Koop een goede ipv twee mindere regelaars en verhuis die tussen twee modellen.

20A is voor de 15/10 eigenlijk wel de grens. Daarboven neemt het rendement snel af en draai je volledig in de overbelasting.
Een zondermeer vergelijkbare motor van AXI (AXI2808/20) heeft de opmerking 22A (60s)

25A regelaar is dus voldoende. Voor richting 30A moet je weer een iets grotere motor kiezen (Typhoon 29/12/10 25A motor (30A 60s))

Oef, dat is goedkoop.....
Ook fietsbellen voor 10 euro......

Bedankt voor alle zinvolle reacties; hier heb ik zeker wat aan!
Dat regelaartje waar Sietse mee aan komt zetten is voor die knaken zeker de moeite van het proberen waard.

Zou 1,5 amp BEC nou echt een probleem worden?

Pjotrrr zei:
Begrijp echter niet waar dat 5e servo voor dient???

Het hoogteroer bestaat uit 2 delen (l&r) en wordt met 2 servo's aangestuurt
De gaten die Graupner heeft bedacht voor de servo's zijn dermate klein, dat je niet groter moet kiezen dan de gebruikelijke 5-grams servo's, maar dan wel een stukje sterker dan gemiddeld i.v.m. die grote vlakken
Het opruimen van die gaten kan je beter niet te veel doen, anders houd je erg weinig triplex over rondom de servo!

Hi ZamBezi,

Ik gebruik de door jouw op rctechnics genoemde controller (Ele 25A) op mijn typhoon 15/10. Met een drieblad 9x7 trekt dit 26.3A bij 10.6volt volgas. Dat is wat over de limiet maar de regelaar wordt niet warm (ik heb veel koeling) ik vlieg met deze setup eigenlijk nooit lang volgas. Ik kan cruisen met een derde gas. De BEC gebruik ik niet. Ik heb 6 servo's en gebruik een los accu pakketje.

Groeten,
Bart

toch nog even een vraagje:

ik overweeg om die Showflyer toch te gaan vliegen met 4 servo's

reden:
1) ik had in Dortmund 2 kleine Hitecs gehaald voor de ailerons, die 3 kg trekken, maar deze zijn net te groot om in de vleugels te zetten en dan nog een beetje triplex rondom te houden
hier ga ik nu 2 x 9 grams TowerPro's voor gebruiken (of iets beters met kogellagers); deze passen perfect!
2) volgens het boekje is met name het richtingsroer gebaat bij een sterke/snelle servo en in ieder geval eentje die net zo snel is als die van 't hoogteroer
3) de inbouwruimte, bedoeld voor 2 hoogteroerservo's is zeer beperkt
boekje adviseert minimaal 1,3 kg per servo, dus 1 x 3 kg is perfect

dus: ik zet de 2 Hitec's in de staart (richting op de daarvoor bedoelde plek en hoogte in een zelfgemaakt "gat" daarachter, met 2 kwiklinkjes het hoogteroer aansturen) en haal 2 servo's op maat voor in de vleugel

4 servo's dus, waarvan 2 sterke; zou dit kunnen op een regelaar met 1,5 amp BEC?

groeten,
Dennis

ZamBeZi zei:
hoogteroer aansturen) en haal 2 servo's op maat voor in de vleugel

4 servo's dus, waarvan 2 sterke; zou dit kunnen op een regelaar met 1,5 amp BEC?

groeten,
Dennis

Sterke servo's zegt niet alles; het stroomverbruik is de norm, doorgaans verbruiken lichte "el-cheapo" servo's méér stroom dan wat zwaardere merk-servo's.

Als je zeker wil zijn, meet dan eenvoudigweg je stroom verbuik van alle servo's samen, sluit een amp meter op je batterij aan, ZONDER de motor te laten draaien, en beweeg als een gek alle stuurknuppels samen... :P

Komt het gemeten stroomverbruik niet over je bec-waarde heen, dan zal je wel safe zitten.

Misschien handig om dit expiriment te doen onder belasting! Met de onbelaste sevo's zal je niet boven de 100mah komen (4 servo's samen). Zelf kijk ik altijd wat de stroom is als je een servo blokkeerd, en dan een stuur uitslag geeft. Vele servo's gaan dan snel rond de 500mah zitten (individueel).

Vraag blijft natuurlijk wat de belasting zal zijn tijdens een vlucht.......

Groeten,
Bart

rafgol zei:
..... het stroomverbruik is de norm.....

klopt gedeeltelijk. Wat ook erg belangrijk is, is de voedingspanning. Hoe hoger die is, hoe meer spanning de regelaar(bec) moet weghalen, en dus omzetten in warmte.
Het gaat meer om de warmtedissipatie dan om de stroom dus.

Dus hoe hoger de voedingspanning, hoe minder servo's.

Back