Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Tja dan hou ik er voorlopig maar helemaal mee op.
    Of ik ga een opleiding doen. Is er al iets bekend over opleidingen? Liefst in de buurt van Amsterdam.
    Moet ik mijn copter nu verkopen? Deze komt vast niet door de keuring heen. Hij is wel super degelijk maar wel zelf gebouwd.
    Of is het voldoende om een manual ervoor te schrijven?
    Wil iemand dat doen? Het is een quadcopterframe copter.

2. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Tasz:
    Je weet er veel van. Heb jij de benodigde papieren al binnen? en zo ja: hoe soepel ging dit allemaal. En zo nee: vlieg jij nu ook helemaal niet meer?

3. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Nee heb nog geen papieren. Is ook nog niet nodig de regelgeving gaat per 1 okt in

Ik ben er wel druk mee bezig met uitzoeken. Ik heb mij maandag ook aangemeld bij darpas dus even kijken wat die voor mij kunnen betekenen.

Het zal veel werk worden ben ik bang

4. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Huh? Niet nodig? Ik dacht dat de regels 1 juli in zouden gaan.
    Dus ook jij vliegt nog vrolijk rond?
    Dat geeft de burger moed!
    Ik denk er ook over na om lid te worden om op de hoogte te blijven maar op dit forum is ook veel info te halen en om nou 300 euro te betalen.... Maargoed ik twijfel dus nog. Uiteindelijk wil ik ook vanuit de lucht centjes kunnen verdienen maar ik zie erg op tegen certificeringen, keuringen, ontheffingen, logboeken bijhouden enz...
    Fijn dat jij zoveel met ons wil delen.

Ze zitten vandaag hier bij Omroepbedrijf Amsterdam weer aan mijn hoofd te zeuren dat ze me willen inhuren met copter...maarja ik moet ze dus nee verkopen! erg jammer allemaal.

5. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Nee hoor 1 okt

Ik twijfel ook nog of ik doorga of stop hoor

6. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Waar vallen de intertoys helietjes en quadjes onder? (oprechte vraag).

7. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    In principe valt alles wat kan vliegen onder de luchtvaartwet.
    Daarin staat dat modelbouw met niet comercieel gebruik onder de regels van de knvvl vallen.
    Die zeggen vervolgens dat er alleen gevlogen mag worden op toegwezen vliegvelden (vlieg clubs)

Dus ook de speelgoed heli's

8. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Man, man, ik vraag me echt af waar iedereen zich zo druk over loopt te maken zeg. Jullie hebben neem jik aan een rijbewijs? Ik kan me niet voorstellen dat het veel moeilijker is dan dat. Beetje theorie, misschien een beetje praktijk en een onderhoudsboek een manier van werken vastleggen (lijkt me sowieso niet verkeerd om te doen) what's the fuss?

9. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Ik hoop dat je gelijk hebt. Het is mooie business en een beetje studeren is ook niet slecht maar ik ben bang dat het wel iets pittiger is dan je rijbewijs halen. Maar we zullen wel zien. Zijn er al opleidingen in Nederland?

Wat fijn dat de regels pas 1 oktober ingaan. Dit geeft ons nog even tijd om de boel uit te zoeken.

10. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Nou was het maar zo makkelijk. Gaat veel verder dan dat.
    Wat ik begrepen heb is de cursus en examen al in het engels. Waar ik veel moeite mee ga hebben ben ik bang
    En dit is niet alleen een onderhouds boekje bijhouden kan ik je vertellen
    Daarnaast moet je een OM schrijven voor de rpas waar ook veel tijd in gaat zitten.
    En als je dat allemaal gehaald heb kan je een ontheffing aanvragen bij het LIenT
    Maar dan ben je er niet nog niet. Daarbij komt ook nog een tug van de provincie. En die doen ook steeds moelilijker heb ik begrepen
    En daarna moet je ook nog eens bij de gemeente aankloppen

Nee hoor rijbewijs halen is er niks bij ;)

11. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    nou ik zou zeggen : i kick ass and chew bubblegum , and i am whole out of gum...:cool:

12. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Opleiding kan via euroUSC en kost rond de 950 euro per piloot meen ik
    Dat is gelukkig nu ook in Amsterdam voorheen was het in Engeland

13. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012

Is het in de Nederlandse taal? Ben niet echt heel goed in technisch Engels.
    Geld is aftrekbaar van de belasting dus dat is fijn.

14. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik schrijf nog wel eens onderhoudsmanuals en gebruiksaanwijzingen voor pretpark-achtige installaties en industriemachines (keuring door TUV, DNV of liftinstituut) Ik denk dat ik wel een beetje weet waar ik over praat.

15. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ik vraag mij af waar dit vandaan komt. Volgens mij wordt er met de nieuwe regels juist heel duidelijk weergegeven wat een 'drone' is en wat een modelvliegtuig. Bij de modelvliegtuigen wordt daarnaast ook heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen recreatief vliegen en vliegen met baat. Dat je alleen op KNVVL velden mag vliegen kan ik nergens terugvinden.

Eigenlijk is de nieuwe regeling erg positief te noemen.
    - mensen die hun werk serieus nemen en gewoon normale tarieven rekenen kunnen prima aan de eisen voldoen, beun de haas die voor 5 tientjes de markt op een onveilige manier staat te verstieren wordt op deze manier eindelijk uitgesloten.
    - Recreatieve vliegers worden zover ik kan zien nu buiten schot gelaten, en dat is de allergrootste winst!!.

Nu nog GPS geleide vluchten verbieden. Ik heb niks tegen GPS als hulpmiddel (postition hold of RTH), maar mensen die zonder ervaring buiten hun eigen vliegvermogen en zicht gaan dankzij hun GPS zijn de grootste plaag voor zowel de hobby als de (verantwoordelijke) professionele vlieger.

Mensen die trouwens hiaten aan het bedenken zijn zoals een touwtje aan je helicopter binden of 'gratis' fotograferen en later portretrecht vragen. Waar zijn we nu helemaal mee bezig. Wie proberen jullie nu voor de gek te houden. Het is toch duidelijk dat er in opdracht foto's worden gemaakt met een redelijke verwachting op baat? Ga of lekker hobby vliegen of zorg ervoor dat je alles voor elkaar krijgt. Bah!

16. Zer0

Zer0

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Als hobbyist "val" je niet onder de KNVvL, de KNVvL heeft namelijk geen enkele wetgevende of uitvoerende macht, en is "slechts" een vereniging voor luchtvaart sport en hobby.
    Je hebt je als hobbyist aan de wet te houden, niks meer en niks minder.

17. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Precies! En als hobbyist ben je gewoon verzekerd via je aansprakelijkheidsverzekering particulier. Kijk je polis er maar op na :bye:

Moet je jezelf wel aan de wet houden natuurlijk, dus niet boven mensen vliegen en zulk soort vage grappen.

18. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Wat is nou de waarheid? Ik heb de neiging om Tazz heel serieus te nemen. Hij duikt diep in deze materie maar nu schrijven jullie weer andere verhalen op.

de KNVvL heeft trouens een facebook pagina We kunnen het ze ook vragen.

19. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Als je commercieel vliegt, heb je niets met de KNVvL te maken. Staat op hun site en is ook al eens hier medegedeeld door Richard Brandenhorst.

20. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    Snap ik maar de vraag is als je niet commercieel vliegt.

Deel Deze Pagina