Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Is toch wel duidelijk graphicnizor. Als je commercieel bezig bent zoals je het doet zou je volgens de regels gewoon vergunningen moeten hebben. Als je hobbyist was dan had je daar niet eens gevlogen, want dan had je een veldje opgezocht en niet een vol circuit. Is niet lullig bedoeld, maar zeg je allee wat de regels nu inhouden.
    Politie en gemeente hebben weinig hierover te zeggen, omdat je in de luchtruim zit ;)

2. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Dank voor je reactie Garbungel, je comment wordt niet als lullig ervaren :D

Circuit is privé terein en lopen geen hordes met mensen, naast dat is het gewoon moeilijk ( voor mij ) om dit voluit te begrijpen. Dat zit helaas bij mn beperking inbegrepen. Ik ben ook uitgenodigd om deze beelden te maken en levert me PR op maar geen cent dus dan is dit in categorie hobbyist. Ik heb heel veel investeert om te doen wat ik leuk vind, waar ik goed in ben en dat is fotografie, hetzij op de grond of in de lucht. Dit zou betekenen dat mn droom ineens uit de lucht word geslagen, letterlijk. Zal voor velen het geval zijn denk ik dan. Maar 50 meter is al luchtruim. Als dit echt moet op deze manier kan ik mijn hobby/semiwerk goodbye gaan zeggen en weer terug de uitkering in. Heb namelijk niet zomaar even 2k ergens rondliggen. Had ik t wel deed ik t meteen zonder aarzelen.

3. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik snap je volkomen en heb er zelf persoonlijk geen problemen mee ;). Het is wettelijk alleen wel zo helaas. Foto's en beelden vallen dan wettelijk onder de categorie commercieel en dan zeker voor het feit daf je hiermee je beroep aan her beoefenen bent.
    Ik denk dat de meeste kleinere fotografen hier dupe van zullen worden, maar stiekem denk ik ook dat dit ook het doel was van de grotere bedrijven om zodoende concurrentie te laten verwijdeden.

4. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Beetje :offtopic: maar dat laatste snap ik wel, ik maak net zon mooie beelden als mijn concurrent alleen hij vraagt er een dikke prijs voor en ik niet. Regelgeving ok, maar maak het voor iedereen dan doenbaar en niet alleen voor de mensen die een dikke bankrekening hebben...

terug :eek:ntopic: dan maar.

Voorheen was er een vergunning nodig voor het maken van fotos uit de lucht, deze is verlopen omdat je nou G-earth en B-maps hebt. Maar die is geschrapt. Kort door de bocht zou het betekenen dat ik in r-dam/a-dam 2 cursussen moet volgen en een Operation Manual moet schrijven om een clearance te krijgen van de LVL? Of mis ik nog iets?

5. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Foto of Video maken doet niet ter zake (en is sinds kort vrij)

Het is simpel: Vlieg (ook zonder camera) je je model (1 gram tot 25kg) voor vergoeding (geld of aan krat bier)? Dan moet je ontheffing en vergunning aanvragen. Zo simpel is het.

6. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het is bijna zo simpel.... Er is één uitzondering: Als je vliegt om les te geven met recreatieve modelluchtvaartuigen, valt het niet onder "commerciëel", zelfs als het een verder wél commerciële vliegschool betreft.
    Echter, dan moet er wel lesgegeven worden in "recreatief vliegen"....

Lesgeven in het omgaan met een camera-drone valt weer niet niet onder die uitzondering, wegens het in de ogen van de wetgever niet-recreatieve karakter van het vliegen met camera.... (voor het geval men "lesgeven" opeens als maas in de wet wil proberen te gebruiken)

Groet, Bert

7. Ol@v

Ol@v

Lid geworden:
    17 nov 2012
    Misschien een hele domme vraag, maar ik stel hem toch.

Waar begint het luchtruim, over hoeveel meter boven de grond hebben we het dan? Of is alles boven de grond al luchtruim?

Ik maak panoramaopnames, maar dat kan dus ook een paar meter boven de grond zijn, zeg 5 of 10 meter boven land of water, maar ook 20 a 30 meter boven de grond of gebouw.

8. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat is geen domme vraag hoor. ;)
    Zodra je een mm los bent van de grond zit je al in het Nederlandse luchtruim

9. JePeVePe

JePeVePe

Lid geworden:
    3 jun 2012
    even gegoogled, maaruh.... hier wordt je ook niet vrolijk van
    http://www.lvnl-ohd.nl/content/bijz...n/informatiebulletin_UAS_ontheffingen_v06.pdf

dit kan toch geen ´richtlijn´zijn wel?? Lijkt meer op samengevoegd zooitje aan regeltjes... soort copy/paste door iemand die duidelijk geen zin had om er een 1duidig verhaal van te maken... men heeft het over 'onbemand voertuig' en heeft het dan later over "Art 5.7 derde lid: Gezagvoerder hoeft niet altijd aan boord te zijn;"
    eh, nee dat lijkt me logisch het was immers een ONBEMAND voertuig...

daarna gaat het opeens over in Engels, heel fijn voor Nederlandse wetgeving en richtlijnen...

Ik zie wel kaartje
    Bijzondere vluchten - OPS helpdesk LVNL

dus als ik bij mij mij in de buurt een keer wil vliegen, moet ik dus altijd zo'n Word docje invullen en opsturen, daarna tijden wachten (want , bureaucratisch ayh, gaat niet zo snel) en dan maar hopen dat men begrijpt wat ik wil.... tis toch andere methode dan wat iemand hier noemde 'dan bel ik de toren even'.... let wel, wil het graag goed doen hoor, maar als het een wassen neus blijkt te zijn, dan skip ik al deze onzin....

10. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
  11. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Dit was altijd al zo;) dit is voor ons even de toren bellen voorafgaand. Maar je moet inderdaad vantevoren formulier mailen etc.

12. dhoogduin

dhoogduin Guest

13. brandjeee

brandjeee

Lid geworden:
    20 jun 2012
    hoe zit het met de regeltjes in belgie? mag je daar wel vliegen recreatief vliegen?

14. SoluSon

SoluSon

Lid geworden:
    9 jun 2011
    Er is nog tijd om bezwaar te maken tegen de wetswijziging.

15. Al_cazar

Al_cazar

Lid geworden:
    15 jul 2012

Ja, ben ook benieuwd naar de regelgeving in België.

Rob

16. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Misschien kunnen jullie beter een apart draadje maken daarvoor.
    Het is in Nederland al complex dus laat staan als er regels van twee landen door elkaar gaan lopen

17. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    ik kan mijn bedrijf in spe dus de prullenbak ingooien. Heb geen geld om darpas te bezoeken en ook niet om de nodige opleidingen te betalen. Fijn... kan ik weer werkloos toezien :)

18. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ga eens praten met de uitkerende instantie. Ik ken meer mensen die vanuit een uitkering een goedlopend bedrijfje zijn gestart. Soms zelfs met extra financiele hulp om apparatuur aan te kunnen schaffen.

19. EdAkker

EdAkker

Lid geworden:
    18 aug 2012
    Arme jij, zielig slachtoffer ;) .

Je kan het ook anders bekijken. Je hebt straks minder concurrenten in spe, dus meer kans van slagen. Die regelgeving en de te behalen papieren moet goed te doen zijn. En met een goed ondernemingsplan kan je het gebrek aan geld voor je investering wel lenen bij de bank.

20. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Yup, heb zelf ook geld moeten lenen voor mijn eerste bedrijfswagen toen ik voor mezelf begon. Ik wil je niet ontmoedigen, maar 1000 / 1500 Euro bij elkaar krijgen voor een verplichte opleiding is peanuts vergeleken bij wat er nog meer komt kijken bij het opstarten / draaiend houden van een bedrijfje.

Deel Deze Pagina