Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. GraphicNizor

GraphicNizor

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    ja? anders stel ik m toch niet? het zijn in mijn ogen prof bedrijven waavan me een opbelt van stop je acties anders stuur ik iemand naar je toe die het voor me doet. vervolgens zie je ze wel vluchten en fotos maken. Naast dat zie ik er wel meer die gewoon doorgaan, Dus tegen de regels in. Ik hou t op t feit dat ik geen bedrijf ben en er geen geld voor krijg en dus gewoon mn ding mag/kan doen. ondetussen spaar ik wel voor officiele licenties wil ik overgaan tot bedrijfsmatig vliegen.

2. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Ok,
    hierbij het antwoord dan.

Alles draait om geld.
    Op dit moment is het voor diverse bedrijven niet mogelijk te voldoen aan de ontheffing zoals ILenT die nu stelt. Een en ander komt voort aan de invoering van de verscherpte regelgeving zoals deze per 1 Juli van kracht is. Hier is geen gewenningsperiode aan ten grondslag gelegd en ILenT zit er relatief eenvoudig in... Geen opleiding bij EuroUSC gevolgd? Dan geen ontheffing.
    Een en ander heeft als gevolg dat er bedrijven zijn waarbij de broodwinning van dag 1 op dag 2 in gevaar is gekomen en ik kan mij zo voorstellen dat daar het issue zit.

Staat overigens los van de bedreiging aan je adres. Daar zou ik aangifte van doen... ook daar hebben wij nl regels voor in NL.

3. Molen

Molen

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Als er iemand dood word gevlogen vinden ze dat lang zo erg niet als dat ze geen centjes krijgen ( belastingontduiking & baantjesfabriek ).

Wel gaan ze ervanuit dat iemand voor commerciele doeleinden altijd risico neemt ( evenementen & bebouwde kom ).

Typies Nederland.

Als iemand mij kan vertellen of ik niet meer over het grasveldje mag vliegen met mn Trex250 ?,
    anders kan de piratenvlag uit.

4. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Weet je wat typisch Nederlands is?
    Dat beleidsmakers wet- & regelgeving opstellen zonder zich duidelijk te informeren zodat het beleid ook aan enige vorm van realiteit verbonden is.

5. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Nu leven we in een democratisch land (kuch) Zou het niet iets zijn om een petitie te houden tegen dit soort doorgeslagen en wel of niet rammelende regelgeving. (let wel ik ben zeker voorstander voor regelgeving maar hij slaat wel erg ver door)

Maar goed dat kan prima op ondersteun een petitie of start uw eigen petitie | petities.nl alleen zal iemand wel met een goede opzet en eventuele alternatieven moeten komen. Verder zal dus heel RC vliegend Nederland hieraan mee moeten doen en als je een X 1000 ondertekenaars hebt kan de overheid dit niet zomaar negeren.

Afijn nu nog de gek vinden om de punten van het beleid aan te halen en eventueel dusdanige voorstellen te maken die wel acceptabel zijn. (And it aint me :))

6. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Waarom zoiets opzetten als er al een organisatie in NL is die zich inzet voor de profesionele vliegers? Voor de hobby vliegers is er de KNVvL

7. Skytek

Skytek

Lid geworden:
    11 mei 2013
    Morgen op cursus bij EuroUSC voor opleiding BNUC-S in Amsterdam.
    Gaan er nog meer mensen?

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Hetzelfde grasveldje mag jij ook maaien, geen enkel probleem. Maar doe je dat bedrijfsmatig in opdracht van bijvoorbeeld de gemeente, wordt het een ander verhaal. Dan moet je namelijk een gekeurde grasmaaier hebben, een BHV certificaat, en nog meer. Privè en zakelijk moet je wel gescheiden houden !

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Eén simpel antwoord: aangifte doen van bedreiging.

Als jij inderdaad die "amateur" bent (niet professioneel bezig) druk je lekker op de "uit" knop van je telefoon. Heb je dus niets mee te maken. Jij bent amateur, doet je ding voor de hobby. Klaar, endex, finito, basta.

Laatst bewerkt: 25 jul 2013
  10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het betreft dreigen met aangifte bij instanties Roel&BlikVanBoven, niet bedreigen met kleerkasten, honkbalknuppels en boksbeugels.

11. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
  12. leopold1

leopold1

Lid geworden:
    27 jul 2011
  13. leopold1

leopold1

Lid geworden:
    27 jul 2011
    Als ik dit zo een beetje lees dan is het voor een hobby'ist heel moeilijk om met multirotors + andere drones te vliegen, buiten dan bij een club.
    Dus luchtfotografie op lokatie zal er ook wel niet meer inzitten ......

14. dhoogduin

dhoogduin Guest

zo zou je het eerste citaat wel kunnen interpreteren ;)

15. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Ik vind het geen enkel probleem als hobbyist om aangifte te doen bij het KLPD afdeling luchtvaart bij overtredingen van de regeling modelvliegen en de regelingen voor commercieel gebruik van Multicopters als ik een overtreding constateer.

Hier de laatste. Leuk voor de branche en ook zo goed voor JULLIE imago :

En ja, je mag me een vuile NSB'er noemen. Ik word al jaren gestoord van het onveilige gedrag van niet alleen FPV vliegers maar ook van iedere imbeciel die ineens meent luchtfoto's te kunnen en mogen maken tegen betaling omdat ie een quad of octocopter heeft gekocht zonder daarbij enige veiligheid in acht te nemen of zich zelfs maar aan de wet te houden. En als ie daar dan op wordt aangesproken, dan geldt de wet niet voor hem.

Willen jullie je branche schoonhouden en je beroep mogen blijven uitoefenen, zou ik een branche organisatie oprichten die malafide bedrijfjes aanpakt.

Zo voorkom je eveneens dat het gehele modelvliegen aan banden wordt gelegd door anderen die de boel verpesten.

.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ligt eraan.. een simpele overtreding of potentieel onveilig gedrag, of "gestoord gedrag", zit nog wel wat verschil tussen....ook in de reactie er naar toe lijkt me...

17. BlikvanBoven

BlikvanBoven

Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Wij hebben een branchevereniging. Die heet DARPAS en zij verafschuwen (zoals je wellicht op hun website kunt lezen) dergelijk gedrag!

18. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Pff , wordt niet goed van die regelgeving topics.
    Iedereen is verantwoordelijk voor zen eigen daden , snap niet waarom jullie druk om maken wat andere doen.

Vroeg of laat gebeurd er wel iets ergs , dat staat vast en weet iedereen, als er over gepraat wordt of niet , dat hou je niet tegen.
    Die naza's vliegen tegenwoordig ook regelmatig weg , god weet waar ze terechtkomen.

90% van de ''multicopter piloten'' kunnen niet vliegen zonder Gps, course lock of wat dan ook.
    De zogenaamde pro's kunnen nog het minst zo'n ding besturen , die zijn pas gevaarlijk.

19. leopold1

leopold1

Lid geworden:
    27 jul 2011
  20. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat is alleen bij de Naza. Die kost niet veel geld en word ook niet verkocht als prof.

Deel Deze Pagina