Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

1. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    wat @BlikVanBoven schrijft klopt allemaal. Ook je kleine quad (zelfs een speelgoedmodel van 30gram met camera) valt hier onder.

Dat hebben ze expliciet in wetgeving van 30-juni gezet - modelvliegtuigen (wat tevens in de wet nu modelluchtvaartuigen heet) zijn nu verplicht een ontheffing aan te vragen.

Ik citeer:

De vraag is nu: Wat is baat? Als ik mijn filmpje op Youtube zet; en ik krijg via advertenties inkomsten, is dat baat?

2. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Bedankt voor de uiteenzetting Norbert! Ik had gisteren ook al even contact met Rob van Nieuwland en die vertelde me al het een en ander en ook over de starheid van ILenT in deze.
    Ik vind het echter echt van kortzichtigheid getuigen van de overheid dat een systeem als de S800 goedgekeurd, louter en alleen omdat er een manual van is? De S800 is nou net HET systeem waar nogal wat onverklaarbare problemen mee zijn. Er zijn ook legio voorbeelden van waar het goed gaat hoor, maar het is een vliegende tijdbom naar mijn mening.

Wat wel een goede zaak zou zijn is dat de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van een BvL bij de fabrikant zou liggen. Laat hen maar de manuals schrijven over waarom hun machine zo goed is. Overigens denk ik dat we de grootste onzin gaan tegenkomen om maar aan de eisen te voldoen. Maar er is geen hond bij ILenT die de juistheid ervan kan beoordelen. Dat mag ook wel eens gezegd worden!

@servowire Het model van 30 gram valt hier niet onder, zolang het niet commercieel wordt ingezet of dat er baat bij is. Ik denk dat er niemand te vinden is die met een dergelijk systeem diensten kan leveren waar hij ook maar iets voor kan krijgen. Al weet je het met bijvoorbeeld een Telegraaf natuurlijk nooit.. :). En wat 'baat' is moet je maar eens jurispredentie over zoeken. Je komt de gekste dingen tegen.

Overigens vind ik het van lef getuigen van je dat je je JAF hebt verkocht en voor een S800 bent gegaan. (je hebt geld overgehouden denk ik als ik je verkooptopic zag :) ). De JAF zijn al tekeningen van gedeeld door Digitech. Volgens mij is het even 'kwaad' maken met een aantal andere gebruikers op de vereiste documentatie welhaast voldoende om een BvL te verkrijgen.

Overigens heb ik besloten om net als Norbert me aan te sluiten bij de DARPAS. Ik zie inmiddels wel degelijk voordelen, ondanks dat ik ze eerder voor 'boevenpartij' uitmaakte. Ik ben er van overtuigd dat het een goed iets is en waar een bevlogen groep mensen met elkaar iets voor ekaar bokst.

3. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Dan zou je nog verder kunnen denken ....:
    Wat als je het beeld materiaal gratis beschikbaar stelt en je vermeldt er een donatie adres bij? Ben je onder deze noemer dan commercieel bezig of?

Overigens het is goed dat er dit soort regels komen voor commercieele activiteiten ik ben alleen bang dat de gemiddelde BOA ook naar deze regels gaat grijpen als het om "fun" vliegen gaat.

4. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    haha.. open source beelden zeg maar? Lol... fijne manier van ondernemen. In ieder geval niet om er brood van te eten.. :)

5. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Als je schade vliegt, en er komt een rechtzaak, dan zal dit waarschijnlijk wel als "baat" worden gezien.

Daar doelde ik op; dat een 30 gram quad commercieel dus ook ontheffing nodig heeft. Dat slaat zijn doel voorbij. Over 5 jaar hebben de speelgoedjes ook gewoon full hd gimbals aan boord denk ik.

Ik had zelf liever wetgeving gezien waar het vliegen boven mensen zwaar verboden is, en commerciële vliegers een meldingsplicht oid moeten doen - nu schieten we er niets mee op want 99% van de mensen vliegt hobbymatig en het wordt dus niet veiliger. Ook vind ik dat er een onderscheid moet komen in modelbouwwetgeving tussen 500 gram en 25 kg. Nu is alles TOT 25kg een modelvliegtuig.

6. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011

Jullie luisteren niet..

je kan ELKE kist aanbieden voor typegoedkeuring
    zolang je maar zelf een operational manual schrijft.
    bij de S800 word daar een type goedkeuring voor verleend dus alle kisten moeten HETZELFDE aan boord hebben zoals beschreven in OM.
    als je daar van afwijkt is je toelating NIET meer geldig.

Operation manual

daarin word alles behandeld:
    welke motoren , welke props mogen erop
    welke accus mogen er gebruikt worden.
    alles word gecontrolleerd op het corrrect gebruiken ervan zoals jezelf uitlegt in een OM.
    daarom hebbn wij geruime tijd al onze RTF kisten uitgeleverd met dezelfde bouwdelen.

bijv bij ons zou dan staan :

JAF Nexa Serial : DIJAF-012345678

X-200 motors CE-RoHs 4108 320KV
    Props allowed : 15x5,5 / 16x5,5 Carbon Digitech
    Batt Min 5S 4000Max / Max 11000 or max 1,4 Kilo
    Max height 100M/333 Ft (Preset in Firmware)
    Max radius 500M 1500Ft ( Preset in firmware)
    Operation windspeed max 6-BF
    Max speed 60Kmh

Safety :
    Failsafe autoland See OM
    Failsafe - 20M RTH (explained in OM)
    Audible warning low voltage or Fail safe (explained in OM)
    Visual warning LED (explained in OM)

Frame:
    Hexagon
    centerplate(s) 2mm 3K Carbon Dia 180MM
    Engine arm Tube 430MM x 22x0.75
    Tubeclamps Alloy ST21
    Screws M3 Titanium Grade 6 / Nuts M3 st21 Alluminium
    MAX Width 900MM / MAX Height 480MM
    May be replaced by same material choice or original parts

Controller:

DJI NAZA V2 :
    Serial :
    Preset firmware Max radius 500M / Max Height 100M
    Failsafe see OM

OR

DJI WKM
    Serial number : 234567
    Waypoints : NO / YES (see OM)

Groundstation : Graupner MX-16 or MX-20 CE Aproved 2,4 GHZ

VideoDownlink specs:
    See manufacturers details described in OM

Maximum Take off weight 5KG incl Payload
    Payload max 900 Gramm
    MAX Flight time Depending on Outside temp / Payload / Wind
    See Om

en dan komt je verhaal over JOUW gebruik , onderhoud
    hoe de failsafe werkt (word ook getest)
    vel werk , maar wel goed voor typegoedkeuring.

7. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Dus een Bouwpakket is je eigen creatie dus eigen OM maken ervoor.
    geld ook voor een S800 / OF hij zal straks moeten voldoen aan een Preset OM voor de S800 , dan mag je dus alleen onderdelen en instel en bouw gebruiken zoals beschreven in de Operational manual.

al onze nieuwe (JAF) modellen af 2014 zullen met een OM geleverd worden .

8. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dus als ik het goed begrijp worden er geen eisen gesteld?
    Elke multi word goed gekeurt als er maar een OM bij zit

Dan is een type goedkeuring eigenlijk niets waard

Ik had verwacht dat daar wel regels voor zouden komen bijv. minimaal octo of moet bestuurbaar blijven bij motor uitval oid

9. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Hulde Sandor! Daar mogen alle leveranciers van frames een voorbeeld aan nemen. Gewoon een standaard OM vanuit de leverancier, die je zelf kan aanpassen indien je wijzigingen toepast op het frame. Top!

10. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat zal ook echt wel gebeuren maar iedereen die nu al (jaren) vliegen zitten er wel mee

11. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Denk dat dat inderdaad zo werkt en als dan een bepaald type een slechte reputatie opbouwt deze geschrapt gaat worden als zijnde luchtwaardig , in eerste instantie het voordeel van de twijfel dus.

12. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Dat denk ik ook

13. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    voor de S800 zal er wel waarschijnlijk een standaard OM komen.
    maar je mag dus alleen zo bouwen als beschreven en niets anders gebruiken.

jullie kisten zullen als aangeboden bij EUROUSC getest worden.
    ook op luchtwaardigheid en precies volgens de OM.
    als jij schrijft blijft ook drijven , word hij dus ook in het water gekwakt om te kijken of hij drijft.

als jij schrijft hij kan zelfs tot 1000 meter hoogte word dit ook getest!
    of het dan legaal is is jouw probleem.
    daarom hou het kort in een manual.
    beschrijf het niet te lang

bijv
    visuele inspectie :
    check props on Cracks and or damages before every flight.
    props must be replaced every 50 Hours flight time (motors on)
    check hours in logbook and or IOSD (see OM)

Motor bearings :
    check on noisy bearings (audible sound different then from other motors)
    Bearing replacement every 50 hours check log for actual hours count and or IOSD datalog (see OM)

dit kan je dan via de iosd weer uitlezen.

zo erg is het allemaal niet , voor de die hards leuk tripje naar engeland
    en cursus doen in nederland.

14. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Nou vraag ik mij af de commercieelen maken de kosten voor certificering, vergunning, cursussen en de hele rataplan. Dit heeft uitwerking naar de prijs voor de klant. Accepteert de klant deze verhoging of laat je dit onder je eigen kosten vallen?

Ik kan mij voorstellen als je 2-3K extra moet investeren je dit graag terug wilt verdienen maar je klant wordt ineens met hogere kosten opgezadeld omdat "jij" nu ineens een verplichte training / certificering moest ondergaan.

Natuurlijk zijn er klanten die hier waarde aan hechten en dat zijn je trouwste klanten maar ik kan mij ook voorstellen dat er genoeg klanten zijn die dus naar de eerste de beste andere beun de haas stappen die al deze kosten niet heeft omdat hij dit niet gedaan heeft.

15. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    dat vind ik een goeie vraag.

er is al vaker gewaarschuwd voor lage prijzen.
    je echte kosten liggen veel hoger dan welke beunhaas dan ook.

als iedereen een foto verkoopt voor 99 euro.
    zal hij met de nieuwe regelgeveing dit niet meer kunnen doen.
    al met al een goede zaak voor de echte ondernemer.
    en niet beun de haas.
    dus degene die hun prijzen al hoog hadden staan hoeven hun vast klanten NIET te confronteren met hogere prijzen.

16. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Alles zal af hangen van de handhaving, als dat niet goed/grondig gebeurd heeft de beunhaas weinig te vreezen.

17. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Tja, dat is natuurlijk een onderwerp die een ieder voor zichzelf moet bepalen.... Er zijn genoeg mensen die het niet als hoofdinkomen hebben en die er niet de hoofdprijs voor vragen. Het is een ieder vrij ervoor te vragen wat hij/zij wil. Aan de ene kant is het maar net wat ene gek ervoor geeft (opdrachtgever) en de andere kant is het maar net wat iemand ervoor vraagt (opdrachtnemer).
    Dat de personen die ervan moeten leven balen dat er mensen zijn die het goedkoop aanbieden snap, maar je hebt te maken met het grondbeginsel van een marktwerking....

Ik denk dat er juist meer opportunities komen voor de mensen die voldoen aan de regels. Actief communiceren over de regelgeving, de vereisten en het feit dat je eraan voldoet straalt een bepaalde kwaliteit uit en de meeste opdrachtgevers hebben daar wel oog voor. En beun de haas hou je altijd, die roei je echt niet uit. In geen enkele branche...

En wat Mario zegt is helemaal waar, al heb ik daar nou net (nog) geen vertrouwen in op dit moment.... Het wachten is bijna, hoe cru ook, op een ongeval met een beunhaas... Dan heb je de poppen pas echt aan het dansen. Echter als ik sommige filmpjes zie van opnames of van gebouwde frames, dan lijkt het een kwestie van (korte) tijd... helaas,

18. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Tja, maar dat hebben we te danken aan de wildgroei en de vele gevaarlijke situaties die er zijn geweest met mensen die het allemaal niet zo nauw nemen met veiligheid. Of die gewoon niet beter weten.

Ik heb inmiddels al contact gehad met de maker van mijn frame en ga zelf een OM maken. Zo moeilijk is het ook weer niet, kost even tijd, maar die is voor mij gratis. :) Daarnaast vind ik het eigenlijk best leuk en ook erg goed om te doen.

19. Digitech

Digitech

Lid geworden:
    16 mrt 2011
    mooi zo!
    en denk eraan wel delen he :rolleyes:

20. Rogier

Rogier

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Ik ben idd wel bereid het met de DARPAS leden te delen.. ;)
    Voor niks gaat de zon op...

Deel Deze Pagina