Reglementen en dokumentatie

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tom Verstappen, 10 dec 2003.

1. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi,

Heeft er iemand de reglementen voor het F4C en kan er iemand mij vertellen waar je op moet letten.

Dan heb ik het vooral over dokumentatie, afwerking, kleuren enz....

Tot hoors
    Tom

2. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoi Tom,

Nog weinig reacties, jammer komt zeker omdat het over wedstrijden gaat. :? :? :?

Maar goed hier zijn de regeltjes van de KNVVL te vinden, deze zijn opgesteld door de FAI.

http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek 2003/SECTIE 6 schaal 2003def.pdf

Dit zijn de basis regeltjes en dit moet je goed lezen en toepassen, want dat zijn de eerste punten die je kunt verdienen. :D :D
    Heb je vragen daarover laat dat horen dan zal ik dat proberen uit te leggen.

Wat is overigens je ervaring met schaalmodellen.

Dan nu de meest belangrijke vraag, neem aan dat jij de BT Spitfire gaat bouwen en ons daarvan laat meesnoepen op het forum.
    Met natuurlijk veel foto's.

Zelf ga ik mijn nieuwe proto RBC Spitfire op het forum bouwen kan dus leuk worden.

Dan nog een vraagje voor Robert en natuurlijk dank voor het forum. Zou jij mijn bouwverslag van de RBC BIRDDOG in het schaalforum willen plaatsen en als mogelijk ook het fotoverslag van de wedstrijd.

Ton

3. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Ton,

Bedankt voor de link, ga die eens printen en zeer aandachtig lezen.

Ervaring met schaalmodellen heb ik weinig, maar het heeft mij altijd aangesproken.
    Omdat het vaak enorm veel werk vraagt of toch wel veel geld kost om een kit te kopen dacht ik in de eerste instantie aan een Brian Taylor Spitfire, ben altijd al weg geweest van de Spitty.
    Eigenlijk een droom die eindelijk in vervulling komt.

Dus ben ik opzoek gegaan naar de gegevens van Mr. Taylor wat niet echt eenvoudig was en zo dus een telefoontje met hem gedaan en alles besteld wat hij maar had van de 2.10 meter Spitfire.
    Ik heb voor deze gekozen omdat ik al meerdere Spitfires heb zien vliegen en nooit echt eentje goed als het op schaal aan kwam.

Maanden gingen voorbij en ben dus eerst alles goed aan het bestuderen geweest, wat echt wel nodig is met een Taylor plan.
    En zo kwamen we ertoe met onze club een machine in Amerika te kopen heb natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een romp te laten overkomen, wat niet echt goedkoop is, maar het bespaard me enorm veel tijd.
    Heb dan enkele overeenkomsten met de persoon ginder gemaakt en een mal van de romp gemaakt, want vroeg of laat ga ik toch een crash maken. :lol:

Dus nu heb ik een mal van de romp en kan ik deze als andere ook een schaal spitfire willen maken deze aan voordelige prijzen aanbieden in de toekomst want F4C kan wel wat nieuwe gezichten gebruiken denk ik...tegen juli had ik ook graag een vleugel in GFK willen maken.

Moet zeggen dat ik van dit project dankzij een ervaren mallenbouwer enorm veel geleerd heb en ondertussen in staat ben om perfecte rompen te maken.
    Denk dat je met schaalvliegtuigen en natuurlijk hulp van ervaren bouwer prachtige toestellen kan maken.

Tot dusver mijn plijdooi.

Als je wil zal ik op het forum vordering plaatsen, geen probleem.

Tot hoors
    Tom

4. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ja natuurlijk wil ik en misschien ook meerdere op het forum de foto's zien van de SPITFIRE en laat ook eens wat closeups zien van je romp.

Heb tijdens de Britisch National en WK's meerdere modellen van BT zien vliegen en moet zeggen heb er altijd van genoten. Heb dan ook diverse tekeningen van BT modellen en de Cessna 120 voor 80% klaar.

Met het zien vliegen van de Typhoon heb ik die altijd boven aan de lijst gehad maar doordat ik elektro ben gaan vliegen nog niet durven bouwen. Zal er denk ik niet meer van komen want het zal dan wel een eigen ontwerp worden.

Heb wel na het jureren ook zelf weer de kriebels gekregen en ben info van de Macchi 200 en 202 aan het verzamelen en ben alvast een beetje aan het tekenen gegaan, zal denk ik een spanw van 1,8/2,0 M krijgen, twijfel nog een beetje maar lijkt mij wel een gunstig elektromodel voor mee te kunnen vliegen in de F4C klasse.

Ton

5. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Ton,

Die persoon waar ik de romp van gekocht heb heeft is ook een fan van de Macchi.
    Het is de bedoeling dat ik deze op termijn voor hem ga tekenen, zodat hij de onderdelen kan laten lasersnijden en er een romp van kan maken in GFK.
    Indien het zover is laat ik het zeker weten, want de meeste toestellen die hij heeft zal ik hopelijk in de toekomst ook hebben.
    Zo heb ik voor hem net de plans gemaakt voor een P51B en komt er nog een P40B uit ook.
    De meeste toestellen worden op schaal 1/5 gemaakt behalve zijn P38 dat is een schaal 1/7 88 inch span en een gewicht van 22lbs met 2 G26 motoren.

Ik zal één van de weken een paar foto's maken als er een nieuwe romp uit de mal komt.

Hier een 3 tal foto's van de eerste romp gemaakt in de mal, die we bij de persoon die mij hiermee geholpen heeft gebouwd hebben.
    Deze had nog een paar luchtbellen, maar op zich niets erg, de volgende rompen geef ik een witte kleur.
    Panel lines en enkele rivetten zijn vooraan aangebracht.

http://www.t-birds.be/image/forum/DSC00828.jpg
    http://www.t-birds.be/image/forum/DSC00830.jpg
    http://www.t-birds.be/image/forum/DSC00833.jpg

Ga je vaak naar schaal evenementen?

Tot hoors
    Tom

6. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    @Tom, ik vind het vervelend om steeds te moeten zeggen (in het algemeen hoor ;)) , maar dit soort foto's zijn echt te groot. Niet alleen de afmetingen, maar ook de groote in Kb's...
    gelieve dit even aan te passen ;)

via Html code in bericht is de groote wel aan te passen, maar ja.. dan download nog iedereen die gigantische lap voor niets.

de plaatjes in je post zijn even vervangen door een link, hope u don't mind.

7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tom,
    Dat ziet er goed uit en ben zeker nieuwsgierig naar je volgende modellen vooral de Macchi en de P40. Laat natuurlijk wel zoveel mogelijk foto's zien.

Zelf heb ik de voorkeur voor houtbouw modellen omdat ik het bouwen ervan gewoon veel leuker vind. Een voordeel is dat je zonder al te veel toestanden alles kunt veranderen wat je maar wil. Je zit dan ook niet aan een uitvoering vast en je kunt dus nagenoeg elke uitvoering bouwen van het grote voorbeeld.

Daarbij is het voor mij zo, dat de modellen die ik ontwerp, zo mogelijk als een RBC kit uitgebracht kunnen gaan worden. Dit geldt ook voor mijn Spit van 1,50m want dat is een proto voor een toekomstige RBC kit. In dat formaat zullen er meer volgen en een volgende is waarschijnlijk een Bearcat.

Voor de schaalwedstrijden en voor de prestatie wil ik de M200/202 groter maken om gunstiger uit te komen voor de schaalwedstrijden.

Belangrijker voor mij is dat dit soort modellen met elektromotoren en de accu's nu gelijk aan een brandstof model kunnen zijn en wedstrijdvlucht kunen maken van 10 min maximaal. De mogelijk heden zijn er dus nu alleen nog een model bouwen :?

Wat mijn deelname aan wedstrijden betreft.
    Heb een aantal jaren meegedaan en heb zelfs deelgenomen aan de F4C WK in Muncie USA. Wat het vliegen daar betreft was het een flop omdat de motor in mijn Bucker Jungmeister 133 niet wilde meewerken en telkens problemen gaf. Dat moment heeft er toen aan bijgedragen om totaal met brandstof te stoppen en over te stappen naar elektro. Heb al mijn motoren verkocht en de rest weggegeven. Ook de wedstrijden vaarwel gezegd, om te wachten op het moment dat het elektro zover zou zijn dat het de mogelijkheden van nu zou kunnen bieden.

:D :D :D
    Mijn eerste schaalmodel heb ik nog en dat is de SE5a van topflite en moet bekennen, heb deze omebouwd gehad naar elektro om een poging te wagen maar dat was toen niet voldoende voor een wedtrijdvlucht. Durf er nu niet meer aan te komen vanwege de stof :( :(

Ton

8. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik dacht eerst, dit draadje gaat alleen over reglementen, maar nee! :D

Ik ben ooit begonnen aan de P-47 van Taylor, maar heb op een bepaald moment alles overgedaan aan iemand anders. :(

De keuze was tussen:
    - heeeeeeeeeeel lang bouwen aan 1 model (die P-47) (het gaat allemaal niet zo snel bij mij :? ), of
    - meerdere, iets minder ambitieuze projecten.

Ik heb gekozen voor het laatste, en de plannen van Ton en RBC spreken me erg aan. :)

Overigens heb ik Taylor tijdens de Nats van vorig jaar zien vliegen met de P-40 Warhawk, en even met hem gesproken tijdens de demontage daarvan (jaja, met the master himself! 8) ), en ik ben het met Ton eens: er gaat (in het algemeen) niets boven bouwen met hout.
    (Ik heb het nu niet over bv. een ASW zoveel van 7 meter :wink: )

Volgens mij was plm. 40% van wat daar vloog een ontwerp van Taylor, en
    - ze zijn perfect schaal;
    - ze zijn relatief eenvoudig te bouwen;
    - ze vliegen erg goed.

Tom: succes!
    Ton: die SE5A ziet er goed uit! Electro er in, en vliegen met die bak!

jan.

9. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jan,

Inderdaad de kisten van Brian Taylor staan ervoor bekend dat ze enorm goede prestaties hebben zowel op gebied van schaal en vliegprestaties.

Zo komt er bij de Spitfire geen aansturing van de rollen, flaps, hoogte en dergelijke buiten het toestel...hij heeft een speciaal scharnier systeem hiervoor gemaakt...best wel knap.

Mr. Taylor verkoopt ook geen plan alvorens het goed vliegt en voldoet aan zijn eisen.
    Zeker dus een aanrader, maar het plan kan soms wel verwarend zijn...moet je toch wel een tijdje bestuderen.

Zonde dat je de P47 weg hebt gedaan.
    Volgens enkele vrienden zou dit het ideale toestel zijn om de eerste stappen in het schaalvliegen te zetten.

Groetjes
    Tom

10. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Tom!

Jaja, vast wel, maar als ik zag hoeveel tijd de ruwbouw van de vleugel alleen al kostte . . .

De keuze is dan inderdaad: of heeeeeeeel lang aan één kist, of wat korter aan meerdere bouwen.

Ik heb dus voor het laatste gekozen.

Overigens is jouw web-site de moeite waard! (als je in Spitfire's geïnteresseerd bent).

jan

11. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    EEhhh Jan, lijkt mij dat de vleugel van een P47 ongeveer net zoveel werk is als de twee vleugels voor de Pup.

Ton

12. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Heren,

Hebben jullie de Brian Taylor P47 plans nog in jullie bezit?
    Zo ja verkopen jullie deze toevallig niet of schenken aan een goed doel? :lol:

Tot hoors
    Tom

13. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Tom!

Neem eventueel contact op met

AGvanEijk@cs.com

Misschien wil die de boel wel weer doorverkopen . . . :roll:

Ik heb destijds de tekeningen niet gekopieerd (achteraf ook wel een beetje spijt van . . . ).

Maar ja, wat zijn nu de kosten van de tekening, als je dat afzet tegen bv. retracts en een topklasse ontvanger.

En Taylor moet ook ergens van leven!

Overigens: ALS ik ooit nog eens aan zoiets zou beginnen, dan zou ik de vormdelen zeker bij een 'kit-cutter' bestellen.

Zie bv.
    http://www.ziroliplans.com/cat_frameset.html

Iemand ervaring?

Of is dit een nieuw draadje ('kit-cutters).

Ton!

Het werk aan de vleugels voor de Pup valt maar dan ook TOTAAL in het niet, vergeleken met die P-47 vleugel . . .

Wat dat betreft boft die Van Eijk maar . . .

jan.

14. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jan,

In de toekomst zal ik de onderdelen kunnen frezen, daar wij een freesmachine gaan aankopen, toevallig gaan we vandaag naar een machine zien en mogelijk ook eentje bestellen.

Alles hangt af van de prijs natuurlijk.

Indien hier iemand interesse in heeft laat het maar weten, dan regelen we wel iets.

Bedankt voor het mailadres ik neem er zeker eens contact mee op.

Groetjes
    Tom

15. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Tom!

Betekent dat dat ik met een tekening bij jou langs kan komen (bij wijze van spreken), dat de machine de tekening scant, en vervolgens de onderdelen freest?

Dat zou FANTASTISCH zijn! :D

(Ook al heb ik een Dremel :D en een schuurmachine :D , al die ribben en spanten blijven toch iedere keer weer een bezoeking :evil: , vind ik.
    Als dat gebeurd is, begint het echte (leuke) werk pas! :D )

jan

16. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jan,

Zo eenvoudig is het spijtig genoeg niet.
    De tekening komen in een CAD pakket getekend worden en dan ingelezen worden door de software bij de machine.
    Indien de ribben en gevraagde onderdelen ingescand zijn kan ik ze wel vrij snel in een CAD programma tekenen, natuurlijk zijn hier een paar uren voor nodig.

Vandaag hoop ik meer info over de prijs van zulk een machine te krijgen en mocht je interesse hebben om te laten frezen in de toekomst dan hoor ik het graag!!!!

Heb een paar weken terug een paar scharnieren laten frezen voor mijn spitfire bij wijze van proef...straks zal ik er een paar foto's van online plaatsen. :wink:

Groetjes
    Tom

17. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
  18. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Zier er perfect uit. :D

Ik herken de details van Taylor.

(Ben wel bang dat m'n neefje op je moet brommen . . . :?
    Hoeveel Kb zijn die foto's wel niet???)

jan.

19. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi Jan,

De Kb spelen geen rol, want die staan op mijn eigen webserver en hebben dus niets met deze server te maken.
    Mijn server alleen word daardoor belast dus geen probleem.

Ze zien er inderdaad zeer goed uit zo heb ik ook nog de scharnieren voor de flaps en de deurtjes van de flaps voor in de vleugels zijn ook gemaakt.
    Lekker eenvoudig en dat bespaard me veel gevloek en tijd. :wink:

Tot hoors
    Tom

20. Bert van Eijk

Bert van Eijk

Lid geworden:
    15 sep 2004
    Hij boft zeker, maar is nog steeds met z'n Fly Baby bezig. Als die (hopelijk deze winter) af komt dan is de P-47 aan de beurt.

Mijn emailadres is gewijzigd, dus cs.com werkt niet.

Groet,

Bert

Deel Deze Pagina