reling schaal 1:200

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door kor van Essen, 14 dec 2003.

1. Nou, ik ben inmiddels al flink gevorderd met mijn smitwijs rotterdam schaal 1:200. maar ik zit met een probleem. Hier staat mijn eigen site met foto's van het model. Ik wil dit model namelijk zo goed mogelijk nabouwen met alle details die enigsinds te doen zijn. Daar hoort uiteraard ook reling bij maar die zal ik waarschijnlijk zelf moeten maken. De reling die bij het bouwpakket zit is echt heel erg grof en groot. Het idee was om, niet schrikken, deze zelf in elkaar te solderen. Maar dan heb ik dus messing (of iets anders geschikts) nodig met een hele kleine doorsnee. Als we er vanuit zouden gaan dat in het echt elke relingbuis zo'n 5cm doorsnee zijn, zal mijn materiaal zo'n 0.25 mm moeten zijn. Nu zal dat wel wat aan de hele kleine kant zijn, maar hoe klein is het wel te krijgen? of heeft iemand een ander idee???

2. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

dan kom je toch een luidsprekerkabel aan het strippen, misschien dat die net te slap zijn maar de dikte zal het dan wel hebben.

3. ik denk dat die inderdaad wel wat aan de slappe kant zijn. Misschien kan ik die wel gebruiken om als horizontale balk te gebruiken. dan nog een vertikale staander...Ik zal het eens proberen. bedankt voor de tip

4. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Kor,

In een van de vorige "Modelbouwers stond een artikel hoe je heel kleine reling kunt maken. Zag d'r strak uit! Als je de MB's niet kunt krijgen, zal ik nog wel even voor je zoeken en het artikel scannen.

Wim

5. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    0,3mm verenstaal kan je kopen bij Hobbyin (en vast nog wel ergens anders ook, maar kan niet garanderen waar ;))

6. joost, das leuk...maar kan je dat solderen???? anders heeft het nog steeds niet zo veel zin :?

7. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Lasdraad is ook een optie. Ik weet helaas niet wat de kleinste diameter is welke je kan krijgen. Momenteel gebruik ik er van 0,8 mm-0,9 mm.
    Dit spul is zeer gemakkelijk te solderen.

Groetjes,

Droopy

8. bol

bol

Lid geworden:
    30 apr 2002
    je kan ook de kern van utp ( netwerk ) kabel gebruiken 0,22

9. ik ga eens even het een en ander proberen...voor zover, bedankt voor de tips

10. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Ik zou idd voor elektriciteitsdraad gaan. Gewoon even in de winkel alle soorten opmeten, en die eruit vissen die een geschikte diameter heeft.

Solderen het beste met zilver-tin soldeer (Kiwa spul) en niet met lood soldeer. dit is erg zwak, en dan ziet je model er na een jaar niet meer uit. de smelttemperatuur van zilver-tin is nog steeds acceptabel laag.

En anders op zoek naar photoetched railing. vraag anders eens op het forum van Fine Scale Modeller.

11. Hey, bedankt voor de reactie, en het zal inderdaad wel elektrodraad worden. alleen je had het over een fine scale modeller. Heb je daar een link van?

12. Ben Postmus

Ben Postmus

Lid geworden:
    29 jan 2003
    als je de staanders van de reling van messing maakt, is het dan niet een idee om de horizontale gedeelten te maken van garen of nylon en dat vervolgens te verven?

13. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    www.finescale.com

Oja, als je draad vindt, en je wilt dit goed recht maken, dan moet je er spanning op zetten (als in kracht, dus niet met accu's gaan klooien) en er dan met een gasvlam langs gaan. Met een beetje geexperimenteer wordt het een rechte draad. Te weinig warmte, en de draad blijft krom, teveel warmte, en de draad breekt. Leuk spelletje dus.... (dit naar aanleiding van het geopperde netwerkkabel, dit is twisted pair, en hier zitten dus heel veel slagen / korte bochten in)

14. Ronald

Ronald

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Hoi Kor,

Wat dacht je van een plastic reling.
    Je neemt het plastic wat over is van je modelbouwpakket,
    neem een aansteker, hou het plastic erboven en trekken maar.
    Krijg je hele mooie dunne plastic 'draadjes' van.......
    en dan maar plakken.

Een andere leuke is.......
    boven op de mast stonden twee antennes,
    althans op de Smit Rotterdm, misschien ook nog wel op de SmitWijs R'dam.
    die antennes maak je het mooist van..........
    de snorharen van een kat.

succes met je boot(je)

ciao, Ronald

15. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Luidsprekerkabel bestaat uit heel veel kleine dunne draadjes ten bate van de flexibiliteit.

16. Ronald,

ik denk toch niet dat dat gaat lukken, of ik moet beter zeggen, ik ben bang dat dat niet lukt. Ik ben inmiddels op een amerikaanse site gekomen waar ze reling verkopen van 1:200 maar dat kost, niet schrikken, 40 dollar...en dan staat er nog niet eens bij hoeveel dat dan is. Maar, ik ben er dus achter dat het te koop is. Weet iemand of dat ook in Nederland te koop is??? dan word het namelijk al een stukje interresanter.

17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @Ronald:

Onze 1e kat (Quibus) is drie jaar geleden op de respectabele leeftijd van 14 jaren de katte(n)hemel ingegaan.
    :(
    Onze 2e kat (Annemieke) is ondertussen 19 jaar, studeert Logopedie en heeft te korte snorharen om er een antenne van te maken. :lol:

Ze is af en toe wel bijzonder stekelig, dus wie weet, als ze 87 is... :wink:

Bedankt voor de tip!

Roel

18. Ronald

Ronald

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Kor,
    als je je pa nu de stukjes 'gietwerk' vast houdt en jij trekt (of andersom), dan gaat dat helemaal goed komen....
    Alleen is dat ook inderdaad niet te doen.
    en dat kost dus niets, beetje gas van de aansteker.

En even heel wat anders, denk je dat het opvalt als de boot een meter of twee uit de kant vaart dat de reling wat dikker is. Ik heb de boot hier ook staan met de originele reling.....
    hij is wat grof, maar niet echt storend.
    maar dat is een super objectieve mening uiteraard :wink:

en Roel,
    het is niet de bedoeling dat je snorharen bij een levende kat uit zijn/haar neus gaat trekken :twisted: , maar alle katten verliezen die dingen spontaan. :wink:
    En zoooooooo lang hoeven ze nu ook weer niet te zijn.
    2 cm in 1:200 is.......

19. goed, ik zal me zus het maar besparen...maar ronald, als dit model 2 meter van de kant is valt er wel meer niet op :wink: Ik wil ook een model wat vanaf 10cm afstand voldoet aan mijn eisen. Dat vind ik juist het leuke hieraan, al die details. Verwacht ook niet dat dit project binnen nu en een half jaar af is, dit word echt het toppunt van mijn jeugdige modelbouw carieƫre...ahum....

20. Hannibal

Hannibal Guest

Kor ik heb twee van die mormels rondlopen, zal wel ff een paar haren voor je regelen!!

Deel Deze Pagina