Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 24 okt 2010.

1. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Ondanks het feit dat de Hr. Ms. Tromp nog niet 100% af is, mijn maanraket van Prof. Zonnebloem nog niet helemaal gespoten is én ik eigenlijk met mijn nieuwe project wil beginnen, toch maar gestart met een tussendoortje.

Van een goede kennis kreeg ik de beschikking over de Weser, een model van Graupner, dat het niet meer goed deed en nog wat "afbouwdingetjes" nodig had.
    Leuk om te doen en omdat het geen scratchbuild is kan het in een vlot (dacht ik dus) tempo.
    Even een voorbeeldje :
    en van voren :
    bovenaf :

De lezer met goede ogen zal al snel zien dat er inderdaad nog wel wat restauratie nodig is. Omdat ik niet van half werk hou en dus ook de boot in zijn geheel van een nieuwe verflaag wil voorzien heb ik besloten alle opbouw er voorzichtig af te halen voordat ik ga spuiten. Eerst natuurlijk schuren en plamuren en daarbij heb ik besloten de romp nog van een extra epoxylaag met een keperweefselmat te voorzien. Dit om aan de dunne kunstofromp toch wat meer stijfheid te geven.

Huidige stand romp :

wordt vervolgd !

Laatst bewerkt: 15 dec 2010
  2. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    blusboot de Weser

De Weser licht nu in nederland,in maasdriel.
    In Bremerhaven heeft het schip eigenlijk nooit voldaan.
    het heeft 2 motoren met verstelbare schroef van 750 ps. hoofdmotor 3000 ps
    De bouw was naar het concept van de reddingsboten , met het euvel dat het geweldig planeerde,op zee moest men met topsnelheid sturen uit de bovenste stuurstand.Later heeft men trimvlakken aangebracht en de voor reling verlaagd.Mijn bezoek aan de weser was in 1982
    .Waar ik toen enkele foto,s heb gemaakt.Het model heb ik nog liggen van af die datum.In die zelfde tijd heb ik ook de Dússeldorf bezocht.
    vr.gr.adrie

Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  3. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Laatst bewerkt: 15 nov 2010
  4. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Klopt als een bus hoor, ligt voor de hand dus die had ik ook gevonden. Maar dat is dus hetzelfde boekje dat ik al heb. :cool::cool: Ik zoek de bouwtekening maar die schijnt er niet te zijn.
    De foto's had ik ook gevonden en zijn erg handig voor de kleuren, al is dit de verbouwde versie. Bij is nl. de stuurcabine open. Dat lijkt mij trouwens niks dus terecht dat ze daar een stuurhut op hebben gezet.

5. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    blusboot weser

De bouwtekening heb ik nog liggen.gr.adrie

Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  6. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Goedenmorgen allemaal,
    wat kunnen mensen toch met hun model uithalen. :( Hier heb je denk ik nog wel even werk aan, maar dat maakt het juist leuk.

Mocht je overigens nog bouwtekeningen/ foto's nodig hebben, kun je me altijd mailen. Ikzelf bouw al een tijdje aan de Weser en
    heb in de afgelopen anderhalf jaar ook een redelijk aantal foto's en informatie bij elkaar gezocht. (Daarbij ook een aantal zelf getekende gedetailleerde CAD-tekeningen van het achterste podium en de HIAB-kraan). Ook de binnenkant van het brughuis heb ik in model nagebouwd. Daarvan kun je, als je wilt, ook een tekening krijgen. (Geldt trouwens voor iedereen die zijn/ haar Weser verder wil detailleren).

Mocht iemand interesse hebben in mijn model, ik heb hier (jammer genoeg wel in het Duits) een bouwbericht geschreven. Als het niet toegestaan is naar andere forums te verlinken, dit deel graag verwijderen.

7. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Dag björn,

Ik heb jouw etsbak eens bekeken. Zo'n apparaat staat bij mij ook nog steeds op het verlanglijstje. Twijfel over de juiste verlijming heeft mij totnutoe tegengehouden.
    Je hebt 'm nu een klein jaartje in gebruik. Plexiglas + Slabilit + welk Etsmiddel ??.

Is die combi een beetje zuurbestendig gebleken ?

Groet,
    Han

8. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Hallo Han,
    de etsbak werkt tot nu toe prima. Het bouwmateriaal is echter geen plexi, maar lexaan, maar dat zal niet heel veel uitmaken, denk ik. Als etsmiddel gebruik ik natriumpersulfaat. (In poedervorm oplossen in water). Het apparaat is eigenlijk heel simpel te maken voor iedereen die een beetje handig is, dus dat zal niet veel problemen opleveren.

Laatst bewerkt: 23 nov 2010
  9. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    de verbouw is in volle gang

Hoi,

Bjorn en Adrie : Ik maak heel graag gebruik van jullie aanbod en stuur apart even een pb'tje.

Ik heb het bouwverslag van Bjorn bekeken en dat ziet er geweldig uit. Omdat dit voor mij een tussendoortje is ga ik alleen renoveren en gebruik de bestaande materialen. Dus zoals eerder gemeld is alles kaal gemaakt, stevig geschuurd, geplamuurd etc.
    De romp heb ik verstevigd met keperweefsel met epoxy dus dat zit nu ook beter in elkaar en daarna ook weer stevig geschuurd, geplamuurd etc.
    Hier de opbouw halverwege :
    En de toren :

Als dat af is gaan we hiermee verder :

De schroefassen zijn opnieuw gemonteerd en en voorzien van goede, messing steunen i.p.v. de kunststof blokjes die er eerst op zaten.
    De middelste as moet nog goed geplaatst worden maar daar moesten de beide buitenste eerst goed zitten. Tenslotte heb ik (nog) geen tekening dus het blijft een beetje experimenteren.

De reling zit er ook weer op na eerst ontdaan te zijn van alle lijm- en verfresten.

wordt vervolgd !
    Luc

10. Frank Vekemans

Frank Vekemans

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Ik ga dit ook volgen want heb sedert gisteren het volledige bouwpakket van de Weser in huis gehaald en ook van de Schutze, maar daar is eerst wel veel werk aan want die is reeds gedeeltelijk gebouwd, maar ik heb vandaag bijna alles terug gesloopt want die moet volledig terug gebouwd worden. Dus de wiesel zal nog wel even moeten wachten net zoals de Maersk Anglia en de Aziz dewelke ook nog mooi in de doos zitten. Ik ben dan ook nog wel voor enkele jaren voorzien van materiaal

11. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ha! Dan heb je de kits van Simin. Zijn vast fraai!

Er bestaat een heel aardig boekje over blusboten. Is inmiddels richting antiquarisch. Wellicht op te snorren?

Feuerlöschboote/International Fireboats van Klaus P. Hecker Van EFB-Verlag Hanau ISBN 3-88776-00402

Met daarin een heel relaas over de Weser. Maar ook de bekende FLB van Robbe

Beziet hier... zo lang het duurt...
    (Link niet meer up to date)
    Echt een aanradertje hoor!

Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  12. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Beziet zowaar hier... zo lang het duurt...
    (Link niet meer up to date)

Laatst bewerkt: 30 okt 2011
  13. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    De opbouw

Ondertussen ook verder gegaan met de opbouw dus ook die kan gespoten gaan worden. Moet alleen het weer wat mee zitten want het is toch wat frisjes voor dit werk.

En nog een detail van het windscherm : daar moet straks natuurlijk doorzichtig kunststof in....

De schroefassen zijn nu ook definitief gemonteerd, gelijmd met pattex contactlijm zie foto
    en daarna vastgezet met epoxy, maar daar komt de foto nog van.

14. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    Hoi Luc,
    dat ziet er al een stuk beter uit. Maar wat doen in hemelsnaam die reddingsvloten aan de zijkant van de romp? Die zaten op het orgineel toch op een heel andere plaats...

Groetjes,
    Bjorn

15. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
  16. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Goed gezien Bjorn.
    Zelfs bij Graupner op de site staan ze er daar niet (meer ?) op.
    Luc, geen dichterlijke vrijheden, er af met die zooi.

Veels te gevaarlijk daar.

Als altijd even attent :D,
    Han.

17. bjorn060895

bjorn060895

Lid geworden:
    23 nov 2010
    En nog een kleine opmerking over de reddinsvloten zelf: op de foto zien ze er een beetje "hoog" uit. In het midden is een hele dikke rand ABS blijven staan, waar de helften aan elkaar vastgemaakt zijn. Dit hoeft echter maar een randje van 1-2 mm. te zijn. Ik weet niet of dat nog te veranderen is? (het randje niet helemaal verwijderen, zoals ik eerder met mijn stomme kop gedaan heb ;))

Hebben er naar mijn weten nooit zo opgezeten. Op de plek van de reddingsvloten bij Luc zitten in het echt een aantal traptreden, 2 luiken en een drietal luchters: zie hier.

Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  18. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    waar die reddingsvlotten hangen is de deur naar binnen.Op de foto's die ik gestuurd heb is dit goed te zien.Ook op de tekening zijn ze daar niet ,het is geen gezicht.
    vr.gr.adrie

Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  19. Luc Biemans

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Reddingsvlot

Tja,
    Ik kreeg m zo dus ik dacht, beetje raar maar ja het is tenslotte een Duits model dus misschien dat het zo een functie heeft. Het leek me al link als je zo'n vlot in nood wil pakken.
    Dat krijg je dus zonder goede foto's en tekening. Maar dat is dus nagenoeg weer helemaal over.
    Mooi dat ik m nog niet gespoten heb want dan was het een hele klus geworden.

Kortom : hij gaat er af !
    En bedankt voor de opmerkzaamheid.
    Luc

20. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    He Luc,ik heb de tekening vrijdag opgestuurd met enkele foto's uit 1982 in Bremerhaven,ook het bouwboekje.
    gr.adrie

Deel Deze Pagina