'Reparatiemogelijkheden'(B)-programma na mislukt figuur

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 7 apr 2008.

1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Als een figuur, bijvoorbeeld door sterke crosswind, zodanig verwaaid dat het zo'n beetje op de jurylijn terecht komt en het vanaf dat punt niet goed meer mogelijk is het volgende figuur te starten, wat is dan de beste strategie?

1-Terugvliegen naar het gewenste beginpunt voor het volgende figuur
    2-Volgende figuur maar overslaan
    3-Figuur wel in gaan en deze onder een zodanige rare hoek vliegen dat er weer diepte gewonnen kan worden

Als voorbeeld crosswind naar je toe. In het B-prog zit er op een bepaald moment een stall-turn, waarna er een hoge hoed gevlogen moet worden. De stall turn verwaaid tot op de jury-lijn.
    Wat is nu punten-strategisch de beste oplossing?

2. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi Hans.

Goeie vraag, deze zal a.s. zondag zeker (in 1 of andere vorm ) op de jurycursus besproken worden.

Terugvliegen en overslaan kost zowieso punten, door het terugvliegen verbreek je de sequence en daar raakt de jury heelrg door van slag.

Ik denk dat het het beste is om je optie #3 te doen, en gewoon het beste te maken van het volgende figuur, desnoods dat figuur behoorlijk verprutsen zodat de figuren daarop weer goed gaan.

In het kader van 'voorkomen is beter dan genezen' zou jij (en/of je coach) moeten aangeven wanneer er 'gestolde' figuren komen (spin,stalturn) bij die figuren moet je dan van te voren al je diepte corrigeren, bij 'blow-in' zou je dus je stall-turn al dieper moeten inzetten, bij blow-out zou je deze iets bij je kunnen houden. Hetzelfde geld voor de spin.
    Daarbij kan je ook op de weg omhoog en omlaag ook corrigeren en daar alvast je diepte corrigeren.

Persoonlijk probeer ik altijd de fouten op te lossen in het figuur waar het ontstaan is, doordat je een fout maakt is dat figuur toch al laag beoordeeld, dus neem de andere verliezen dan daar ook maar.

Groet
    Winfried

p.s. vliegt de Electro Synergy al?

3. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ik wacht nog steeds op optimaal weer en een optimaal veld. De voorbereidingstijd met dit toestel wordt een minimale zo als het er nu zich uit laat zien. Ik vliegt op dit moment nog met dat roze toestel van vorg jaar met daarop een OS-200 ipv de laser.

Deel Deze Pagina