Na de zomer en terug van de vakanties zijn we weer druk aan het bouwen. Vorig jaar bij de eerste vlucht van mijn Bae 167 StrikeMaster , is bij een harde landing een runway edge light geraakt op vliegbasis Deelen. Gevolg flinke schade , maar gelukig hoofd constructie was in takt gebleven. De schade was , stabilo in 3 stukken gebroken ,romp neus flink beschadigd ,hoofd en neus landings poot uit gebroken , en flink wat krassen. Intussen is het airframe weer herstel en zijn we zover dat we de kleur er weer op kunnen opspuiten. Volgende week weer alles installeren, dus als het mee zit met 3 weken klaar voor proefdraaien proef taxien. Foto,s komen binnen kort M.vr.gr Matthijs
We zijn weer wat verder , voordat het echt koud wordt, eerst het spuitwerk uitvoeren wat ik in de open buitenlucht doe. Ondanks een temperatuur tussen de 10 -12 graden C ging het spuiten goed , wel mijn werkplaats goed warm gestookt naar 18 graden, waarna het spuiten, de verf kon uitharden. Het stabilo wat in 3 stukken was, is klaar om te spuiten De rompneus en romponderkant die flink beschadigd was met scheuren ,deuken en krassen ,is weer klaar om te spuiten. De linker tiptank die hier en daar met scheuren en barsten was voorzien , hier ben ik bezig de naden van de beplating op te brengen en dan te spuiten Het resultaat na het spuiten . Totaal moesten 4 kleuren opgebracht worden , Matt zwart , wit , rood en grijs , de verf die ik gebruik is de 2 k lak van Profile Tyrecenter , met goed resultaat. Het opbouwen kan beginnen
De staart sectie wordt nu eerst op gebouwd , het achterste spant was ook aan diggels en is vervangen , Jet pipe weer geplaast , en smoke pijpje geplaasts. http://www.modelbouwforum.nl/forums/picture.php? albumid=3634&pictureid=171016 Het stabilo weer op de romp pas gemaakt , en het richtings roer weer geinstalleerd , van de hoogte roeren waren de horns afgebroken deze weer met home made 2 mm epoxy plaat vervangen De AMT Pegasus turbine weer geinstallerd , een paar moeilijk bereikbare boutjes , na het alfabet achtste voren hebben opgezegd zitten ze toch op hun plaats. Het landings gestel weer ingebouw en nog een kleine beschadiging weg gewerkt , deze poot was uit gebroken maar de multiplex plaat kon met epoxy weer in gelijmd worden. Nu kan het achterste romp deel op de midden sectie schroefd worden met 4 M 6 imbus bouten. Dat was het weer even ,volgende week weer een stukje. Matthijs
Het is even rustig geweest , maar achter de schermen toch weer veel werk verzet. Zoals gebruikelijk in de modelbouw, 3 stappen vooruit en dan weer 2 of een stap achteruit. Er was lekkage in het pneumatic systeem,een voorste wieldeur cilinder lekte ,heel weinig,maar toch te veel voor een groen label aan het systeem , deze vervangen , maar dat was nog niet alles. Een paar Y connectors van chinese makelij lekte ook , deze vervangen door echte Festo koppelingen. Verder het neuswiel centreer systeem was alles behalve perfect , tijdens het intrekken of neerlaten , kon het neus wiel draaien en kwam vast te zitten in de schat , hier de neuspoot gemodificeerd , met een centreer veer en nog eens 2 side by side veren, en statisch geen storing hierop meer. Er waren ook wat decals beschadigd , Taylormade gemaild waar je de ontbreken decals kan bestellen , dan hoef je niet de hele set te kopen . Vervolgens een CG check gedaan , helaas moest er wat lood bij in de neus,daar het stabilo wat zwaarder was geworden door de reparatie. De 2 tiptank schijnwerpers waren door gebrand , deze zijn ook vervangen door wat zwaardere type , ik kan door een eigen ontwikkelde opbouw van een servo door micro switchen de navigatie , de kleine neus lichten , het grote neus licht en de tiptank schijnwerpers appart in schakelen. zie het eind resultaat op you tube H0QRxgfPaDI[/media] RC Strikemaster, modelaircraftcompany, Matthijs Quartel - YouTube Wat nu nog staat te wachten, de AMT Pegasus proefdraaien , taxi /brake en neus wiel steering test uitvoeren. Als dat allemaal klopt kan het gas in het vooronder voor de Maiden flicht na de reparatie
Strikemaster Hoy Pieter, De decals zitten er op ,nog even de blake lak er over en hij is ready to go. Het model is in de kleuren van het aerobatic team ,, The Sords " wat vloog in 1974. Het verschil is dat mijn kist tip tanks heeft , misschien ga ik er nog standard tippen op zetten ,maar nu eerst maar is vliegen. Voor info zie Jet Provost heaven - RAF Jet Provost display teams De kist als model gaat weer uitgebracht worden in Duitsland , binnen kort hoop ik daar meer info van te hebben Gr Matthijs