Er moet ook s een peanut komen. Dat wordt ik dit geval een peanut uit schuim. Dit is minder simpel dan het lijkt maar je moet ergens beginnen. Gelukkig krijg ik ondersteuning van ervaren mensen en hebben we Tonda Alfery afgelopen IIIF uitgehoord over zijn surface finish ed. Als onderwerp gaat het een P47D Thunderbolt worden. Deze heeft een bubble canopy waardoor het iets makkelijker wordt te bouwen. Dit wordt waarschijnlijk niet het kleurenschema maar wel een goed voorbeeld welk type het wordt. Als basis gebruik ik de tekening van Andre Petit. Die is hier te downloaden https://www.peanut-scale.fr/pdf/P-47D-ANDRE-PETIT-PEANUT-SCALE.pdf Ik zal zoveel mogelijk posten maar toch wordt vooral dit draadje voor mijzelf om nog eens terug te kijken wat ik precies heb gedaan en vooral hoe.
Leuk project maar ziet er lastig uit om zo'n dunne wand over te houden, Of ga je met depron schalen werken. Wel een hele leuke site heb die gelijk maar even vastgezet
Lekker met de proxxon en schuurpapier uithollen. Doet iedereen zo. Voor depron schalen heb je alu matrijzen nodig. Dat is alleen weggelegd voor ene hr. Alfery...
Ja klopt dacht dat Alfery de eerste was die dat zo deed, gezien op de wedstrijd toen die nog te Maastricht was. Weet effe niet meer welk jaar, maar was wel heel erg onder de indruk van hoe daar werd gevlogen en hoeveel controle hij alsnog had over zijn modellen.
Dat zal 95 of 97 zijn geweest. Hij gebruikt nog steeds de zelfde methodes. Alleen steeds meer verfijnt. Vooral de surface finish op het schuim is erg indrukwekkend. En leuke is hij deelt al zijn tips en trucjes gerust met je als je er maar om vraagt.
Beginnen maar eens met de romp. Ik heb een hele grote plaat schuim waar ik eerst een kleiner blok van heb gesneden. Uit dit blok kan ik 2 rompzijkanten halen. Ik heb met een hete draad een mm of van het blok gesneden en de zijkanten met behulp van het zij aanzicht op het schuim getekend. Hier de 2 blokken met het getekende zijaanzicht erop. Deze heb ik op de elektrische figuurzaag uitgezaagd. Daarna stukje dubbelzijdig tapijt tape van Tesa erop geplakt. En de andere helft erop gelegd. Goed aandrukken en zit als een huis vast. Tijd voor het bovenaanzicht. De center line van de tekening ligt precies op de naad tussen de 2 blokken. Ook dit weer afgetekend en uitgezaagd op de figuurzaag. De zijkanten afgezaagd is het tijd om de romp ye gaan vormen. Eerst met een mesje grof de vorm erin en later schuren. Niet te grof en steeds fijner gaan. Ook voor mij is dit compleet nieuw dus we gaan zien wat t wordt.
. Dit is meer sculptureren dan bouwen, heel knap! Succes, ik blijf het volgen en ben heel benieuwd! Groeten, Ramses .
Nu schud ik deze wijsheid niet zomaar uit de losse mouw. Er is eind jaren 90 van de vorige eeuw een boekje geschreven door onder andere Peter Smart over het bouwen en vliegen van deze modellen. Je kan m hier downloaden http://www.ffscale.co.uk/pdf/foam_scale_models.pdf