Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Laatst bewerkt: 3 mei 2024
    ShabaF117 en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dan komt het vast wel goed.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Op basis van mijn informatie tot zover heb ik de beugel en de rollen/staanders aangepast. Nu zijn 2 van de 4 rollen/staanders weg. Alleen de achterste twee zijn nog overgebleven en nu glad in het dek gezet.
    En of dit nu vaste standers zijn, of rollen, of hydraulische pennen, maakt optisch eigenlijk niet meer uit.
    Ook de aansluiting van het dek bij de overgang op de rol aangepast.
    Ondanks dat het allemaal best nog wel wat uurtjes vroeg, is het optisch eigenlijk maar een kleine aanpassing.

    Wel een fout opgemerkt die ik denk ik niet ga corrigeren.
    Bij mij is de nl. afronding van de achterkant bovenop gelijk aan het dekniveau. Zoals goed te zien is op de foto.
    Dat is niet correct en het gevolg is dat het midden van de rol onder het dekniveau ligt. En daarom heb ik bij het aansluitende stukje dek een beetje moeten improviseren…
    Om dit allemaal te corrigeren zou de hele kont open gemaakt moeten worden. Destijds is dit alles gedaan voordat het dek erin gelegd is en de afronding is een stuk buis dat ingesloten zit in de frames waarmee de achterkant is gevormd. Oerdegelijk dus…..en daarom ben ik dit niet van plan.

    Uiteindelijk is dit nu de nieuwe, en eigenlijk simpele, vorm geworden. En ik begrijp eigenlijk niet waarom ik destijds die 4 rollen op een kleine verhoging erop heb gezet.
    De beugel wordt aan beide kanten ondersteund met een nieuwe dragers uit U profiel. Deze beugel ligt nu nog los en zal ik pas vastmaken nadat ik het dek geschilderd heb.


    IMG_7306.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2024
    ozy, Herm, HansN en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik vond die 4 geleiderollen eerlijk gezegd al een beetje vreemd.
    Had ik nooit eerder gezien.
    Maar dat klopte dus wel. (Dat ik dat gek vond.)
    En dat je dat hek niet aan gaat passen begrijp ik.
    Hij is nu juist zo mooi.
    En het zal maar weinig mensen opvallen.

    Om die reden heb ik ooit géén gat voor de boegschroef gemaakt in mijn Smit Rotterdam.
    Na vele uren schuren en plamuren had ik een prachtige boeg met bulbsteven gefabriekt.
    Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen daar een gat in te boren (het was mijn eerste "echte" model.)

    Er is nooit ook maar één opmerking over geweest.
     
    HansN, Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Het werkdek had ik vroeger zwart gemaakt, maar op de foto’s van de Smit Colombo kun je door de roest zien dit in ieder geval achterop groen moet zijn. Destijds heb ik het hele achter dek zwart gemaakt vanaf de wand bij de sleephaak tot aan achter. Het zwart van het dek loopt dan over in het zwart van de romp.
    Ik heb besloten dit voorste deel zo te laten en alleen het dek achterop groen te maken. (Weliswaar met een zwart randje tegen de verschansing…alhoewel dit niet helemaal correct is).

    Alles wat er op het dek stond dus gedemonteerd, dek geschuurd, schoongemaakt, afgeplakt, en er twee laagjes groen op gespoten.
    IMG_7311.jpeg

    Nu moest ik een keuze maken. Eerst alles monteren en daarna verweren, of eerst een eerste verwering en daarna alles monteren….maar zo zijn bijv. de steunen van de verschansing zijn nog niet gedaan…
    Uiteindelijk is het een tussenoplossing geworden….dwz. verweren van het dek tussen het houten deel en de hekronding en licht verweren rondom alle gemonteerde onderdelen zoals bolders, rollen, winches en staanders van de sleepbeugel. Tussendoor de onderdelen wel even er opgezet om de contouren te hebben voor de roestige vlakken. Hier een beeld van de eerste stap van de verwering.
    IMG_7314.jpeg

    Met de sleepbeugel, die ook nog een nieuw verfjasje moet krijgen, op zijn plaats…
    IMG_7313.jpeg
    IMG_7312.jpeg

    In feite heb ik de achterkant nu wel “constructief” klaar en heb ook dit stukje maar alvast verweerd….
    De romp moet verder natuurlijk nog, en zeker onder de waterlijn is nog wel wat werk te verzetten, maar dit deel is vast gedaan… en later komen de diepgang markeringen er natuurlijk nog op.
    IMG_7316.jpeg
    IMG_7317.jpeg

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2024
    Herby63, ozy, Herm en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat ziet er zeer natuurgetrouw uit!
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Verder gewerkt aan de achterste sleepbeugel. Vanaf foto’s deze eerst een beetje beter in model gebracht zodat de randen beter aansluiten op het potdeksel, en onderin de twee A-steunen een dwarsverbindingen gezet.
    Vroeger “zweefde” de beugel aan de uiteinden, en werd deze bij mij alleen gedragen door de twee staanders. Daarom nu ook ondersteuningen tegen de verschansing zoals het hoort.
    Deze beugel kon op het schip worden weggehaald. Dat betekent dat de ondersteuning ook een draag/montagevlak hebben gehad. Ook hiervan heb ik geen detailfoto’s , en daarom geïmproviseerd.
    IMG_7329.jpeg

    Toen bleek dat de kleine winch aan SB te breed was en er daardoor niet meer onder de beugel paste.
    Deze winch staat overgens niet op de foto’s van de Colombo die ik heb, dus weet ik niet zeker ofdat dat zo was, maar hij staat wel op foto’s van haar tijd als Enterprise.
    Maar ik vind het eigenlijk wel een mooie dekvulling en daarom heb ik hem wel aangepast zodat deze winch er wel op kan…
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2024
    ozy, Herby63, Herm en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ziet er heel aannemelijk uit, toch?
    Lijkt me mooi gelukt.

    Vaak staan dat soort staanders overigens vaak op een stalen basisplaat gelast.
    Die staat dan op het dek gelast en daaromheen is het hout dan weer gelegd.

    Of dat bij dit schip ook zo was zou ik niet weten.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals gezegd, ik heb geen foto’s van details.
    Maar als straks alle steunen weer tegen de verschansing staan dan vallen ze toch ook niet meer op.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De twee kleine winches zelf nog een keer onder handen had genomen. Een paar kleine aanpassingen waarbij ze nu verhoogd staan op een onderframe van profiel. Verder een nieuwe “ electromotor” met koelribben. Na wat touch-up schilderwerk heb ik wat verwering vingeroefeningen gedaan bij de winches op hun posities op het achterdek.
    Nu eerst nog even uitkijken naar een stukje geschikt draad om op de winches te winden, maar voor nu is dit even klaar.

    IMG_7335.jpeg

    IMG_7336.jpeg

    Daarna aandacht voor de achterkant. De beugel boven de hekrol definitief vast gezet, en de diepgangsmarkering aangebracht. Daarna ook hier nog wat extra roest toegevoegd. En een voorzichtig begin gemaakt van de verwering van het onderschip. Want gezien de afmetingen van dit model wordt dit een.hele grote klus….
    IMG_7337.jpeg

    IMG_7338.jpeg

    Gr. Jan
     
    ozy, Herby63, ShabaF117 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Waarom kan ik niet op geweldig klikken onder een bericht ?
    "Leuk" doet hier tekort aan.

    Die subtiele bruine waas over de gehele winch.
    De roestpukkels onderaan de pootjes van de staanders.
    Zó natuurgetrouw.

    Echt een genot om naar te kijken.
     
    HansN, ewapenaar, Jan Blonk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    924
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Eensch Menno.
     
    Jan Walpot, Jan Blonk en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Ziet er weer schitterend uit Jan!

    Misschien nog een tip, vaak zie je op schepen dat de roest hier en daar al is bijgewerkt met menie, iets om op het model toe te voegen?

    Mvg,

    Pascal.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat klopt. Heb ik ook overwogen, maar ik vrees dat de gebruikelijke menie kleuren van donker rood/bruin tot oranje, te dicht bij de roestkleuren komt die ik nu gebruik en daarom uiteindelijk eerder grote vlekken zullen worden.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag de oude stuurservo weer ingebouwd. Op zich natuurlijk niets bijzonders, maar het is een eerste stap naar de electrische wederopbouw….
    De sterke servo zit weer goed vast op de oorspronkelijke houten montageplaat.
    IMG_7339.jpeg

    Van boven gezien zie je ook de twee smeernippels.
    Hiermee kan ik de onderdeks verstopte roerkoningen smeren.
    IMG_7342.jpeg

    Hier de BB roer bediening. Duidelijk gebouwd om lang mee te gaan. Hier hoef ik verder ook niets aan te doen. Gelukkig maar want ik kan er erg slecht bij.
    De behuizing is een “messing pot” die door de romp steekt. Hierin zit een vetbestendig kunststof lagerbus opgesloten die bovenop door het deksel met de twee inbusboutjes is gefixeerd.
    Omdat het dek zo laag zit, steekt de bovenkant van de doorvoer nauwelijks boven het waterniveau uit. Daarom is een goede afdichting nodig.
    Wanneer ik nu met de vetspuit waterbestendig vet pers dan komt het er (onder en boven) langs de roerkoning uit. Perfecte afdichting gebleken en geen enkele kans op lekkage.
    (Ik weet nog dat ik 40 jaar geleden vet gebruikt heb van/voor automatische vetsmering op vrachtauto’s. Dat zit er nu dus nog in…)
    IMG_7340.jpeg

    Verder begonnen met nieuwe steunen bij de verschansing op het achterdek.
    Op oude foto’s is te zien dat aan een aantal van de voorste steunen haken zitten waar aan een zware ketting is opgehangen. Weet het niet zeker, maar wellicht hoort deze ketting bij de Smit-bracker ……(en anders ook goed want het is weer een stukje dekvulling).
    IMG_7348.jpeg
    IMG_7347.jpeg

    Ook de ondersteuning van de voorste sleepbeugel een update gegeven. Ook hier alleen op basis van een beetje onduidelijke foto….maar voor mij nu afdoende.
    IMG_7343.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2024
    MicropropSport, ozy, Herby63 en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bijna alle nieuwe staanders zitten inmiddels tegen de verschansing, maar ik heb net niet genoeg messing staaf om het helemaal af te maken. Dus even een ander klusje tussendoor…

    Aan SB staat de hydraulische kraan die bijv. gebruikt wordt voor het uitzetten van de werkboot en allerlei werkzaamheden op het dek. Volgens de NVM tekening staat de kraanarm boven de werkboot, maar voor zover ik nu weet werd deze in werkelijkheid zeevast gemaakt door de arm op een ondersteuning te laten rusten.
    Hiervan heb ik geen constructie details, maar een foto gaf wel een redelijk goed beeld. Aan de hand daarvan van messing constructie nagemaakt. Nog wel even schilderen en dan is dat ook weer geregeld…
    Op dezelfde foto is ook een luik te zien tegen de wand. Weet niet waar die voor is, maar ook die toch ook maar even erbij gemaakt.

    IMG_7355.jpeg

    Zo ligt de kraanarm netjes op de ondersteuning
    IMG_7354.jpeg
    IMG_7356.jpeg
     
    MicropropSport, ozy, Ronaldp en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.324
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit wordt al met al een overtreffende trap van detaillering, niet te evenaren zo mooi.
    Ik volg dit werkstuk al vanaf het begin en na iedere nieuwe update kan ik mijn toetsenbord weer poetsen.

    Grt John
     
    HansN, Jan Walpot, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De staanders aan SB staan erop, geschilderd en voorzien van de ketting. Ter aankleding komt daar straks nog een kleine touwladder bij. Aan BB ook bijna klaar, maar kan ik helemaal afmaken als ik nieuwe bouwmaterialen binnen heb. Ook daar komen haken aan de voorste steunen, maar laat ik de ketting weg.

    IMG_7361.jpeg

    Ook de support voor de kraanarm is definitief gemonteerd en geschilderd.

    Toch nog wel een vraag voor de kenners…..als de kraanarm in deze “ gezekerde” positie ligt, waar/ hoe wordt dan de kraanhaak gezekerd?
    Die kan niet blijven slingeren lijkt mij….maar op mijn foto’s is dat verder niet te zien
    Kan me wel voorstellen dat de haak wordt “ opgeborgen” in een korf tegen de wand, maar wie het weet mag het zeggen.
    FullSizeRender.jpeg
    IMG_7360.jpeg

    En omdat ik het toch niet kan laten,…de hek (alleen nog boven de waterlijn….) nog een laagje roestverwering gegeven.
    Onder de waterlijn komt later vooral een wit/beige/grijze waas met accenten, zoals ik dat ook bij mijn trawler Hemerica heb gedaan. De roeststrepen die ik vooraf tot onder de waterlijn laat doorlopen zullen dan wel zichtbaar blijven, maar iets worden bedekt door de witte waas.
    IMG_7362.jpeg
     
    MicropropSport, ozy, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Voor het borgen van de kraanhaak zou je aan dek een oog kunnen zetten en dan met een strop naar de haak. Trek je die strak dan ligt gelijk de kraanarm geborgd op de steun. Verder ken ik de lay-out niet en roep dus maar iets. Gr. Klaas.
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, dat zou kunnen, maar onder de kraan , tussen de werkboot en de wand, is de looproute. Daarom dacht ik aan bijv een korf tegen de wand.
    Maar het zou misschien net kunnen met de kabel vlak langs het werkbootje.
     

Deel Deze Pagina