Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Begonnen met verweren van de bovenbouw.. Zoals aangegeven wordt dit een stuk rustiger. Beetje beoordelen waar eventueel roestvorming “ logisch” zou zijn en dan voorzichting aanstippen.
    Even met een kwastje het te verweren oppervlak nat maken en dan een beetje verf erop. Dan loopt de verf vanzelf in de randjes. En is het dan nog teveel dan kun je dit met een droog kwastje “opzuigen”. Zo hou je controle.
    Hier lichtjes de eerste roestkleuren opgebracht bijv. bij de reling, op de bordesjes, bij de deurtjes enz.
    IMG_7443.jpeg
    IMG_7442.jpeg

    En hier op het bordes van de voormast.
    IMG_7441.jpeg
    IMG_7445.jpeg

    Als al dit kleine werk klaar is verder met het groene dek ( zoals hieronder goed te zien is) en daarna de grootste klus….nl.de romp
    IMG_7444.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2024
    vGenLheftruck_Maarten, Herm, ozy en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat mijn manier van verweren niet in een keer naar mijn wens lukt vandaag de tweede ronde van de verwering opgezet. Daarvoor zijn een paar goede redenen.
    Ten eerste heb ik ervaren dat het eerste laagje Vallejo verf beter een dag kan aandrogen voordat de volgende laag erop gezet wordt om een beter kleurconstrast te krijgen. Vooral de lichte kleuren komen er beter op.
    Ten tweede kun je de vergeten plekjes nog even doen….(vooral foto’s, voor eigen gebruik…,.geven en goed beeld, maar zijn ook onverbiddelijk..).

    Hier een paar beelden na de tweede ronde, en alles nog alleen met kwastjes.
    Nu bezig langs de opbouw bij de aansluitingen op het dek, en vooral rond en tussen de schoorstenen.
    Voordat er reacties komen…..Ik weet dat in het echt er onderaan de opbouw en schoorstenen rondom een randje in de dekkleur zit. Dat heb ik bewust niet nagemaakt omdat bij de aansluitingen van afneembare delen toch altijd het naadje te zien is en een kleurrandje “over de naad” op de wanden in iedere andere kleur dan een zwarte dekkleur in mijn ogen, storender is dan deze “harde” overgang.
    Door bij de hoeken een beetje roest na te bootsen zoals goed te zien is op de eerste foto naast de trap en voor de schoorsteen, vind ik het toch realistisch overkomen.
    Natuurlijk loopt de verwering ook onder de houten vlonder van de traverse door.


    IMG_7446.jpeg
    IMG_7447.jpeg
    IMG_7449.jpeg
    IMG_7450.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2024
  3. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.812
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zeer natuurgetrouw.
    Mooi gedaan.
    (Zwarte afzet rond de doppen in de latten van het dek zijn mooi gelukt.)
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  4. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.835
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Prachtig jan :thumbsup: :worship:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Doppen zijn uiteindelijk gedaan met verdunde donkerbruine olieverf. Even opgeschuurd en toen trok het er snel in.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2024
    Jaap Smith, Herm en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De lichte verwering van de opbouw is vrijwel klaar. Niets spectaculairs, maar net voldoende om het nieuwe eraf te halen. IMG_7468.jpeg
    IMG_7469.jpeg
    IMG_7466.jpeg

    En intussen begonnen met de eerste verwering van de romp boven de waterlijn.
    Veel roestplekken en daarover aanvullend lichte vertikale wazige vlekken en strepen.
    FullSizeRender.jpeg

    IMG_7464.jpeg

    Het is een eerste verwering, want de uiteindelijke afwerking volgt als ook onder de waterlijn de eerste verwering is gedaan. Dan kunnen de verweringen overlopen vanaf de zwarte romp op het rode onderwaterschip.
     
    vGenLheftruck_Maarten, Herm, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.812
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Voor de finishing touch zou je nog een klein randje vet rondom de assen van de knevels van de waterdichte deur kunnen maken.
    Misschien zelfs een zwart streepje naar beneden.

    Ook de scharnieren zijn vaak zwartig van het vet.
     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.069
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Jan! Aan de verschansing net onder het potdeksel wil ook nog wel eens roest ontstaan. Beetje roest, hier en daar een streek menie en het is net echt. Was het toch al hoor! Alhoewel, voor het zand- of gritstralen en daarna 2-komponentenverf zag je dat soort dingen eerder dan met de nieuwe verftechnieken. Op de binnenvaart hield men de boel heel lang in de lijnolie en begon pas te verven als het ijzer tot rust was gekomen. Heel typisch was dat op Duitse binnenvaartschepen men al gauw de oude verf begon af te steken. Mijn opa was daar fel tegen. Je steekt het ijzer allen maar "hellig" en dan ontstaat er gelijk weer roest, beweerde hij. En met de oude verftechnieken kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Het schip waarop mijn ouders voeren stond na 14 jaar nog steeds in de originele lak, althans was nog nooit afgestoken. Wel werden om de 3 jaar de roeven opnieuw in de witte lak (Epifanes) gezet. We begonnen dan na de winter de boel te soppen met Vim, opdat het oppervlak mooi dof werd. Maar aan SB zat in de achterroef één stuk plaat waarop steeds een paar roestplekken ontstonden. Waarschijnlijk iets niet goed gegaan met het walsen. In die tijd was het gewoonte dat een werf staalplaat op voorraad had, wat bij het bouwen al een poosje had staan roesten en min of meer tot rust gekomen was. Nu wordt er gebouwd met gestraalde en gemeniede plaat. Wat dat betreft is er veel veranderd. Ga je na de restauratie het schip weer in de vaart brengen? HEt is qua vervoer wel een ding natuurlijk! Ik betrap me er steeds meer op dat ik de kleinere scheepjes eerder pak om mee te gaan varen. Gelukkig ben jij nog jong(er). Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan, Herby63 en Jan Blonk vinden dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zelfs op deze schaal 1:25 zijn de kleinste roestplekken en vervuiling naar verhouding nog snel te groot.
    De foto’s zijn onverbiddelijk, maar het zijn wel detailopnames. En door de grootte van het schip zijn totaal opnames niet duidelijk genoeg.
    Maar te veel aan verwering, en vooral als het dan ook net niet op precies de goede plek zit, is in mijn optiek storender dan te weinig. Daarom ben ik voorzichtig en werk ik in lagen.
     
    Herm, Jan Walpot en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Als al het optische klaar is wil ik haar ook weer laten varen. De oude borstel motoren (12v en afkomstig uit stoellift) zijn nog prima, En ik verwacht dat de regelaars ook nog zullen werken.
    Ik heb hiervoor destijds mijn F14 zender uitgebreid met extra modules. Die ligt al jaren te wachten om weer te worden gebruikt….Alleen is het natuurlijk nog 40 MHz.
    En als ik zo alles beschouw lijkt ombouwen naar 2,4 Ghz nogal zinloos omdat nieuwe apparatuur goedkoper zal kunnen zijn….maar hierover twijfel ik nog.
    En als alles nog goed werkt blijf ik misschien uiteindelijk toch gewoon op de 40 MHz. voor die enkele keer dat ze zal varen
    Want je hebt gelijk, even een uurtje varen is er niet bij…..dat is een onderneming…..
     
    vGenLheftruck_Maarten, Herm en Jan Walpot vinden dit leuk.
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.069
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad schaadt overdaad Jan. De antifouling wilde ook nog wel verkleuren boven de waterlijn, of er ontstond een kalkrand op water en wind. Maar dat is denk ik moeilijk te reproduceren. Met de 40 Mhz is niks mis hoor! En alles wat je op de ontvanger aansluit gedraagt zich net zo als op 2,4 Ghz. Het wil wel eens gebeuren dat modules, die op 40 Mhz werken het vertikken om dat op 2,4 Ghz te doen. Dus lekker blijven gebruiken. Mijn Smit Finland bestuur ik ook op 40 Mhz. Wel moet je in groepsverband varend even checken of er meer gebruikers zijn op hetzelfde kanaal. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  12. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.835
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Idd een onderneming, ik kan het weten daar ik de zelfde boot heb :D
    Ziet er goed uit jan, prachtig. Grt peter
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat wil ik toch wel gaan proberen, Klaas.
    Ik heb de laatste tijd best veel op YouTube gezeten om de verwering op schepen te zien. Met name van een zwarte romp boven een rode antifouling. Ik heb daar wel wat inspiratie gevonden. Of het lukt zoals ik wil weet ik niet, maar als ik het niet probeer dan weet ik het niet….
    Om het toch een beetje eenvoudig te houden ga ik wel de overgang van zwart naar antifouling aanhouden als mijn waterlijn. Waarmee ik geen de verweerde antifouling boven de waterlijn heb, maar alleen verwering onder de overgang/waterlijn.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Herm en Jan Walpot vinden dit leuk.
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Peter,
    Niet alleen het sjouwen is een dingetje, maar ook dat je alles in het water moet in- en opbouwen….
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2024
    Peter58 vindt dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.812
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    IAtBXtz.jpeg Kalkafzetting, of zoals op mijn South Goodwin zoutafzetting, op de waterlijn is heel goed te doen met dry-brush techniek.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Het is te warm op mijn hobbykamer om lang bezig te zijn, maar kleine klusjes kunnen natuurlijk altijd.
    Zo zag ik op een foto van de Enterprise op het dek een trapje tegen de verschansing staan en daarnaast lag een opgerolde touwladder. Dat zijn dus van die kleine klusjes.
    Latjes zagen, gaatjes boren, malletje voor de sportafstand maken, dan 4 touwtjes door de plankjes, even ruw schilderen en meer is het niet…..
    De touwladdder op de bouwplank…
    IMG_7471.jpeg

    Voor de foto opgehangen tegen de zijwand..
    IMG_3012.jpeg

    En op het dek…
    IMG_7472.jpeg

    Dan nog even een trapje erbij, touwladder wat netter opgerold…en zo is er weer een detail bij
    IMG_3011.jpeg
    gr. Jan
     
  17. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.069
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hoor, die touwladder, daarvan gaat een schip "leven". En de onderste treden van rubber, net echt! Maar dat soort toevoegingen zijn jou wel toevertrouwd. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.552
    Locatie:
    Turnhout belgie
    netjes gemaakt en meteen ook de juiste verwering gekregen, knap werk
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nog steeds in de vakantiemodus en daarom alleen wat kleine tussendoortjes. Afgelopen dagen weer zo een..
    Op deze slechte beschadigde fotoafdruk van het echte schip staan achter de trap een paar gasflessen.
    En links achter de flessen staat een zwart ding. “(?)”.
    Geen idee wat dit is maar de vorm is nog redelijk te zien.
    IMG_3018.jpeg

    Dus een mooi zomeravondwerkje om een paar gasflessen te draaien en er van 0.8 mm draad een randje op te zetten.
    Dan nog even een kleurtje en ook deze zijn weer klaar….
    IMG_3020.jpeg

    Kan me niet voorstellen dat deze flessen daar zomaar “ los” stonden. Dus nog even verzinnen of en hoe ik dat voor het gezicht bijv. met een stukje ketting vast kan zetten…..
    (Maar misschien staan deze er normaal ook nooit, behalve dan even bij deze foto die mogelijk/waarschijnlijk gemaakt is in de haven).
    Ook dat “zwarte ding” erachter er bij gemaakt en zo komt dat er dan op te staan.

    IMG_3022.jpeg

    Nog even de boei verhangen en dan ziet het er in zwart-wit ter vergelijking met de oude verfrommelde opname nu zo uit.
    IMG_3032.jpeg .
    Met alle beperkingen van een restauratie komt volgens mij redelijk in de buurt…..
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2024
    vGenLheftruck_Maarten, Herm, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.812
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Het lijkt wel, en ik vermoed dat het dat is, een soort van manifold voor brandslangen.
    Dus ik denk dat het goed is dat je het rood gemaakt hebt.

    Die gasflessen zijn uit de kunst gelukt.
    Je kunt het je nu bijna niet meer voorstellen, maar in de kombuis stond (niet eens zo heel) vroeger gewoon een gasfornuis.

    Dan nu een "Ja, duh" vraag: ga je de sleeptros nog wat 'lelijker' maken?
    (Of hebben ze net een nieuwe gestoken?
    Dat kan natuurlijk.)
     

Deel Deze Pagina