Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat manifold begreep ik wel, maar.het gaat mij om het zwarte ding dat links op de foto staat. Bij de lier. Lijkt net iets hoger te zijn dan de flessen,
    De tros is hier zeker nog brandnieuw, maar voorlopig is die mij zo goed…
     
    k-k vindt dit leuk.
  2. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat achter de trap?
    Onder de reddingsboei?

    Volgens mij is dat een tankontluchting.
     
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat zou goed kunnen, en dan kan ik het gewoon zo houden met alleen de basisvorm.

    Nu ben ik nog op zoek naar informatie / liefst foto’s over de twee blauwe zuilen. Die aan SB zal zijn voor de bediening van de kraan en die aan BB (direct naast de trap) mogelijk voor lier/dek-apparatuur.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2024
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Blauwe zuilen...
    Help even, want die hoge met dat zwarte randje zijn schoorstenen.
    Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je dát wel wist.:D
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nee, niet de schoorstenen…..het gaat mij om deze twee zuiltjes. Misschien is het beter om ze voortaan lessenaars te noemen….
    Onder de grotere BB lessenaar (links onder vooraan op de foto) zie je, neem ik aan, een aantal hydrauliek leidingen uitkomen. En gezien het aantal daarvan neem ik gemakshalve maar aan dat deze lessenaar voor meerdere apparaten gebruikt moet zijn.
    De SB lessenaar is smaller maar is volgens mij zeker groot genoeg voor bijv. de kraanbediening, en misschien ook de hydraulische kaapstander eronder.
    Ik kan er natuurlijken paar handels opzetten, maar de vragen die ik heb zijn.:

    1. Hoe zien de bovenkant eruit met de knoppen/ handels, en hoe waren die eventueel geclusterd per functiegroep
    2. Zaten deze bediening-knoppen/handels wellicht gemonteerd op een wegneembaar bovenblad (bijv. ivm. onderhoud)
    3. Zat er ook een afdekking (zeildoek) op tijdens de reizen, wanneer er toch geen gebruik van werd gemaakt.

    Op geen enkele foto van het echte schip (die ik heb) is de bovenkant van een van de twee lessenaars te zien…

    IMG_7168.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2024 om 10:27
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Puur een vermoeden:

    De BB kast lijkt me inderdaad een bedienkast voor de kranen met de bedieningshendels aan de voorkant.
    Dat was vrij gangbaar vroeger.

    De SB kast zou een brandslangkastje kunnen zijn, maar dan zou je verwachten dat hij rood was.
    Bediening van het kaapstandertje eronder wellicht?
     
    Herm vindt dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Voorzichtig begonnen met de verwering onder de waterlijn. Omdat er vragen over zijn hoe ik de verwering opzet post ik de voortgang..
    De waterlijn op deze manier is voor mij ook weer nieuw, maar om te bereiken wat ik voor ogen heb moet ik dat in een paar stappen doen.
    Alleen ben ik niet zeker van de logische volgorde van die stappen. Maar er is voor mij daarom maar een manier om dat uit te vinden…. gewoon maar doen…
    Eerste fase…. het opzetten van een enigszins roestige waterlijn.
    Met Vallejo verf zet ik onregelmatige korte vertikale streepjes…...alles met een klein penseeltje… in drie gangen….eerst met wit, daarna licht roest bruin en donker roestbruin..
    IMG_7478.jpeg

    Rondom op een schip van 180 cm is uren werk….en ik kan het ook alleen goed beoordelen met daglicht….
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
    ozy, Herm, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.324
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit geeft weer een nieuwe dimensie aan de term monnikenwerk.
    Super detailisme ten top.
    Blijf zo doorgaan je doet er veel personen een groot plezier mee.

    Grt John
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn beleving zit ik naar een echt schip te kijken. Mocht je nog inspiratie nodig hebben, dan hierbij een plaatje uit de vorige eeuw. Wel geen sleepboot, maar met wat gebruikssporen boven en onder de waterlijn. Gr. Klaas.

    1993 Alandia Surf.JPG
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, zulke foto’s heb ik inderdaad ook al veelvuldig bekeken. De volgende fase wordt dan ook om met een mix van bijv. grijs/wit en zandkleurig die wittige waas/vlekken op de huid te zetten. Als ik zover ben dan post ik dat weer. Ik moet eerst nog even de techniek goed oefenen met de airbrush.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2024
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Door vele andere vrijwillige klusjes nog weinig aan mijn sleper kunnen doen, maar het ligt natuurlijk niet stil.
    En ook de uitstaande vraag over de uitvoering van de twee bedieningszuiltjes is niet beantwoord. Misschien komt dit nog een keer, maar vooralsnog daarom toch zelf wat verzonnen.
    Dit is het geworden. Aluminium dekplaatje waar ik sleufjes in heb geslepen. Met zwarte spelden als hydraulische bedieningen en een paar knoppen erbij.
    Voor de beoordeling van verhoudingen er even een schaalfiguur bij gezet. IMG_7532.jpeg
    IMG_7534.jpeg

    IMG_7535.jpeg
     
    ShabaF117, Marc w, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooi werk weer jan :thumbsup:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.664
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Hij ziet nog wat bleekjes.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina