Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

1. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Sorrietjes, dan had ik je bericht niet goed geïnterpreteerd.

Maar dat soort zaken loste ik op met veertjes uit aanstekers en pennen.
    Die van oude cassette- of videorecorders, waarmee het ejectsysteem (klepje) open/dicht klikt, zit nog een haakje aan beide uiteinden ook.

Daarmee maak ik bijvoorbeeld draadantennes aan mastjes vast.
    Zo kan ik ze in een wip losnemen wanneer dat nodig is(Bijvoorbeeld als de accommodatie eraf moet.)
    Maar staan ze wel mooi strak.

En als je ze in de juiste kleur verft vallen ze nauwelijks op.

Laatst bewerkt: 28 okt 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Nee , je had het zeker wel goed geïnterpreteerd, want ik vroeg om de “werkelijkheid”. Gewoon omdat ik dat niet weet, en eigenlijk alleen een oplossing zag zoals jij die ook aangaf. Maar omdat het niet veel uitmaakt moet/kan ik nu een praktische oplossing verzinnen. Maar dat gaat wel goed komen.

Laatst bewerkt: 28 okt 2024
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Onderdeks toch ruimte gevonden voor een opspanning onder het dek, en dus ook met de oplossing met het haakjes aan de buitenboord-kant.
    Hier de (voorlopige, nog basis) opstelling.
    IMG_7548.jpeg

Aan de binnenkant kunnen de twee lijnen nu al via kleine geleiders door het dek.
    Maar er is ook ruimte voor imitatie-spanners net boven de geleiders. En als ik die met een “vaste” 1 mm stalen draad door de geleiders laat gaan kan ik onder het dek waarschijnlijk eenvoudig een verende constructie maken.

FullSizeRender.jpeg

Bij de definitieve afwerking komt er natuurlijk wel een bescherming op de randen van de werkboot, en misschien (omdat het eigenlijk helemaal uit het zicht is….) nog die imitatie spanners net boven de geleiders. En een ander detail ter verbetering is om de voorste opstaande rand op het dek van de werkboot iets aan te passen aan de routing van de draad.

Laatst bewerkt: 31 okt 2024
    Herby63, Peter58, Ronaldp en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Klopt het dat de draad massief is Jan? Is het een optie om van de dunne draadjes uit een mantel van een electronicakabel een wat soepeler kabel te maken? Of een gekleurd kabeltje uit een oortelefoontje te gebruiken? Dan krijg je het idee van een geplastificeerde staalkabel. En die kabeltjes zijn dun en soepel. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Nee hoor Klaas. Ik gebruik hier al een soepel gedraaid staalkabeltje met een plastic coating.
    Totale dikte ca. rond 0,7 mm. (Er bestaan ook passende stukjes ovale buis voor waarmee de (dubbele) kabel geklemd kan worden).
    Dit is kabel dat gebruikt wordt door hobby bijouterie makers. Ik gebruik dezelfde kabel ook voor bijv. de antennedraden.
    Maar er staat hier nog geen spanning op de draden omdat het veersysteem nog uitgewerkt moet worden. En daarom hangt het niet scherp om de hoeken.

Laatst bewerkt: 9 nov 2024
    Herby63 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zal er dan best goed uitzien Jan. Gr. Klaas.

Jan Walpot vindt dit leuk.
  7. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Dit is het geworden. Onderdeks zit een driehoekige montageplaat waarop het gehele systeem van het veermechanisme is voorgemonteerd. Inclusief de geleiders en ogen die door het dek komen.
    De ogen op het dek zijn verend in de geleiders dmv een een stukje rond 1 mm staal dat o0 de montageplaat is vastgezet.
    De montage plaat zelf is vastgezet met dezelfde schroefdraadmontage als van de kraanhaak-vasting.
    Zo is alles dus weer demonteerbaar.

Hier een blik op de toch vrijwel onzichtbare binnenboord kant. De twee geleiders met de ogen erboven steken door het dek. Eenvoudige imitatie pelikaanhaak zit vast aan de sjorlijn en haakt in de ogen. De sjorlijnen zijn verschillend van lengte en op hun positie op maat” gemaakt.

IMG_7560.jpeg
    IMG_7563.jpeg

Voor de afwerking zijn de twee sjorlijnen bekleed met reepjes sporttape. Heeft een zichtbare weefsel structuur en hecht heel goed op zichzelf.
    Dan ziet het er zo uit.
    Misschien maak ik nog een dekzeil, maar dat zien we dan later wel.
    IMG_7564.jpeg

Ook even antennedraden tussen de masten opgehangen. Iedere draad is voorzien van haken omdat ze mogelijk weggehaald moeten kunnen worden voor het transporteren.
    Er lopen boven tussen de masten vier antennedraden parallel, en vanaf de dakrand van de stuurhut gaan twee draden naar de ene draad eronder.
    Zo aangekleed krijgt ze weer een beetje “karakter”.
    IMG_7558.jpeg
    gr. Jan

Laatst bewerkt: 7 nov 2024
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ziet er "natuurgetrouw" uit Jan. Zouden die lijnen naar die draad onder die antennes vlaggenlijnen kunnen zijn? En de antennes hebben die nog een verbinding met het domein van de marconist? Is dat nog te onderscheiden op een foto van de echte? Gr. Klaas.

Jan Blonk vindt dit leuk.
  9. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Klaas ik heb de antennedraden vanaf foto’s en tekeningen overgenomen. Dit zijn echt allemaal antennedraden.
    De vlaggenlijnen zitten aan een horizontale dwarsstang aan de voorste mast. Ongeveer halverwege tussen de twee bovenste lichten.
    Op mijn model is die dwarsstang ook wel te zien, maar valt een beetje weg door de plafondlijst op de achtergrond…

Jan Walpot vindt dit leuk.
  10. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Dat is toch mooi gelukt zo, met dat bijbootje?

En ja, die boot heeft in het echt nog wel een radiokamer gehad.
    Dat geloof ik best.

Overigens, voor een eventueel dekkleed kan ik je tissue aanbevelen dat je doordrenkt met verdunde witte houtlijm.
    Dan kan je het helemaal modelleren naar je wens en krijgt het mooie natuurgetrouwe plooien op de hoeken.

11. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Ziet er weer keurig uit Jan.
    Groet, Jan.

12. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Zoals ik al had aangegeven moest ook onder de waterlijn nog verweerd worden. Dat vond ik best wel lastig.
    Die is, zo lijkt het, op ieder schip anders en hangt bijv. af van de kleur van de rompen de kleur van de antifouling.
    Bij mijn model is de romp zwart en de antifouling is meniekleurig. Eigenlijk redelijk algemeen en met een beetje zoeken op internet vindt je ook wel voorbeelden. Nadat de waterlijn (een beetje overdreven) roestig gemaakt is heb ik nu onder de waterlijn met de airbrush een wazige lijnen gespoten in een onbestendige vaal gelige kleur (in gebruikte Vallejo buff). En dan over de gelige verkleuring weer onregelmatig zwart (van de romp) gespoten.
    Dan krijg je dit. Eigenlijk best veel werk om het er maar niet nieuw uit te laten zien…het kost gewoon 3x keer zoveel tijd. Je begint met strak schilder/spuitwerk om daarna ieder vlak met verschillende kleuren en technieken na te bewerken…

Hier is linksboven net nog te zien dat het schip inmiddels ook haar naam heeft gekregen….)
    IMG_7575.jpeg
    IMG_7574.jpeg

Even voor de vergelijking…hier de strakke uitvoering in het begin….
    IMG_0466.jpeg
    (En ik weet dat niet iedereen het mooi vindt…..).

ozy, Marc w, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ding mag wel eens een kwassie hebben, ff de roest wegwerken... :D

Zonder gekheid, prachtig...

14. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    Wat een super realistische weergave van verwering is dit.
    En idd oud maken kost verschrikkelijk veel tijd.

Grt John

15. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Daar zijn de meningen over verdeeld.
    Veel mensen vinden dat je een model moet bouwen in nieuwstaat.
    Zoals ze ook staan te pronken in kasten van rederijen.
    Die mensen willen doorgaans ook geen figuurtjes in bruggen en op dekken zien.

Anderen vinden dat het schip er conform de werkelijkheid uit moet zien.
    Gebutste, gedeukt, verroest en aangegroeid.

Ik behoor tot dat laatste kamp.
    Al moet ik toegeven dat ik het ook niet bij elk model redt, gezien de tijd die het inderdaad kost om het aan te brengen.
    (En het is ook best moeilijk.)

Jij verstaat die kunst tot in de puntjes, Jan.

16. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014

Gebutst en gedeukt gaat mij voor het model een beetje te ver …

Laatst bewerkt: 13 nov 2024
  17. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Kan ik me voorstellen.
    Maar ik heb een keer een model van de Lelystad (een hopperzuiger) gezien, waar ter hoogte van de zuigkoppen de reling helemaal verbogen was.

2Q==.jpg
    Nou, reken maar dat dat geheel conform de waarheid was.
    Als de zuigbuizen binnen kwamen viel er regelmatig een kei formaat hunebed uit.
    Drie keer raden op welke plek.

Een verbogen ra in de voormast?
    Jawel.
    Niet iedereen houdt alles goed in de gaten als hij in de kraan zit.

En dat misstond het model geenszins.

Maar ik kan me voorstellen dat dat bij jou een beetje te ver gaat.

18. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Na een leuk dagje op de show in Urk met deze sleper weer alles terug opgesteld in mijn “atelier”. Want de restauratie gaat weer gewoon verder.
    Ben alleen wel met de neus op de feiten gedrukt dat ik 30 jaar geleden makkelijker met het gewicht en de afmetingen om kon gaan. En ook neemt het best veel ruimte in, dus misschien wordt het tijd om maar eens nadenken of ik dit schip echt nog wil houden……..

Bij terugkomst uit Urk bleek ik wat schade aan wat relingen opgelopen te hebben.
    Alles is te repareren, maar de reling achter op het bordes was los en dat stukje heeft me eigenlijk al een poosje bezig gehouden omdat dit naar mijn zin toch teveel afweek van het origineel. Dit blijkt dan uit een foto die ik later vond.
    Dus een mooie gelegenheid om dit stukje reling gelijk maar te corrigeren.
    Ook de blusmonitoren zijn niet naar mijn zin en die heb ook verwijderd, al is het maar om makkelijker te kunnen werken aan de reling. Daarom is ook de achtermast verwijderd.

Hier een foto van mijn bordes zoals het toen is gebouwd. Met de “bijzondere” vorm direct bij de schoorsteen en een stukje ketting ter plekke van de blusmonitors. Ook is er geen afscherming rond de openingen van de ladder.
    IMG_3110.jpeg

En hier de foto welke ik later vond met daarop het echte bordes en de monitoren. Dat is duidelijk…de reling is rondom gesloten en volgt de vorm van het bordes.
    Ook deels zichtbaar is de bescherming rond de twee toegangsopeningen. (De vorm van die opening wijkt bij mij in detail nog wel iets af, maar dat beoordeel ik later nog wel).
    IMG_3118.jpeg .

Moest het wel een beetje aanpassen, maar zo is het geworden.
    Ik denk dat ik het montagepunten van de stagen van de achtermast voorlopig nog in de hoeken houd. Ik heb daar namelijk veel meer sterkte dan wanneer ik alleen monteer aan/op het bordes. En er staat toch een beetje spanning op de stagen en het is ook best wel kwetsbaar. Dus ook dit bekijk ik later nog.
    IMG_3113.jpeg

IMG_3116.jpeg

Nu nog e.e.a. netjes afwerken en dan nog maar eens kritisch kijken naar de blusmonitoren….

Laatst bewerkt: 28 dec 2024
    vGenLheftruck_Maarten, ozy, HansN en 9 anderen vinden dit leuk.
  19. M.Osinga

M.Osinga

Lid geworden:
    5 nov 2016
    Dag Jan ,
    Dit wordt weer mooi. !!!
    Jammer dat ik niet wist dat er een modelbouw show was in Urk.:(
    Ik was er vast even heen gegaan , om je schepen te bewonderen.
    Ik volg je bouwverslag met plezier , en zie altijd weer uit nar een up-date.

Gr. Menne

20. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Menne, dank je. Je zult wel geduld moeten hebben, want mijn (model)bouwtempo is nu erg laag…(even veel andere werkzaamheden…)
    Ps. Urk is ieder jaar , gewoonlijk tussen kerst en oud en nieuw.

Laatst bewerkt: 29 dec 2024

Deel Deze Pagina