Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

1. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Ik heb best wat handgereedschap ( diverse vijlen, borensetjes, schroevendraaiers, bankschroefjes, houtbeitels, enz, enz. ) verzameld in de loop der tijd, maar voor het grotere modelbouw werk heb ik (voor mij onmisbaar) een draaibankje (HBM vario 180) en een frees/boormachine (HBM BF16).
    Zijn beide geen geweldenaars, maar met goede beitels en frezen, voor onze hobby prima machines. Natuurlijk ook nog een paar dremels, en een airbrush,.
    Solderen doe ik meestal met een keuken brander. Dus met een vlammetje.
    Vergt wat ervaring en voorzichtigheid, maar ik vindt het lekker werken.
    Hier mijn machine hoekje…
    IMG_1036.jpeg

Laatst bewerkt: 25 jan 2025
    ozy, vGenLheftruck_Maarten, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Lees dat je een draaibankje (HBM vario 180) en een frees/boormachine (HBM BF16) heb.
    Hoe bevallen die?
    Ben me ook aan het verdiepen voor draaibank en freesmachine.

Mvg Ronald

3. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Zoals ik ook schreef. Geen geweldenaars. Maar ik wilde ook niet meer geld uitgeven…dat is ook een keuze.
    Ik moest na aanschaf alles op de draaibank nalopen en afstellen.
    Zou dit niet aanbevelen als je geen machine ervaring hebt ( ivm afstellen en onderhoud en gereedschapskeuze), maar met een beetje kennis van dergelijke machines zijn ze prima te gebruiken voor onze hobby.
    De freesmachine heeft de digitale aflezing. Dat is een prettig extra dat ik wel graag gebruik.
    De draaibank heeft dat bij mij niet, maar daar mis ik het ook niet…
    Maar om een lang verhaal kort te maken…..Voor mij voldoen ze prima en zijn ze inmiddels onmisbaar,

4. BKu

BKu

Lid geworden:
    13 jul 2024
    En wat versta jij onder een keuken brander? Want ik mag toch niet aannemen dat je het gasstel bedoelt waarop gekookt wordt:)

vGenLheftruck_Maarten en Jan Blonk vinden dit leuk.
  5. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Een koks brander…of te wel…..crème brulee brander.

BKu, Herby63, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    De nieuwe, meer gedetailleerde monitoren, zijn klaar, geplaatst en aangesloten. Dat is wel allemaal voor een nieuwe eigenaar, maar dan hoop ik maar dat die er blij mee is..
    Onder in de bovenbouw, zit een servo waarmee ze middels een mechanische overbrenging dmv stangen via de BB schoorsteen, ca. 2x45 graden kunnen draaien. Ze zijn gekoppeld en bewegen parallel.
    Evenzo loopt er een siliconenslang voor de bluswater toevoer naar beide monitoren. Met een praktische losneembare aansluiting op een spant naar een waterpomp (12V ruitensproeierpomp) onder de waterlijn in de romp.

IMG_7681.jpeg

IMG_7683.jpeg

IMG_7682.jpeg
    gr. Jan

ozy, MicropropSport, Herby63 en 12 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    wauw, net echt, maar dat was ook al duidelijk toen ze nog niet geschilderd waren.

Herby63 en Jan Blonk vinden dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Pfoe...
    Jaloersmakend mooi.

Jan Blonk vindt dit leuk.
  9. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Phoe eindelijk weer bij.

Jan ten voeten uit.
    Hij kan verouderen als de beste, toch zie je dat niet aan hem!

Jan Blonk vindt dit leuk.
  10. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Maarten, goede tip…..verouderen houdt je jong…..

11. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Omdat het toch niet kan laten en zolang de boot nog bij mij staat….
    ik kon mijn oude kraanhaak niet meer vinden, en dus moest er een nieuwe komen…

Beetje achtergrond info.
    Een hele poos terug heb ik voor deze restauratie al een nieuwe kraan gemaakt. Een messing kraan met de gedachte deze optioneel helemaal functioneel te maken.

IMG_7692.jpeg
    Deze mast kan middels een draadstang deels uitschuiven, en er is voldoende ruimte voor een hijsdraad, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de mast zelf te laten heffen.
    Daarbij opgemerkt dat ik dit uiterlijk (van het origineel) per sé wilde aanhouden.
    Het probleem dat ik maar niet opgelost kreeg is dat de hoek van de hefcilinder(s) tov van de mastvoet te scherp is voor een mechanische aandrijving. En alleen hiervoor hydraulica te installeren gaat wel erg ver….
    Een bijkomend probleempje zou kunnen worden dat het schip al zou kunnen gaan overhellen bij het draaien door het gewicht van de kraan (en zeker met de werkboot eronder).
    Wel jammer, want het is best een leuk kraantje, maar daarom niet afgemaakt….en weer terug gevallen op de eerste houten kraan waarvan de haak onvindbaar was…

Dat betekende meteen toch ook acceptatie van oude consessies…..want de oude kraan kan bijv. niet uitschuiven en ook de mast kan niet RC heffen. Voor mij geen probleem, en bovendien heb Ik door de toegevoegde zeevasting voor de kraanhaak ook weer een nieuwe technische uitdaging gecreëerd…
    Wel is de “hydraulische” cilinder los te nemen en uit te draaien zodat de mast eventueel hoger gezet kan worden.
    Deze kraan was/ wordt wel draaibaar met een servo onderdeks en ook is er rekening gehouden met een hefkabel om te kunnen hijsen. (het gewicht van de werkboot is dan wel nodig….).

Maar goed. Het ging om de haak…
    Hier zit ‘ie eraan….
    IMG_7691.jpeg

gr. Jan

Laatst bewerkt: 7 feb 2025
    ozy, HansN, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    En een flexibele draad met moertje, die je uit en in draait, en zo de horizontale mast te laten heffen.
    Moet er natuurlijk niet een zwaar gewicht aan hangen, maar zoiets?

k-k en Jan Blonk vinden dit leuk.
  13. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Mooi kraantje, toch?

Het nam voor mijn brein overigens wel enige tijd voor het doorhad dat je met 'mast' de boom bedoelde.:)
    (Toch?)

k-k en Jan Blonk vinden dit leuk.
  14. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Maarten daarvoor is het allemaal te zwaar. En ik heb zoiets ook geprobeerd, maar kreeg daarbij ook een clash met de motor van de spindel. Daarom zocht ik naar een oplossing om de cilinders te activeren.Maar die vond ik niet….
    Onder de mastvoet zit een stukje pijp van ca 10-12 cm lengte naar onderdeks. Dat is de as waar de kraan om draait. Daaraan kan de servo bediening voor het draaien., en erdoor kan ook een hijsdraad naar een hefmotor.

Laatst bewerkt: 7 feb 2025
    vGenLheftruck_Maarten, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Er hebben zich serieuze kopers gemeld voor dit schip en zij zal binnenkort van eigenaar wisselen.
    Ik probeer zoveel mogelijk in orde te maken en ook nog een paar kleine aanvullingen die toch al waren voorbereid.
    Voorbeeld daarvan is de inrichting van de brug.
    Ik vind dat een koffie hoekje wel passend zou zijn……

Hier in de grondverf voorbereid, met koffieapparaat, koffiepot, en een dienblad met suikerpotje..en niet te vergeten het snoertje naar de contactdoos. IMG_7625.jpeg

Afgewerkt, aangevuld met een paar mokken en lepeltjes.. …en op de vloer een afvalemmer. Valt allemaal niet of nauwelijks op, maar dat vind ik niet zo belangrijk…gewoon weer leuk om te doen…en of het helemaal klopt dat weet ik ook niet…
    Hier midden in beeld, een van de buisjes waardoor de bedrading van de mast ( verlichting en radarmotor) naar beneden kan worden getrokken.
    In het echt waren deze er ook en zijn dit steunpilaren die het mastportaal met daarop de mast dragen.
    In het model zo van de de nood een deugd gemaakt.
    FullSizeRender.jpeg

Binnen verlichting en de navigatieverlichting zijn intussen ook weer aangesloten. IMG_7698.jpeg

Inkijkje op de stuurstand door de SB deur.
    IMG_7693.jpeg

Gr.Jan

Laatst bewerkt: 9 feb 2025
    ozy, Jeroen_dh, Bert V en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Geloof mij maar, Jan: dat koffiehoekje klopt als een zwerende vinger.
    Zou ook nog een blik met Danish Butter cookies bij moeten staan.:)
    Z.jpg
    En aangezien jij van de details bent: even een beugel over het koffiezetapparaat zodat hij zeevast staat.

Laatst bewerkt: 9 feb 2025
  17. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Je raad is inmiddels opgevolgd.
    Klein beugeltje, maar toch…

IMG_7700.jpeg

Jan Walpot, ozy, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Jan,
    de bootjesbouwer adviseert "even een beugel over het koffiezetapparaat zodat hij zeevast staat.".
    En ik snap die over wel, want als het schip gaat stampen en rollen stuitert die daar zo uit jouw hekwerk!

19. Jan Blonk

Jan Blonk

Lid geworden:
    27 aug 2014
    Maarten, als ik een beugel “over” de koffiezetter zou maken, krijg ik zeker commentaar dat je dan het koffiefilter niet kan weghalen…..het blijft keuzes maken .

20. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Nee, nee. Geen paniek.
    Dit is de juiste beugel!
    Dit soort koffiezetapparaten hebben er inderdaad vaak een beugel omheen, zodat de pot er ook op blijft staan.

Prima dus.

Als het schip zo tekeer gaat dat het spul hieruit wipt hoef je ook geen koffie meer.

Jan Blonk, ozy, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina