Restricties aanbieden van producten op forum

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door antonv9, 28 nov 2008.

1. antonv9

antonv9

Lid geworden:
    20 feb 2008
    Ik begin mij steeds meer te ergeren aan mensen die zich snel even aanmelden op het forum en dan direct hun spul te koop zetten. Deze verkooptopics zitten altijd gegarandeerd MP links in, en 9 van de 10 keer reageren ze nooit weer, of wachten enorm lang met spul opsturen. Dit heb ik nou zelf al paar keer meegemaakt helaas.

Is het niet mogelijk om hier wat aan te doen? Sinds paar jaar mag men op het pocketinfo.nl forum (voorheen pocketpcclub) Alleen iets aanbieden als je OF 1 jaar lid bent, OF minstens 50 (oid) posts hebt. Dit houdt de snelle verkopers tegen, en scheelt een hoop misere... Als het aan mij ligt moet je de nieuwkomers eerst maar helemaal uit het te koop gedeelte houden, want er zijn mensen die echt niet normaal bieden, maar de verkoper gewoon echt beledigen.

Just my 2 cents...

2. hubris

hubris

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Zelf ben ik een fervent 2e hands koper. Waarom? Omdat ik de centen niet heb om dingen nieuw te halen. Het maakt mij dan ook niet uit of iemand 5 minuten lid is van het forum of al 30 jaar.
    Als iemand iets aanbiedt dat ik wil hebben, dan koop ik het. En dan sommige mensen linken naar MP. Tsja.. daar letten de mods wel op, hoef ik me geen zorgen over te maken.

Vervelender vind ik mensen die te pas en te onpas gaan reageren op een bod in iemand anders verkooptopic met "HUA, DA'S EEN BELEDIGING".
    Natuurlijk is een laag bod geen belediging! Als je mensen vraagt om te bieden, dan moet je niet gaan huilen als ze niet bieden wat jij in gedachten hebt. Dan reageer je netjes en geef je aan dat je met dat bod niet akkoord kan gaan. Iemand heeft dan de keuze om een nieuw bod te doen of om het erbij te laten. Zo werkt dat in de handel.
    Als iemand een laag bod doet en een ander begint meteen te roepen "BELEDIGING!", dan is de kans dat iemand nogmaals een bod doet een stuk kleiner. Je verpest daarmee dus de verkoopkansen van een verkoper.

Zelf ben ik ook een fervent 2e hands verkoper. Het maakt me niet uit of iemand 1 minuut of 30 jaar lid is van een forum, website, bussinessclub of weetikveel. Als iemand mijn prijs wil betalen voor een product, dan ben ik daar blij mee.
    Als ik zeg dat mensen mogen bieden en ze doen een laag bod, dan voel ik me niet beledigd, in tegendeel! Dan zie ik dat iemand interesse heeft in mijn product, maar dat we nog onenigheid hebben over de waarde ervan. Vaak levert een PMmetje een mooie middenweg op en kan ik mijn product verkopen.
    Maar zoals gezegd, iemand die meteen "BELEDIGING" begint te roepen verstoort dat proces en pakt daarmee dus een potentiele koper van mij af.

Als je je ergens aan wilt ergeren met betrekking tot kopen en verkopen, erger je dan aan mensen die in andermans topic gaan huilen over een bod. ZIJ zijn namelijk degenen die het verkoopforum verpesten!

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Sommige forums hebben een teller op de toegang voor het cafe gedeelte zitten, dit zou ook hier op de te koop sectie toepasselijk kunnen zijn.

4. hezik

hezik Guest

Zou op zich geen raar idee zijn.. bv. 50 postings voordat je wat te koop mag zetten.

Enige risici wat je dan natuurlijk wel loopt, is dat men gewoon gaat lopen spammen in de 'normale' fora met de waar die ze te koop hebben. In mijn ervaring maakt het deze gebruikers geen moer uit wat de regels zijn, zolang mensen maar hun advertentie lezen..

5. antonv9

antonv9

Lid geworden:
    20 feb 2008
    Kijk nou eens naar dit voorbeeld Hubris:
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Iemand die 20 euro bied tegen een vraagprijs van 80 euro. 1/4 van een vraagprijs is absoluut niet reeel, en zal zeker geen potentiele koper zijn.
    Ik koop en verkoop af en toe ook wel wat op het forum, en ik heb dus wel slechte ervaring met mensen die net 1 dag aangemeld zijn, of hier alleen voor de handel zijn.

Als iemand iets te koop heeft staan en iemand anders bied echt heel erg laag zie ik dat WEL als een beledeging ten opzichte van het spul wat diegene verkoopt. En mocht dat dan gemeld worden door een ander, of door de verkoper zelf, dan schrikt dat echt de mensen niet af die WEL echt geintreseerd zijn in het object. Op die manier laat je alleen maar zien dat er op dit forum alleen eerlijke en reeele biedingen geaccepteerd worden en niet minder dan de helft van de vraagprijs (of laat staan een kwart er van...) Gezonde handel vind zijn weg wel, en bij de mensen die dit echt als een hobby zien komen altijd wel uit de prijs. Maar ik vind gewoon dat het de laatste tijd echt schering en inslag is met newbees die zich aanmelden en gelijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Ook mij maakt het niet uit of iemand 5 minuten lid is van het forum of al 30 jaar als ik wat verkoop of koop. Zolang er maar normaal geboden wordt!

Op het pocketinfo forum wordt dit al een tijdje gedaan, en daar zie je gewoon dat het hartstikke goed uitpakt.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. Mari

Mari

Lid geworden:
    8 apr 2004
    Elke medaile heeft zijn keerzijde... een nieuweling die toch snel zijn spullen wil slijten kan besluiten om snel even 50 "onzinnige" posts te plaatsen... Zoveel tijd kost het namelijk niet om in 50 topics een reaktie neer te zetten (of deze nu wel of niet on-topic zijn, dat maakt niet uit)...

In het geval van opmerkingen in de te koop topics, gewoon de optie tot reageren in dat subforum uitschakelen, wie geintresseerd is in het aangebodene zal via PB/PM moeten reageren... en daarnaast kan de topicstarter na verkoop zelf zijn topic verwijderen!

7. Ruben Jansen

Ruben Jansen

Lid geworden:
    21 dec 2006
    Er zijn ook mensen die wel normaal omgaan met hun verkooptopics. Ook als het slechts hun eerste post is. Zou zonde zijn om deze weg te halen. Als je het niet vertrouwd dan moet je gewoon zelf niet gaan bieden, het aantal post van iemand staat aangegeven.
    Ik vind wel dat er iets aan al die onzinnige reacties die mensen bij verkooptopics plaatsen gedaan moet worden. Bijvoorbeeld een soort marktplaatssysteem maken dat je alleen kan bieden en vragen via pm oid gaan.

8. wapske

wapske

Lid geworden:
    5 sep 2008

dat marktplaats idee is een goed idee lijkt me maar je moet er nog wel bij kunnen posten anders blijf je maar Pm berichten sturen

9. hezik

hezik Guest

Die vraagprijs is dan ook niet reeel. Dus kunnen verkoper en bieder elkaar de hand schudden,

Spullen hebben geen gevoelens, die kun je dus niet beledigen.

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  10. jpjedi

jpjedi

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Zit me er ook wel aan te ergeren. Meermaals blijkt dan ook dat de verkoper toevallig 6 auto`s te koop heeft op MP en dus gewoon een handelaar blijkt te zijn.

Mijn mening is dat je commercie buiten de deur moet houden om de gemoedelijkheid op een forum als dit te behouden. In dat plaatje vind ik het ook meer dan gepast dat de verkoper bijvoorbeeld al 50 posts op zijn naam heeft staan zoals al eerder geopperd. Het idee is in mijn ogen toch dat we elkaar wat spulletjes slijten maar niet om geld te verdienen aan mede forummers.

Just my2cent.:cool:

11. hezik

hezik Guest

Tsja, wat mij betreft wordt het hele koop/verkoopgedeelte van dit forum gesloten. Robert heeft daar al de modelbouwmarkt voor, geen reden om het hier aan te houden.

Bijkomende reden hiervoor.. er lopen hier nogal wat haatdragende mensen rond. Mensen die 1 maal ergens ruzie met iemand over gehad hebben, en dat vasthouden en meenemen andere discussies in. Verkooptopics werken hier alleen maar aan mee, men krijgt in het verkooptopic ruzie en vervolgens gaat men elkaars posts op het forum opzoeken, om daar de ruzie voort te zetten.

Dus wat mij betreft.. helemaal afschaffen die handel, er zijn daarvoor al voldoende alternatieven en het vervuilt het forum alleen maar.

Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2008
  12. Gammapooka

Gammapooka

Lid geworden:
    25 nov 2004
    Sluiten ben ik absoluut niet voor.
    En modelbouwmarkt ?
    Ik dacht dat het voor particulieren was, zie er alleen maar winkeliers op adverteren (modelbouwmarkt is niet voor winkeliers toch ?)

Het leuke idee van modelbouwmarkt is er al vanaf met die adverterende winkeliers ieder geval.

13. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat moet je bv. met mensen die alleen maar in de verkoop topics rondhangen, ik ken nog al wat namen die echt nergens anders te vinden zijn dan in de verkoop.

Op het Opelforum zijn we ook dit soort mensen aan het opvoeden dat het forum geen gratis marktplaats is en ze beter op de sites met soortgelijke namen hun advertenties plaatsen.

14. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die wordt permanent gebanned.

15. Jahre Viking

Jahre Viking Guest

Van mij mag het wel blijven. Misbruik hou je niet tegen, wat je ook doet. Door restricties of afschaffen straf je de overgrote meerderheid die dat gedeelte van het forum gebruikt zoals het bedoeld is. Mensen zoals ik, die met een restauratie project bezig zijn hebben vaak veel baat bij het handelsgedeelte van het forum. Mijn Float Spitfire project zou zonder het verkoopgedeelte van het forum nooit hebben plaatsgevonden. En ook mijn Robbe Mars project niet. Met daaraanvast dus een lading posten in verschillende topics die toch redelijk bekeken worden.

Verder is het mij als een opgevallen dat iemand met veel posten hier iets te koop zet terwijl hij hetzelfde aanbied op MP voor een lagere prijs. Dan haal ik mijn schouders ook wel eens op en denk ik, je zou toch juist voor je collega modelbouwers een lagere prijs aanhouden en juist op MP een "verdien" prijs neerzetten. Dit verschijnsel heb ik ook op het motorforum gezien en op schietsportforums. Vreemd...

16. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  17. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    het is maar hoe je het bekijkt, als je laag bied.wat is laag ik vind 20 euro een redelijk bedrag.
    maar het is ook aan de verkoper ,om er een vraagprijs bij te zetten.
    was dat niet verplicht, ik erger me er wel aan als er geen vraagprijs bij zit.

al helemaal niet te spreken over intressepeilingen[wat een onzin. verkopen of niet].

en stop maar met de modelbouwmarkt ,ik vind het op het forum veel beter.

en praat me niet over marktplaats praat [de kenner weet wat het waard is pffff]

ik heb nu 2 keer wat gekocht en dat is prima ontvangen .
    maar dat waren wel mensen die iets meer dan 100 posts hadden .
    en hier al een tijdje zitten ,die flessen niet want het is hun meer waard hier te zitten.
    groeten wiebe

18. Aaalie

Aaalie Guest

Wat bedoel je met interessepeilingen?

Greetz, Aldert

19. Roelof

Lid geworden:
    20 aug 2003

Er zijn nogal wat mensen die twijfelen iets te verkopen en een soort van "wat geef je ervoor" advertentie plaatsen en dus bij een goed bod alsnog tot verkoop over gaan.

20. hubris

hubris

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Stiekem zijn dat dus eigenlijk gewone verkooptopics. Als je genoeg biedt, dan wordt het verkocht. Maar dat is toch altijd....? :p

Deel Deze Pagina