"Retro" Rafale, 2de hands opkappertje...18-07-07 i

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 6 mrt 2007.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    "Retro" Rafale, 2de hands opknappertje...18-07-07 i

EDIT; Voor bouwverslag Aviation design Rafale zie pagina 5; retro-rafale-2de-hands-opkappertje-18-07-07-i-5

Je kunt het vast nog wel herinneren, een jaar of tien geleden op de meetings vond je er altijd wel een dozijn (of meer...) als een soort vast interieur van de showroom, stond bijna in het draaiboek: Rafales van de Avonds kit. Lopend langs de flightline tijdens de pauze vielen ze vaak niet eens meer op en eenmaal in de lucht dacht je "daar heb je er weer een" :lol: . Best jammer want het is toch zeker een mooie kist om te zien maar bij tien charters op het veld heb je ze ook wel gezien. Mijn gedachte was dus ook altijd dat ik "zoiets" wel nooit zou kopen........ 8)

Tsja, en een aantal jaar later heb je er een in de hobbykamer staan, leg dat maar eens uit! :D

Ik was al een poos op zoek naar een soort turbine test bed en funflyer die ik elk weekend mee naar de club kan nemen. Keuze is er eigenlijk genoeg in de vorm van kango's, spots, cat's, boomies, etc, etc. (....en vele equivalenten... :lol: ) Hoewel dit allemaal wel leuke kisten zijn met goede vliegeigenschappen en dit geen schaal kist zou gaan worden ben ik toch altijd een beetje op zoek naar iets wat ook in't echie gevlogen heefd....tik van me..!

Daarnaast moest het effe snel tussendoor gemaakt kunnen worden wat inhoud dat het een ARF zou gaan worden of een occasion. Daar ik in de hobby (en daarbuiten ook trouwens :wink: ) ook andere prioriteiten heb vind ik de meeste ARF's té kostbaar, keuzes.... Dus dan maar een beetje rondzoeken en surfen en plots kwam ik deze Rafale tegen op Marktplaats, hmmmm, best interessant. Was lege ducted-fan kist en moest nog een beetje afgewerkt worden. De Rafale is een hele goede vlieger en ook erg goed te handelen bij motor uit, een must! Op de bijgevoegde foto's zag hij er goed uit dus maar eens voor de lol een bod plaatsen. Na een kleine verhoging werd deze ineens geaccepteerd, ophalen die bak dan maar:

Bij nadere inspectie bleek eea toch niet zo strak te zijn als de foto's deden vermoeden, wit met een paar dunne rode streepjes lijkt al snel blits...
    De kist had meerdere eigenaren gehad en kon duidelijk zien dat hij een keer een flinke kraak heefd gemaakt. De romp zag er relatief schaal uit met paneel lijntjes maar de vleugels waren er opnieuw opgezet en een beetje lomp afgewerkt, je kon de glasmatten nog door de witte verf zien :? . Ook ontbraken er enkele spanten en voorzieningen voor de besturingen. Duidelijk was dat er een poging was gemaakt om de gecrashde boel op te lappen maar was daar een paar jaar geleden mee gestrand getuige de verjaarde verkleuringen in de reparatie lijm.

Neus sectie: neuspoot spant en rx-tray pleite.... wel zichtbaar enige matjes om eea repareren......

Achterste luik: De fan ducting en spanten, de sloop hamer ligt al klaar

Spanten check: Héél belangrijk bij zo'n 2de handsje, zeker met de voorkennis dat deze een klap gehad hebben. Hier en daar inderdaad wat scheurtjes gevonden:

Hmmmm...., spijt? Ach, zo duur was'tie nu ook weer niet en we gaan gewoon aan de slag en zien waar het schip strand. Het enige waar ik een beetje bang voor ben is de toenemende gewicht benodigd voor allerlei reparaties aan de spanten en het feit dat de vorige reparateur al enige dikke matjes heefd ingestreken. Maar dat zal op het einde wel uitkomen, we zien wel :roll: .

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jaap

jaap Guest

Hé Gerald,

Jou kennende zal het wel gewoon een supermooie bak worden!,

Grt,
    Jaap

3. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Een weekje vrij gehad van werk en me effe boos gemaakt, kistje is nu bijna af.

Eerst een vliegbare bak maken, afwerking staat bij deze kist niet bovenaan :wink:

De spanten zijn hier en daar gerepareerd met glasdoek, overbodige uitlaat ducting verwijderd en na een grote schoonmaak beurt (Oude tweetakt olie resten) kon de inbouw beginnen.

Oude DF-pijp, iemand interesse (voor niets!)

Motor alvast op zijn plek gelegd, altijd eerst effe kijken naar je aanwinst en dit soort dingen doen..... :lol:

Work in progres........

Voor het intrekbare onderstel had ik het meeste reeds liggen. Een #302 springair neus retract en daarnaast een zakje vol RomAir onderdelen ooit van iemand gekregen. Na wat gepuzzel tot twee main units gekomen die ik in goede conditie heb gekregen, ze zijn zelfs lucht dicht. Het zijn niet de zwaartse jongens maar hoeven ook niet in een zwaar model met zware struts, maar eens kijken hoe ze overleven. Struts zijn van simpel 3/16" verenstaal met een enkele krul. Philip raad deze echter ook aan omdat de struts onder een hoek naar buiten staan, is dus genoeg vering over. Oleo struts zouden hier van links naar rechts gaan dansen door de smalle spoor. Remmen vind ik op zo'n model wel een vereiste dus maar een paar simpele zelf gemaakt. Ze zijn van het siliconen slang expansie type, werkt al jaren goed bij mijn F15. Klein experimentje, velg is meestal van aluminium maar wil het hier eens met de standaard Robart voering proberen. Simpel en licht gewicht, alleen niet hopen dat de voering gaat smelten.

De rest van de lucht kit heb ik op mijn gebruikelijke manier gemaakt zoals in de F15 en F16. Lucht tankje maak ik van een lege deodorant spuifles. 2,5mm gaatje in boren, messing pijpje in lijmen en klaar. Ventiel is een fietsventiel van een oude band, effe bij de fietshandel vragen en je krijgt zo een paar oude banden mee, Onderaan ook weer een 2,5mm messing pijpje solderen. De regel kleppen maak ik ook zelf van 6mm id messing pijp met 2,5mm nippels op gesoldeerd op 11 mm afstand, daarna met 1mm doorboren. Een aluminium schuifje gedraaid met o-ring groeven op een afstand van 13 mm. M2 schroefdraad erin zodat er een armpje naar de servo kan. Allemaal huis en tuin spullen, zo heb je een air kit voor een paar euries, en werkt even goed als elk ander systeem. :D

Groetjes,
    Gerald

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Kijk dit is weer zo`n project wat we gaan volgen :yes:

Succes Gerald :thumbsup:

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tnx Berto.

Voor het brandstof systeem effe naar Philip gemaild, op zijn site staat een complete DF naar Turbine conversie waarvan ik de tanks ga gebruiken. Deze bestaan uit 1x DU-BRO 24 oz, 2x Sullivan 12 oz en 1x DU-BRO 4oz als hoppertank. Totale inhoud komt hiermee op bijna 1500 cc wat voor mijn gebruik genoeg is. Er gaat nu een KJ66 in maar in de toekomst wil ik hier ook kleinere MW54's die hier ook zeker genoeg aan hebben voor een 8 min, vlucht. Ik ben wat sceptisch over de plaatsing van de tanks die niet op het zwaartepunt liggen wat ik gewend ben. De grote ligt op de oude inlaat ducting en de twee kleinere liggen op de oude DF positie, achter de motor. Totaal liggen ze wel balanced en Philip vertelde me dat je tijdens fuel burn-off hier weinig van merkt.

Inlaat ducting aanpassen voor de grote voor tank, deze zal met koord uiteindelijk bevestigd worden:

en tank in positie:

Hier een overzicht van alle tanks, de achterste zullen bij de triplex klem ringen met rubber bevestigd worden. Ook kun je hier de "belly-pan" zien. Een deel van de oude ducting afgesneden en onder tegen de inlaat ducting gelijmd, conform conversie plan. Reden zijn de open retract gaten waar gras en andere FOD door naar binnen geworpen kan worden. Deze plaat zorgt ervoor dat het niet rechtstreeks door de motor wordt opgezogen.

Op de bovenste foto kun je nog een stuk van de jetpijp zien, deze is in feite een kopie van mijn eigenbouw F16 pijp maar dan wat ovaler....
    Deze pijp is een simpele, enkelwandige pijp van 0,15mm rvs, weegt vrij weinig dus. Heb er nog geen test-runs mee gedaan en ben dan ook erg benieuwd hoe de warmte distributie zal zijn.... :black: .....blussers bij de hand :!:

Er is dus gekozen voor een niet schaal alternatief wat bouwen een stuk makkelijker maakt. De oude epoxy nozzeltjes zijn uigesneden zodat de ovale pijp past. Testen zullen moeten uitwijzen wat warmte en vermogen zal zijn.

Besturing moest eigenlijk opnieuw opgezet worden. De ailerons hebben er nooit aangezeten en ook de servo bakjes waren leeg. De bijgeleverde ailerons had ik trouwens bijna weggegooid, helemaal krom en slecht afgewerkt. Na het draadje van Berto's P40E met kromme flaps ook zelf deze met een heatgun recht proberen te krijgen en dat lukte nog ook! Het zaakje (net als de gehele vleugels.....grrr) helemaal afgeschuurd en opnieuw gespoten en het lijkt weer wat. Servo's zijn Futaba S9202 zoals ook in de originele Rafale tekeninen. (Toevallig had ik nog een oude RC Jet magazine liggen uit 1993 waarin een kit-review van deze kist stond, kon ik nog een hoop uit halen want ik heb geen tekeningen bij deze Rafale) De canards zaten er nog wel in maar servo tray was verdwenen. Ook deze heb ik aangestuurd met S9202. Hieronder foto van de RX-tray, ik wacht nog op een andere ontvanger. (eea moet nog opgeknoopt worden)

En hieronder plaatje van de neuspoot installatie:

Groetjes,
    Gerald

6. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Afgelopen dagen zo'n beetje verlopige laatste hand gelegd aan de Rafale, inbouw is allemaal relatief vlot verlopen. Ik kan het zaakje echter niet afmaken en testen vanwege enkele onderdelen die op zich laten wachten. Zo heb ik een ontvanger op inspectie gestuurd die nog niet klaar is en daarnaast mis ik ook een brandstof pomp. Deze pomp had ik wel graag gehad want dan kon ik alvast de motor systemen testen en met name de warmte distributie. De pomp is van het merk Flightworks en weegt ongeveer de helft van de gangbare pompen, 44 gram totaal. Deze had ik echter via Gerhard Polack besteld ( http://www.modellbau-pollack.de/ ), iemand bekend mee?? Duurt alweer een paar weken en na een telefoontje zegt de goede man dat deze spullen helemaal vanuit de states moeten komen en dat daar het probleem zit......

De conroler had ik nog liggen, een AECU van Orbit. Vindt het wel een beetje broodtrommel formaat maar weegt gelukkig niet zo erg veel.

Motor en alles zit nu zo'n beetje op zijn plaats, in afwachting.....
    In deze motor zit een eigenbouw NGV die ik nog op duurzaamheid wilde testen, gelijk een eerste opdracht voor het vliegende testbed :D

En hieronder het voorlopige eindresultaat:

Groetjes,
    Gerald

7. Marcel

Marcel

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Heey Gerald,

Ga je met deze kist op Gilze-Rijen vliegen???
    Ben benieuwd,wat meer turbine kisten zou wel mooi zijn :yes:

Groeten,
    Marcel

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat was wel de bedoeling en ook één van de reden van deze kist. Zal met dit model iets minder treuren indien er een paar krasjes op komen bij een onfortuinlijke buitenlanding.... Zal hem wel elders in gaan vliegen om de kist te checken op betrouwbaarheid, wil hem niet gelijk de eerste vlucht al in de bomen parkleren :lol:

Groetjes,
    Gerald

9. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

@ Gerald.

Ziet er goed uit voor een 'tussendoor' projectje.
    En didactisch zeer goed door jou gebracht, echt heel duidelijk allemaal, kunnen we (ik) nog veel van opsteken.
    Echter 1 puntje, denk niet dat ik zo zou gaan vliegen met die sadle tanks zo dicht naast de motor, misschien een heat shieldje van dun alu ertussen, of was je dat al van plan?
    En ehh, toch maar eens een FOD korfje fabrieken, weegt practisch niets en voorkomt een hoop ellende mocht er iets in de motor gezogen worden.
    1,5 liter is mijnsinsziens wat aan de zuinige kant, misschien die sadle tanks iets groter? 2X .5 liter graupner (vierkant) ? of wil je de spanten niet aanpassen? komt het CG ook wat gunstiger uit.
    Invliegen? ja als je het even niet verantwoord vind op Gilze, dan even de EMCR contacten?

Ger.

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Ger, één puntje? :wink:

Weet ik nog niet, eerst effe testen met thermometers en zo, ik denk dat het wel meevalt hoor. Tis tenslotte deel van de Avonds conversie en heb meerdere Rafales op internet gevonden die een gelijke conversie hadden gedaan met goed resultaat. Zelfs een paar in de states alwaar het strenge AMA niet zo veel toelaat op turbine gebied..... (zie foto's onderaan)

Ben ik idd van plan maar ben nog op zoek naar een leuke maat. Detail; ik heb geen startermotor waar je hem mooi op kan bevestigen dus zal iets anders moeten verzinnen maar staat zeker op mijn verlanglijstje.

Nee hoor, meer dan genoeg. Vergeet niet dat dit een relatief klein en licht model is, zal de ECU afstellen op 105.000rpm wat neer komt op ongeveer 5.8kg thrust. De ducted-fan opstelling had toendertijd ongeveer 3.8kg dus ruime winst. Mijn Saab Viggen had ik ook zo afgesteld en kon met een 1.5 liter spa fles in 8.5 minuten een F4C wedstrijd vlucht vliegen. Die Wren's zijn zelfs nog zuiniger en daar was is deze testbed ook voor bedoeld. Meer brandstof bij take-off betekend ook meer gewicht en dat moet je bij dit soort modellen toch een beetje proberen te vermijden.

Geen probleem, heb ook nog steeds een thuishaven op Deelen.....ruimte genoeg.

Philip Avonds prototype, ook orgineel ducted-fan:

En een Rafale van een Amerikaan met een JetCat P60 turbine:

Groetjes,
    Gerald

11. raptor101

raptor101 Guest

Nou Gerald wat ga je als een jet met bouwen, ik ben zeer benieuwd hoe die vliegt.
    Alleen jammer dat je zoveel gebreken hebt gevonden.
    Ik heb dit helaas ook niet geweten.Ik voel me een klein beetje lullig, aangezien ik van je (gratis notabene) een nieuwe canopy heb gekregen voor mijn F15

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Kon je ook niet weten, je had er immers niets mee gedaan dan aan de zijlijn geparkeerd.....risico's van het vak zullen we maar zeggen...

Groetjes,
    Gerald.

ps, hoest met je F15?

13. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi

Je knippert een keer met je ogen en die Gerald heeft weer een kist gebouwd, prachtig allemaal weer, toppie dat je alles hier met foto`s plaatst. :thumbsup:

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tnx Jaap :D

Groet,

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    :banana: Eindelijk het brandstof pompje geariveerd!

Die bestelling bij Gerhard Pollack liep op niets uit, klonk over de telefoon ook niet echt betrokken dus dan maar een pompje direct bij de fabrikant besteld.
    Gisteren binnengekomen en dus gelijk aansluiten in de hoop te kunnen testen en misschien wel vliegen het weekend.........

Zit niet altijd mee zullen we maar zeggen want de Orbit AECU ging een beetje ballistic 8O
    Eerst maar even een statisch testje gedaan om te zien hoe de pomp gedraagt maar bij de zender gas-knuppel afstelling liep het al gelijk fout.
    Bij Orbit moet je eerst de AECU aanzetten en een aantal parameters instellen, da's ok. Daarna gaat de zender aan en geef je via de Stop switch het command "RUN". Nu zou je de bij de zender gasknuppel in stationair "IDLE" moeten zien staan, geef je volgas dan zou deze netjes mee moeten lopen naar 100% en de daarbij behorende ingestelde toerental. Welnu, het display laat een fluctuerende gaststand zien van idle naar 100% en terug. Heb al van alles geprobeerd, ook een normale servo op het gaskanaal maar die loopt stabiel mee....

Heb Orbit reeds aangeschreven maar die zullen maandag pas reageren waarna de AECU waarschijnlijk opgestuurd zal gaan worden (...of ze komen met een lumineus idee die ik over het hoofd heb gezien) Wel balen, houd het weer effe op met de Rafale.... :cry:

Pompje wel nog even met een gewone accu getest en ingelopen met een doorgelust tankje kero, ziet er goed uit. Pompje is erg klein, ben beniewd hoe hij straks gedraagd.

Ben maar begonnen met schilderwerk aan het huis.....moest er ook een keer van komen....

Groetjes,
    Gerald

16. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

@Oke je heb een week de tijd hiervoor gehad, huis afgeschilderd?

En nu verder met de Rafale, status :?:

Ger.

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Arno hausmann van Orbit aan de telefoon gehad, paar reset stapjes doorlopen en inderdaad tot de conclusie gekomen dat de ECU een beetje freaked is.... Is nu onderweg in een pakketje naar Duitsland, zou hem kosteloos repareren en een verbeterde rpm sensor bij doen.....daar wacht ik dus een beetje op, zal nog wel minstens een week duren ben ik bang.

Groet,
    Gerald

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hallo, effe een mini updeet.....

Vandaag de Rafale mee naar Deelen genomen voor een test-run. Moest er toch zijn vanwege maandelijks schoonmaken van het clubgebouw, deze keer was het mijn beurt, samen met nog twee anderen. De Orbit turbine controler is nog steeds niet binnen maar ben wel erg benieuwd naar de warmte distributie in het model, met andere woorden....wordt eea niet té heet....

Wat dat betreft kun je niet een mooiere dag wensen dan vandaag, 25+ graden én volle zon, mooie ingredienten voor een hitte test!
    Voor brandstof voorziening heb ik dan maar mijn testbankje gebruikt, die er naast gezet met een verleng brandstofpijpje naar de motor.
    Daar hier een basis electro regelaar in zit kan ik geen toeren lezen. (In feite de oude controller zoals die ooit in de F15 zat, werkt nog goed hoor!) In plaats van toeren meet ik de behuizing druk die ik in een tabel heb staan, daarbij beoog ik een max druk van 1.1 bar wat ongeveer overeenkomt met een toerental van 110.000 en een stuwdruk van 6kg. Temperatuur meet ik met een onafhankelijke meter, wel met de standaard meet sensor op de motor.

Ger, nog effe over die achterste tanks, ik heb voor de zekerheid de zijkanten van aluminium tape voorzien tegen eventuele stralings warmte. Tijdens draaien ben ik daar niet zo bang voor maar na shut-down en geen flow meer kan de temperatuur behoorlijk oplopen in die romp, zeker vandaag.

Hier opstellinkje, rechts het testbankje en op de vleugel de drukmeter:

Starten ging als vanouds en die eerste paar minuten zijn altijd spannend bij een nieuw model. Je denkt wel een beetje te weten wat er gaat gebeuren maar het moet ook maar gebeuren, dus motor na starten snel naar ongeveer 40% (daar draaid hij lekker koel, en er is een gezonde flow in het model voor koeling) en dan als een gek snel om het model lopen, voelen, kijken, nogmaals voelen of er niet té heet wordt. Viel gelukkig allemaal erg mee, eigenlijk niets wat zelfs warm werd.... :D
    De motor liep ook als een zonnetje, zeker indien je weet dat dit een experimentele motor is met mijn eerste eigengemaakte, gepuntlaste NGV. In de hele range kwam hij niet over 500 graden, behalve bij acceleratie maar dat ging ook niet hoger dan 630 graden, koel motortje....
    Hier bij ongeveer 40% vermogen:

Meteen maar eens voelen bij die achterste zijtanks, én.......koel!!! Kon mijn hand gewoon op de tank leggen, werd wel een beetje warm maar kon mijn hander er gewoon houden zonder ze te verbranden. (Had de tanks expres leeg gelaten om zo maximaal "slecht" effect te kweken...) Interne flow werkt dus ok, zelfs met de luik eraf wat in principe een stoorfactor is.

Uiteindelijk motor luik er maar op en de motor testen in full-range. Vol vermogen zal geen probleem zijn, venturie koel-effect versterkt dan alleen maar, het zal lastiger worden bij stationair. Één van de eisen bij vliegclub Gilze-Rijen is dat het model op de grond zónder hulp een aantal minuten moet kunnen staan met draaiende motor in idle zonder dat eea té heet wordt, hup naar idle dan maar en 10 minuten laten draaien. Weer overal voelen natuurlijk en na deze tijd voelde ik hier en daar wel enkele warme plekjes maar niet om je handen aan te verbranden. Los daarvan vind ik 10 minuten ook wel erg lang, zolang laat je een model normaal nooit draaien op de grond in stationair....maar dat terzijde... :wink: Al met al erg tevreden tot nu toe, de motor in totaal ongeveer 30 minuten laten draaien en eigenlijk niets abnormaals.

Ikke op een heet Deelen....:

Na stilzetten van de motor luik eraf gehaald en weer voelen bij die achterste tanks. Nu werden ze wél wat warmer maar nog steeds vér binnen grenzen, misschien ook wel door toevoeging van aluminium tape.

Dit gedeelde dus geslaagd, wel janken dat ik er nu niet mee kan vliegen :eek:nweer: maar ja.......... ( ....kon er tóch niet vliegen vanwege open vuur alarm op de veluwe... :oops: )

Hier nog een paar plaatjes op het hete asfalt....

...en nu maar wachten op die controler....... :!:

Groetjes,
    Gerald

19. Emiel866

Emiel866 Guest

Geweldige kist weer, fascinerend dat er zelfs schaal kisten bestaan met turbine aandrijving.

Ik kan niet wachten tot ik op GR zit, en ff langs kan komen om te kijken haha. Dit project zal ik zeker weer blijven volgen zoals het F-16 project.

Groeten Emiel

20. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Dit is heeeeeel erg netjes, betekent dat de motor een grote massa lucht kan verplaatsen zonder dat ie dooft, heel knap. 8)
    De diffussor heb je orgineel gelaten? en de uitlaat nozzle is ook op standaard maten gebleven?
    Duurt trouwens wel lang die ECU van Orbit, uit ervaring weet ik dat het bij Projet sneller gaat :wink:
    Hoop dat je hem ook laat zien (vliegend) op 10 juni, als je komt?

Geen last van op Rozenburg, alle kanten water, gewoon doorvliegen dus :wink:
    Al 2X 60 liter petroleum gehaald dit jaar, Looman in Dordrecht kent me al bij naam :? 1 euro de liter.
    PS de olie gaat ook hard, nog maar 5 liter op voorraad :? goed voor 100 liter peut, het jaar uit waarschijnlijk :?:

Zie je Ger.

Deel Deze Pagina