REVIEW: Silverlit X-Ufo... Het geld echt waard :)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tadango, 7 jul 2005.

1. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Nu is de waarde van geld voor iedereen anders natuurlijk maar vergeleken met de skywatcher is dit een koopje :)

Wat is het nu precies? Eigenlijk is het 100% fun :) maar het is een heli met 4 rotors. Er zit een 2D/3D gyro in en 5 led's. Het stuurt ook precies als een heli, erg leuk trainingsapparaat.

Maar wat iedereen wil weten.... is het speelgoed? Voelt het aan als speelgoed? Vliegt het als speelgoed? Het is wel echt speelgoed. Minder gevaarlijk als een skywatcher en micro heli omdat de rotors beschermd zitten. Hierdoor geen krassen op kasten en muren en tegen je aan vliegen kan bijna geen kwaad. De zender voelt erg degelijk aan. Zeker een plus! Ook maar 4 penlites nodig waar de meeste 8 willen. De knuppels hebben een goede neutraal stelling en voelen prettig aan. Wel veel minder dan een normale zender maar erg goed voor een "stuk speelgoed". De zender is zelfs zonder solderen (wel aardig wat schroeven en klooien) om te zetten in mode 1 indeling. Hierover later meer in de het modificatie deel. De ufo zelf is van epp. Licht epp wat aardig taai is. Toch beschadigd het wel als de rotors er erg hard tegen aan komen. Maar ja, wat zou niet stuk gaan en is licht ;) De ophanging voor de motoren is van lichte buisjes. Zal wel geen carbon zijn maar een soort glasfiber net als in goedkope vliegers. Toch zijn ze erg sterk. De ophanging van de motoren is erg sterk. De vertraging ziet er robuust uit en voelt ook erg degelijk aan. Hier is overna gedacht :) De motoren zijn met spoelen netjes ontstoort. Wel dunne draadjes maar er gaat ook maar iets van 1.5A maximaal door heen. De elektronica ziet er interessant uit. Alles op 1 print helaas maar er zijn 3 extra aansluiting. Waarvoor is niet duidelijk maar daar komen we wel achter ;) De zender heeft overigens ook een aux1 t/m aux5 knop. Mmmmh. De gyro is goed beschermd onder een kapje mocht je op de kop willen landen. De antenne is een stalen stangetje met een spoel onderin. Werkt goed :)

Maar nu het vliegen...... Standaard uit de doos doet hij dat goed. Trims moeten in de hoek en dan nog is het net te weinig. Je kunt de motoren (met een beetje geweld) iets verdraaien en daardoor de boel iets te corrigeren is. Ach je moet toch blijven sturen ;) Maar hij is stabiel..... erg stabiel..... vergeleken met een micro blijft hij gewoon op zijn plek. En het mooiste is, hij gaat er hooguit stapvoets van door. Harder krijg ik hem niet. De gyro probeert hem steeds terug te sturen. Ook als hij schuin ergens half op ligt geef je gas en hij trekt recht en gaat omhoog! De neus moet je wel steeds terug sturen als je vliegt. In een hover blijft deze mooi staan. 8tjes vliegen is makkelijk in een ruimte van 4 bij 3. Met een micro heli heb ik dat eens geprobeerd en dat kosten een hoop lijm ;) De ufo vliegt veeeeeel makkelijker en toch stuur je precies hetzelfde. Hij reageert erg traag en rustig, ideaal voor binnen. Soms wel vervelend want dan is vol naar voren net niet genoeg en gaat hij rustig zijn eigen gang. Net als een micro zuigt hij naar de muren en het plafon. Zodra je minder dan 0.5 meter in de buurt komt wordt hij goed aangetrokken. Je kan hem er weg sturen dus dat is niet erg maar de neus moet je ook heel veel bijsturen. Rotmuren ;) In een iets grotere ruimte (hal van de flat) is het echt leuk om te vliegen. Zelfs mijn vriendin hield hem bij de muren vandaan. Ergens vlak boven hangen kan hij ook erg goed. Ook half boven een stoel / tafel blijft even stabiel. Een micro wil meteen wegglijden. Je kunt de ufo bijna overal op landen, erg leuk binnen.

Het nadeel is alleen de vliegtijd :( Ik heb het nog niet gemeten maar is niet lang. 5 minuten haal ik niet voor mijn gevoel. Ik ga dat nog eens meten en dan komt het hier wel te staan.

Nu het leuke: Modificaties. Het eerste wat ik heb veranderd is de zender. Ik vlieg mode 1 en kreeg de ufo niet onder controle met het gas aan de andere kant. 14 schroefjes los en 2 stekkers veranderen + het return to center veertje overzetten en klaar :) Mode 1 zender :) Hiermee heb ik 2 vluchten gemaakt. De zender voelt goed aan en is zeer bruikbaar. Hierna heb ik mijn eigen zender geprobeerd. De standaard is 27mhz. Op een ander forum las ik dat ELK kristal zou moeten werken, ook die van 35mhz. Zolang de modulatie PPM is (elke standaard zender) moet het goed gaan....... Dat werkt ook nog..... :) Mijn zender (FX18) werkte meteen. Gas goed, neus goed... alleen roll en nick omgedraaid. Niet inverted nee verwisseld :( Krijg ik op de zender niet voormekaar. Dus plan 2, sloop de ufo ;) Print los, motoren anders aangesloten en klaar. Nauw.. zo makkelijk was het niet. De gyro werkt nu verkeerd omdat hij de verkeerde moteren aanstuurt. Dus hele print een kwart slag gedraaid en klaar :) Maakt voor hem niets uit wat voor en achter is ;) Dus mijn FX18 werkt en de trims konden eindelijk goed staan. het gekke is dat ik maar weinig hoefde te trimmen op zich.

Nu nog de vliegtijd omhoog. Lipo's zijn daar de oplossing voor. De ufo vliegt standaard al op 12V dus 3 lipo's moeten goed werken zonder de print op te branden of motoren. En dat doet hij :) Vliegt precies gelijk. Even veel vermogen enz. Ik vlieg op 3s1p Polyqeust 880 makkelijk 10 minuten. Alleen die accu wordt bol en erg heet terwijl hij 10C moet aankunnen. De ufo trekt ongeveer 5.5A en dat is dus lang geen 10C. Naja, vanavond ga ik 3s2p 720 proberen. Dan 1440 mAh aan boord en moet hij 15 min vliegen. Ik heb 15C 910mAh kokam packs besteld. Het probleem is het gewicht. Het liefst moet de ufo niet zwaarder worden, dan belast je de motoren en vertraging meer waardoor ze snel slijten. De standaard accu is 80 gram. De 910 kokam 70. De 3s2p 720 cellen wegen 102 gram. Dat is al 22 meer.... De ufo weegt leeg 236 gram. Net als een micro ongeveer. Indoor deze winter wordt leuk :)

Nog 1 ding. Er is een 1e en 2e generatie x-ufo. De eerste met je niet hebben, zitten wat foutjes in. Je kan de 2e versie herkennen aan de rode of groene frequentie sticker op de ufo en zender. Ook is deze ufo computer gesneden en de 1e versie met de hand, dit is te zien. Als je een 1e versie hebt kan je deze als het goed is ruilen bij de winkel.

2. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Gaaf.

Wat voor gyro zit er dan in? Lijkt mij niet dat er een dubbele piezo heading hold in zit ofzo om over 2 assen te stabiliseren. Een mechanisch iets ofzo?

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    hehe dat dat zou mooi zijn ;) Er zit een mechanisch ding in. Een motortje met een metalen schijfje hang in een constructie waardoor die altijd horizontaal kan hangen. Er zitten sensoren in die meten hoe schuin hij draait. Daarom kan hij ook als hij schuin ligt de gyro opspinnen. Hij ziet dan dat hij shuin ligt. Als je dan gas geeft corrigeert hij gewoon. Hij moet alleen even op toeren komen. duurt 3 seconde ofzo en na een crash moet dat weer. Harde landing ook. dan eerst gas dicht, beetje gas en weer dicht (mijn zender dan ;)) dan spint hij op, led's gana langzaam in een cirkel knipperen. Als hij op toeren is werkt het gas pas en gaan de led's ook snelle knipperen.

4. xanderdude

xanderdude Guest

Haha cool misschien kan je hem gewoon met de hand besturen? Omdat hij toch maar stapvoets ervandoor gaat kan je hem gewoon met de hand corrigeren (wel oppasen voor de vingers ;)). En heb je er zelf een lipo safe ingeplaatst?

Groeten,
    Xander

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    lipo safe nog niet. Moet er nog even netjes stekker aan maken enzo ;)

Met je handen moet je uitkijken inderdaad :( Die bladen doen flink zeer. Ik had gas volopen staan en zetten hem aan. Gyro begint netjes op te spinnen en hij is klaar. Schiet hij opeens volgas weg! Dus ik grijp dat ding uit de lucht... auw :(

Maar dat zou wel kunnen. De gyro stuurt alleen erg fel tegen als je hem kantelt. je moet ook echt zorgen dat je hem niet te schuin houdt. Dan flipt hij om en ligt hij op de grond.

6. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Allereerst, mooie review, Erg lekker makend. :p

Hmm, alsie op 35Mhz werkt, zou die dan ook op 40Mhz werken?

En klopt et dat ze ook voor 119 euro tekoop zijn ergens? En weet iemand een winkel die zekerweten versie 2 verkoopt? Ik denk namenlijk niet dat intertoys et waardeerd dat ik die hele ufo uit zn doos ga staan trekken. :p

En stapvoets, dat is lekker rustig. Ik heb nog een 90grams 3cell 1000mAh 15C lipo pack liggen, gaat dat lekker werken denk je? En hoe doe je dat met volt beveiliging? Komt ie vanzelf naar beneden als et tijd is? Of moet er eigenlijk nog iets tussen, waardoor je erg voorzichtig moet zijn?

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik heb mijn versie 2 voor 119 bij intertoys vandaan ;) Je mag hem altijd terug brengen als het de 1e versie blijft te zijn.

Die accu moet wel werken :) 10+ min en vermogen moet ook geen probleem zijn. Ik verwacht niet dat 10 gram zoveel meer belasting is ;) Lipo safe erop en landen zodra die brandt. Verder kan je niets doen, hij blijft vliegen tot hij te weinig spanning heeft, dan dondert hij omlaag :)

Die 40Mhz zou inderdaad moeten werken. Ik las ook verhalen dat het soms niet werkt. Maar als 27Mhz en 35Mhz ook... dan zal 40 ook wel werken gok ik.

8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    :p Ik heb nu wel HEEL veel zin om zon dingetje op te pikken nu. :p Ik had nog 125 euro liggen en was eigenlijk vanplan offroad te gaan rijden, maar dat is een beetje vies tegen gevallen wat dat allemaal kost. Ik ben toevallig helemaal gek op dit soort geweldige gadgets, dus ik denk dat ik dan maar mijn offroad budget hier aan opmaak. ;) Plezier gegarrandeerd lijkt me.

Is et echt sturen om em recht te houden, of meer om em op zn plek te houden? Ik heb al eens bezig geweest met een dragonfly, en dat vond ik best moeilijk (mede omdat et een rottig exemplaar was. ;)). Maar jouw niet vliegende vriendin kon em gewoon lekker door de kamer laten tutteren?

Alleen n klein probleempje... intertoys is hier verdwenen. :( Vroeger zat ik daar bijna iedere week binnen, maar nu issie weg hier uit roosendaal. Kan iemand die em ook gaat halen, mischien ook eentje voor mij oppikken? Ik betaal natuurlijk vooraf.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    hij vliegt nog steeds niet vanzelf. Je moet constant blijven corrigeren. Hij kantelt alleen lang niet zover als een micro en gaat er ook dus niet hard van door.

Mijn vriendin kon een beetje corrigeren ;) Je moet hem net zo blijven sturen als een micro heli alleen alles gaat rustiger. Een micro maakt veel wildere bewegingen, helemaal bij een piro :) De ufo kon ik gewoon laten piroen in de kamer. Hij vloog dan een beetje heen en weer....

oja, die led's zijn super om 's avonds in een donkere kamer te vliegen :) echt geweldig.

10. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dus als je niet al eens heli gevlogen hebt, kun je hier best wel mee aan de slag? :p

Zomaar een suggestie, hoe zou die vliegen zonder die ringen eromheen? Mischien ietsjes vlotter? Alleen voor de gevorderde piloot natuurlijk. :p

Maargoed, als er nog iemand in de buurt van de intertoys komt, je zou me erg blij kunnen maken. :)

11. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Als jij dat ding hier op kunt halen kan je net zo goed zelf langs de intertoys ;) Op sturen wordt lastig en duur gok ik.

Hij vliegt stabieler dan een micro omdat je ook geen staart prop hebt die het opstijgen lastig maakt. Ook maken klappen tegen muren weinig uit. Om hem op zijn plek te houden moet je wel net zo sturen. Ik vermoed dat je het wel sneller leert. Daarom wou ik er ook 1 voor mijn vriendin :) En om indoor mooi nose in te oefenen zonder enig risico. De reflexen train je wel.

Ik zou het epp niet weghalen, dan is hij zo stuk, doet het erg pijn en is frame mist dan stevigheid ;) Zou in theorie wel kunnen.

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    119 euro voor et UFOtje, en 5,50 euro om op te sturen. valt toch mee? zit ik precies binnen mijn budget van 125 euro. ;) De gene die em voor me opstuurt krijgt natuurlijk wel n beetje extra voor de moeite. :p Of weet iemand een online winkel die 2nd gen ufos verkoopt?

Zou je met dit ding de eerste stap naar helicopter vliegen kunnen aanwennen? Of is dit TE gemakkelijk, vergeleken met bijvoorbeeld zon simpele corona?

13. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Daar probeer ik dus achter te komen.... mijn vriendin twijfelt enorm. Zo'n micro is niet leuk omdat je er niet mee buiten kan vliegen. Zo'n corona kost maar iets van 550 compleet incl brushless :) Maar het zelf leren kost je dan wel onderdelen en het is ook niet zo makkelijk dus in het begin erg frustrerend. Met zo'n ufo kan je veel sneller vliegen omdat het langzamer gaat en je meer tijd hebt om te denken. Ik wil eens zien wat mijn vriendin er vanavond van bakt ;) straks even stekkers halen. 2mm goud contacten passen mooi :)

14. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

LEUK....

Las overigens op RCGroups dat de (Duitse) onwerpers van plan zijn in de toekomst met een piezogyro upgrade te komen, hiermee zou dan wat scherper te sturen zijn waardoor je sneller kan vliegen en het geheel wat meer wind verdraagt ;)
    Daarvoor is dus die aansluiting opn de print...

Peter

15. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik ben benieuwd of et een goed leermiddel is, want met mijn dragonfly is et finaal de mist in gegaan. :p

:) Ik ga nog eens iets geks roepen. Een 12v 6A adapter met n lange draad?

16. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Worden de motortjes overigens niet te heet bij langere vliegtijden?

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Langere vliegtijden EN meer gewicht.. tsja, das wel iets om over na te denken inderdaad. :p

En zijn die motortjes algemeen te vervangen? Of moet je dan de heel speciale 2x zo dure X-ufo motoren aanschaffen?

18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het zijn wel motoren die ik nog niet eerder heb gezien...... Ze worden na 3 min heet en a 10 min zijn ze ongeveer net zo heet. Zitten ook goed in de koeling ;) Echt super heet is het ook niet, gewoon lekker borstel warm :)

Die adapter zou best kunnen werken. Wel elke 10 min even laten afkoelen ;). Accu kan weg dus veel lichter en minder belasting. De gyro gaat dan misschien nog meer hunten. De mijne is soms al heel erg druk bezig zichzelf recht te houden ;) Ik zoek nog steeds ergens een gain potmetertje, anders solderen we die er op.

Over die aansluitingen... Als je de mechansche tol eraf halt (2 schroefjes en 1 connector) dan kan daar de piezo op. Er zijn dan nog 3 andere connectoren. Ieder ongeveer 5 pinnen. Dus nog 15 pennen zonder duidelijk functie :) 2 naast de gyro, omhoog staand en 1 aan de zijkant liggend.... vanavond scoop erop :)

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Zou dan eventueel later de ufo ge-upgrade kunnen worden met een pieso gyro? En zou dat duur zijn? Ik heb nog zon GWS mormel liggen van n euro of 30. :p Is dat mischien bruikbaar? Die bronze tol zou wel een dot gewicht besparen denk ik. :)

Maar hoe moet je et oplossen als een van die motortjes op is? Tis best een duur dingetje dus wil ik dr toch wel n beetje aan kunnen servicen

Ik heb net gehoord dat de intertoys de stad uit is verhuist, maar ik kan dr nog wel heen. :p Ik ga straks even bellen of ze em op voorraad hebben, dan ga ik dr denk ik lekker eentje oppikken (als de prijs hier etzelfde is dan he).

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik denk niet dat je zomaar die gyro kan plaatsen ;) De electro van de gyro zit op de print, de tol kan eraf. Dat wordt vervangen voor een piezo sensor. Word dus ook niet zo'n dure upgrade vermoed ik.

Motoren zijn vast wel te krijgen. Jammer dat ze er geen vertraging zet bij hebben gedaan maar 4 rotor bladen... Bel anders eens met silverlit ;)

Deel Deze Pagina