Revisie Dolly

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 mrt 2013.

1. Watergeus

Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Na het afronden van de Vallyn keek ik eens rond en zag daar de Dolly als een zielig hoopje staan. Stuurhutje losgebroken en nog een paar deeltjes van buiten los :(.

Ik had al het een en ander geroepen in een ander draadje maar dat nam wat uitgebreidere vormen aan dus hierbij maar een nieuw draadje om de zaken gescheiden te houden.

Waar hebben we het over: De Dolly van Robbe uitgerust met de blusmonitor.
    Originele setup:
    - Aandrijving: Graupner Jumbo 2000 6V, met (volgens mij) de standaard stalen schroefas 4mm, messing 3-blads schroef.
    - Roerservo: Robbe S3003 (zelfde voor de blusmonitor)
    - Standaard roer
    - Robbe Duo Switch module voor het schakelen van of de bluspomp of de schijnwerper
    - Robbe memory switch module voor de navigatie verlichting
    - Bluspompje 6V welke bij de uitbreidingset geleverd werd
    - Navigatie verlichting en schijnwerper gloeilampjes.

Aanvang foto:

Wat troffen we bovendeks aan:
    - Los gebroken stuurhut
    - BB-boordlicht losgebroken van het dak
    - Schijnwerper los uit de houder
    - BB trapje in de kuip losgebroken
    - Luchthapper van het achterdek afgebroken.
    - Muitende bemanning ;)

Onderdeks:
    - Roerservo los
    - Bluspomp defect
    - pitting op de schroefas
    - Schroefas koker vol met gruis
    - Bedrading een puinhoop.

Wat gaan we doen:
    Buiten de overduidelijke werkzaamheden bovendeks zal ik nog bekijken of het geheel nog een beetje is op te leuken. Hetzij met onderdelen hetzij door een iets andere kleurstelling.
    Onderdeks is het stuurwerk het eenvoudigst, simpelweg de servohouder weer vastlijmen en het geheel opnieuw afstellen.
    Er komt een nieuwe schroefas in maar hoop de schroefas koker schoon te krijgen zodat deze kan blijven zitten.
    Net nog even de schroefas gemeten, daar lijkt de diameter niet echt van afgenomen te zijn maar ze rammelt wel in de koker :(. Dat wordt dit uitslijpen en een hele nieuwe.

De e-motor van de pomp blijkt sluiting te maken dus die zal ik af kunnen schrijven. Ik ga proberen of ik de motor kan wisselen, ik heb een hele berg motortjes liggen dus daar zal allicht wel de juiste tussen zitten. Mocht dit niet lukken zal ik wat anders moeten verzinnen en ik heb snel gezocht maar 6V pompjes zijn er maar bar weinig.

Dit draadje zal niet zo vlotten verwacht ik daarom nodig ik ook een ieder uit die met hetzelfde bezig is mee te doen en elkaar van ideeën te voorzien.

Tot zover even kort de plannen.

Groet,
    Mathieu

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Paul Nieuwenhuijse

Paul Nieuwenhuijse

Lid geworden:
    25 jun 2012
    ik ga je weer volgen :)

3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Leuk dat je toch een revisie verslag doet. Zoveel topics zijn er niet over de Dolly, terwijl het toch een klassieker is, die nog steeds door Robbe als kit wordt verkocht, zelfs op de "Messe 2013" werd hij weer gepresenteerd.

Zal ik, om de informatie in 1 topic te houden, de foto's van het binnenwerk van mijn Dolly, hier plaatsen, ipv in je bouwverslag van de Pilot boot?

4. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo mathieu

weer een oudje dat gered wordvan de kliko
    mooi om te zien want ze worden zeldzaam deze modellen daar de bekende merken zulke bootjes niet meer verkopen

maar wta je pomp je aan gaat
    ik weet niet welke je hebt maar meestal zit niet de motor maar de tandwielen vast
    als je die blauwe graupner hebt kan je perfect met een boortje de 4 klinknagels (aluminium)los boren om zo aan de tandwielen te komen
    zo kom je ook aan de motor en meestal door er eens aan te draaien komt deze los
    een goeie spuit WD40 doet wonderen
    de oorzaak is soms ook dat de kool borstels aan de rotor zijn gaan plakken
    ze geven dan wels troom maar houden ook de anker vast zodat deze niet kan gaan draaien
    het loont echt de moeite om de pomp eventjes voorzichtig op en te maken
    pompje van de kriek (duikboot)had er deze winter ook last van

robbe heeft anders nog een 6 volt pompje te koop
    robbe Modellsport
    kost wel 36.50
    succes met het herbouwen en ik volg dit ook wel

Laatst bewerkt: 19 mrt 2013
  5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Raf, de Dolly wordt als goed is dit jaar weer verkocht bij Robbe, en niet als RTR, maar nog steeds als kit. Aldus een artikel over de Neurenberger Messe in MBA.

6. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik zie een nieuw excuus om niet met de ZZ verder te gaan ;) Waar komt dat toch bekend van voor?

...Oooohja, ik heb zelf ook een paar van dat soort projectjes lopen, en ook bij mij liggen de ZZ'en lijdzaam toe te kijken....
    Ook hier weer een volger, gezien je Vallyn komt dit ook wel goed.

7. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
  8. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Bedankt voor de reacties.

Raf: De tandwieltjes zitten niet vast, die heb ik er al uit en op het moment dat ik spanning op de motor zet vliegen de vonken om de oren op moment van contact. Ik weet dat Robbe de pomp nog heeft op de site dan want leveren lijkt een probleem te zijn, Quartel heeft hem ook maar die rekenen 42euro.

Indoorvlieger: Is prima om je foto's hier erbij te zetten.

Bertus: Is een mooi pompje en zeker een goeie optie.

De Dolly wordt inderdaad opnieuw aangeboden door Robbe echter voor 3,5x keer de prijs waar hij vroeger voor werd aangeboden! en de opties die je vroeger had bieden ze volgens mij niet meer aan (sleephaak of blusmonitor).

De ZZ zal niet lijdzaam toe blijven kijken, werkzaamheden blijven doorgaan want al het gewenste voor de Dolly is toch niet direct voor handen.

Toch leuk om weer volgers te hebben, schept wel verplichtingen ;).

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

dat pompje is wel goed leverbaar????
    hier in de winkel bestellen en 14 dagen later ophalen zonder probleem
    ha moet zeggen dat hij nu op de site wel als niet leverbaar staat
    bij mij was de teller nog groen toen ik de laatste had besteld
    tja dan is het een keuze maken LOL
    als het snel moet gaan dan is dat andere pompje even goed al is het wel gemaakt voor 7.2 volt en zal je dus een iets kleiner straaltje spuiten
    gr raf

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Bij deze:

Dit is mijn Dolly van binnen, op 30 MHz varend:

Gele draad is de antenne (die ietsje te dicht bij het relais van het bluskanon zit, maar tot nu toe geen last van. Regelaar zit links, net als de motorbedrading. Met deze opstelling nooit problemen met het bereik gehad.

Pompje is 12 volt, bedoeld voor de Dusseldorf. Op 7.2 volt prima straal met 1 bluskanon.

Jammer dat ze de Dolly zoveel duurder hebben gemaakt. Staat een succesvolle rentree waarschijnlijk in de weg, vrees ik...

11. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    mag ik vragen waar je die stekkertjes haalt voor in je ontvanger???

12. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    bij lesley die heeft er nog
    slimmeke moet gij niet leren ?????

gr raf LOL

13. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Brecht, ik zou even googlen. Dit zijn de oude stekkers van Robbe, misschien dat je nog verloopjes kan krijgen. Ik neem tenminste aan dat je de stekkers op de foto's van Indoorvlieger bedoelt.

14. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    ja, die bedoel ik. ik heb al veel gegoogled maar ik vind er geen meer.
    ik heb een zender voor 10 euro op een markt kunnen krijgen, er zat 1 stekertje bij :(

15. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Zal vanavond even kijken of ik ze nog heb in de oude doos.
    Dan stuur ik ze wel op!
    Als ik ze heb Brecht.

Groetjes,
    Frankwin

16. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Van die stekkertjes maar dan recht kan je gewoon bij C**rad bestellen.

17. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
  18. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Heren, even on-topic graag, via PB-tjes afhandelen die stekkertjes.

Zoals gezegd heeft de schroefas behoorlijk wat ruimte in de schroefaskoker. Ik kan me niet meer herinneren of dit van het begin af aan zo was, kan ik me niet voorstellen. De speling zit rondom in de buurt van de 1/4 mm (binnendiameter is 0,5mm groter dan de asdiameter).
    Ik heb wel een sterk vermoeden hoe het is gekomen. Een jaar of 3, 4 heeft de schroefas vastgezeten. Roest :schrik:. Ik heb hem toen met kruipolie weer los gekregen maar toen niet verder nagedacht :roll:. Beetje vooruit, beetje achteruit draaien maar wel even vergeten de losse roest deeltjes te verwijderen, ik had net zo goed schuurpapier om de schroefas gestopt en dan lekker draaien.
    Ik denk dat ik daarna nog hooguit 3 uur gevaren heb anders had de schade veel groter geweest vermoed ik.

Om een lang verhaal kort te maken: de schroefas wordt dus in zijn geheel vervangen. Wordt waarschijnlijk een setje van Raboesch.
    Ik heb er over getwijfeld om de motor te vervangen maar de Jumbo 2000 doet het eigenlijk best goed en is een rustige motor.

Ik ga eens shoppen voor wat onderdelen.

Groet,
    Mathieu

19. Watergeus

Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Klein stapje verder.
    Een aantal zaken besteld en ontvangen:
    - Schroefas
    - koppeling
    - waterslang
    - tranenplaat
    - waterpomp

De oude schroefas is er uit gefreesd. Nu heb ik er een vele malen groter gat zitten als de oude schroefas.
    Nu heb ik dit bootje al even en ik moest even hard nadenken hoe dat nu weer kon. Antwoord bleek niet heel moeilijk. Toen ik aan het bootje begon om af te bouwen zat er een gelagerde schroefas in met M5. De koker was geloof ik iets van 8mm in diameter, die had ik er toen al uit gehaald en vervangen.

Het komt er in ieder geval op neer dat ik het ontstane gat netjes moet maken en een vulplaatje maken waar de nieuwe schroefas doorheen moet komen.

Gaande weg kom ik er nu wel achter dat alles eerst erger moet worden voordat het verbetert. Voorlopig zie ik nog geen verbetering, langzaam maar gestaag verder maar.

Groet,
    Mathieu

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Tip om de volgende keer een schroefaskoker te verwijderen, opstoken met een soldeerbout. Smelt de lijm bij de doorvoer, en wordt het gat in de romp nauwelijks groter.

Deel Deze Pagina