Rglementen Mini DLG's

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door crins, 8 feb 2007.

1. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Tijdens het uittekenen van een nieuwe mini romp vroeg ik me af aan welke regels ik me daarbij moet houden.
    Ik vond dat voor F3K geldt dat de neusradius tenminste 5mm in alle richtingen moet zijn.
    Bij het maken van een slanke romp wordt dit al gauw erg stomp... en niet heel mooi.
    Maar ik wil tijdens wedstrijden niet buiten de boot vallen natuurlijk.

Iemand nog ergens andere regels gevonden waar ik me in dit verband aan moet houden?

Erik

2. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
  3. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Deze regel is er ivm de veiligheid en geld voor alle rc zweefklassen.....................................

4. maaskie

maaskie

Lid geworden:
    23 jun 2006
    In het reglementen boek van de KNVvL (sectie 5.3) wat RB zweef beschrijft staat dat de minimale radius van de neus zelfs 7,5mm moet zijn.

KNVvL relementen sectie 5 (RB zweef)

5mm zou dan zelfs nog te klein zijn..... :-(

5. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Dank voor alle reacties.

Ik vond namelijk de romp van de NEMO erg mooi en kan me niet voorstellen dat die neus maar 5 mm is.
    Op naar de tekentafel.

p.s. De 7.5 mm zag ik ook staan, maar dat geldt gelukkig voor de grotere F3 modellen.
    Die zijn daarmee nog veiliger.. ;)

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    maarrrrrrrrrrrrr, de micro klasse is een nieuwe klasse :), dus valt er vast nog wel wat met de regels te frutten. Volgens mij is het vrij simpel. Gewoon de spanwijdte kleiner dan 1 meter! Niet meer regels!
    Het mooie is juist dat in deze klasse extreem veel ge-experimenteerd kan worden. Ik ben ook nog met wat leuks bezig :). Was eigenlijk niet van plan om op de rompvorm te letten qua regels ofzo.

7. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hi Sietse,

Ben het helemaal met je eens; niet al te veel regeltjes. Die <1 meter is prima zo maar uit veiligheidsoverwegingen vind ik het wel een goede te voorkomen dat we met "breinaaldrompen" gaan vliegen. Denk dan ook niet dat die neusradius van minimaal 5 mm je veel zal belemmeren in je artistiekte, pardon, konstruktieve uitspattingen........................... :wink:

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    was idd niet van plan om er een mooi speerpuntje aan te vijlen :).
    5mm neustadius gaat nog wel volgens mij... Naja, ik zie wel wat het word...

9. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Is het geheim of kun je alvast een tipje van de sluier oplichten?

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52741&start=0
    Hier heb ik een paar dingetjes in die richting gezegd...

Maar.... ff nog tot de 15e, dan verslag inleveren en dan doorbouwen.
    Zit alleen nog steeds te twijvelen... OF een gekromde vleugel, OF een "gewone" v-stelling en dan Ailerons erin. (lijkt me wel vet, een micro met full control!)

11. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    De 5 mm neusradius lijkt me een goede maat, ook voor de MiniDLG klasse. Belangrijk is om in een reglement een hoofdstuk te hebben met 'veiligheid'. Je kunt zo laten zien dat je als groep niet alleen bezig bent met je hobby/sport maar ook terdege nadenkt over veiligheid voor jezelf en omstanders. Niets op papier zetten is sowieso onverstandig.

Ergo: Neem in eerste instantie direct de 5 mm neusradius op in een MiniDLG-reglement en verwijs voor alles dat niet in het MiniDLG-reglement staat naar het F3K-reglement. Dit zien we ook veel bij lijnbesturing waar de 4 officiele FAI wedstrijdklassen erg goed gereglementeeerd zijn. Binnen lijnbesturing hebben we ook veel Miniklassen (soms ook beginnersklassen genoemd) met eenvoudige in het nederlands opgestelde reglementen die specifiek zijn voor die Miniklasse en verder verwijzen verder naar de FAI-reglementen.

Veiligheid binnen onze sport is een belangrijk aspect en je moet kunnen aantonen (vind ik) dat je daar ook over nadenkt (nagedacht hebt).

Deel Deze Pagina