Omdat de Estratus toch niet zo goed vloog als gehoopt, heb ik een andere heli aangeschaf. De reden dat de Estratus niet zo goed vloog is vooral in de geometrie van de mixhevels, en de tandwielen die al het electrogeweld niet aankunnen. In plaats van een hoop tijd en geld te steken in het verbeteren, leek het me veiliger die op de kast te zetten en met een bewezen heli te gaan vliegen. Hierbij viel mijn keuze op de Xtreme van RJX. Deze heli heb ik gevlogen zien worden door Jurrien Saelens en Michael Daris, wat op mij erg overtuigend overkwam. De Xtreme is ontworpen door een Duitse ingenieur, en vervolgens in China geproduceerd. Dat klinkt veelbelovend, en wat mij betreft is het dat dan ook. De frames bestaan uit glasvezel of carbon. Uiteindelijk maakt de keuze hier niet zoveel uit, dus ik ben voor glasvezel gegaan. Wat voor mij nieuw is zijn de breakaway tabs, die je tussen je canopy posts en de frames monteert. Deze breken bij een crash, in plaats van dat ze je frame breken. Erg handig dus, want ze kosten zo goed als niets. Het onderframe is er eigelijk alleen om de accu te bevestigen. Simpel en licht, en goed bereikbaar. Het bovenframe heeft dan weer alle electronica en tandwielen, deze is wat ingewikkelder maar beresterk. Het hoofdtandwiel is van delrin, cnc gesneden. Deze heeft een schuine vertanding van ongeveer 15 graden, waardoor de heli een mooi stil geluid voortbrengt. Omdat ik meteen voor flybarless ben gegaan, heb ik de FBL kop er standaard bij. Dit is lekker simpel, en een mooi ontwerp. De staart is in 2 uitvoeringen te krijgen, te weten riem en torque tube. Omdat ik wat lui ben, ben ik voor de torque tube versie gegaan. Ik heb niet zo'n zin om elke keer weer de riemspanning aan te passen, terwijl dit wel goedkoper is tijdens een crash. De setup heb ik direct overgenomen van de Estratus, namelijk: - Futaba BLS 451 op swash - JR 8900 op staart - Mikado Vbar - Kontronik Pyro 700-52 - Kontronik PowerJive - Hyperion 12s 4200 - Edge 693 FBL En nog wat foto's:
Ziet er goed uit hoor, lekker strak en ook op formaat. Tijd voor een filmpje lijkt me.. ! Veel plezier ermee in ieder geval, alhoewel dat wel zal gaan lukken denk ik.
en nog nieuws ? Van dit merk hoor je eigenlijk vrij weinig ondanks dat het, volgens mij, een erg goede heli is en ook nog aantrekkelijk in aanschaf. Bas