Robbe Arcus Sport met 4s lipo?

Ha collega modelbouwers,

Ik heb pas geleden een Robbe Arcus Sport gekocht. Vliegt fantastisch! Maar nu een vraag: zou het mogelijk zijn om hier een 4s lipo in te gebruiken in plaats van 3s lipo? Reden is dat ik graag wat meer stijgsnelheid zou willen.

In de documentatie van de regelaar staat 2-6 lipo, bij de motor staat 3s lipo. Wat gebeurt er nu als ik een 4s lipo aansluit? Heb ik dan inderdaad meer vermogen? Of gaat de motor stuk? Of regelt de regelaar het zo dat ik nog steeds maar het vermogen van een 3s lipo heb?

Alvast bedankt!

Als er op de motor 3S staat dan kun je er beter niet een 4S LiPo op gaan aansluiten, die gaat opbranden. Als je al 3S Lipo's hebt is het waarschijnlijk gemakkelijker/goedkoper om er een sterker motortje in te zetten. Met 4S wordt het kistje ook zwaarder, waardoor de vliegsnelheid, dus ook de landingssnelheid toeneemt. En bij licht weer wil je eigenlijk zo weinig mogelijk gewicht.

Een motortje voor een Arcus hoeft niet meer dan $25 bij in Hongkong te kosten. Kijk eens in de electroglider database van Arjan: http://home.concepts.nl/%7Eha16580/downloads/Electro%20glider%20%20database.xls

Daar staan diverse soortgelijke zwevers in met verschillende motorcombinaties en er wordt ook per combinatie aangegeven hoe sterk het is. Wel even opletten dat je in dezelfde grootte en gewichtsklasse kijkt. Kijk bijv. naar de Easyglider Electrics als er niet een Arcus tussen staat.

Groeten,

Johan

Tipje nog:
Ik ken de sport niet, maar heb een "normale" Arcus, ruimte voor accu is erg beperkt, ik weet niet of dat beter is bij de sportuitvoering??? Hou de afmetingen van een 4S accu in ieder geval goed in de gaten en kijk van tevoren of je alles er netjes in kunt krijgen!

de robbe arcus sport is de grote versie van de arcus, is ongeveer 2,6 meter span dacht ik.

Groeten,
Sam

Als dat klopt dan moet je niet het vergelijk maken met de Easyglider Electric, die is namelijk 1,80 en zal dan waarschijnlijk iets zwaarder zijn. Maar zoals ik al zei: "Wel even opletten dat je in dezelfde grootte en gewichtsklasse kijkt."

Groeten,

Johan

Natuurlijk kan je wel een 4S accu aansluiten waar normaal een 3S zat, mits je er een kleinere prop op zet en je controleert dat de stroom niet te veel wordt. Een hoger voltage heeft bij gelijk vermogen minder stroom nodig, dus je hebt dan ook minder verliezen in de motor. (en door die lagere verliezen kan je er weer meer vermogen instoppen). Een mogelijk probleem is wel of je regelaar 4S aan kan.

Maar of je er veel aan hebt weet ik niet, een kleinere prop en een hoger voltage leiden allebei tot een hoger toerental, en dus een hogere pitch speed. Wat je echter lijkt te willen is meer trekkracht, zodat je bij gelijke snelheid steiler omhoog kan. Dan heeft het veel meer zin om een grotere prop te monteren, dus zoek eens naar een prop met meer diameter en minder spoed. Als je daarmee een te hoge stroom meet, zou je voor een andere motor kunnen kiezen met een lager kV.

Back