robbe eolo pitch curve.het ene spreelt het ander tegen..

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door javan, 2 mrt 2004.

  1. javan

    javan Guest

    hoi hoe moet nu de pitch curve zijn van de eolo.
    ik lees overal dat de instructies van robbe zelf verkeerd zijn,
    ik ben een beginner en kan alhoveren.
    robbe zelf:
    min.p+4,
    hovering.p +10
    max.p +14

    nu lees ik ergens anders
    min.p-2,
    hovering.p +7
    max.p +12
    en ik zie nog veel andere voorstellen.
    wat nu?? :?: :!: :?: m.v.g.
    jan
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jan, de optiumale pitchcurve is erg persoonlijk omdat de graag wat "hoger"in hetr knuppelbereik hovert dan de ander. maximum pitch waarden worden voorts verder beperkt door het maximale vermogen van de gekozen aandrijving en soms door maximaal gewenst stijgen.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik wil veel geloven maar 12 graden trekt die eolo motor echt niet :wink:

    als je al wat kan hooveren zou ik in normal mode -5 tot +9 0ongeveer, dan kan je lekker rondvliegen.
    straks in idle up, in V curve +9 / -9 ongeveer
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Vlieg mijn Eolo met -4 tm +12. Motor trekt dat maar eerlijk gezegd is de motorisering ook niet bepaald misselijk te noemen en niet meer helemaal standaard... meer dan +10 heb je in ieder geval niet nodig
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Die +4 in het eerste rijtje moet vast min 4 zijn.

    Als je nog leert vliegen is een minimale pitch van 0 graden wel mooi. Dit voorkomt bij een al te enthousiaste landing dat de nageatieve pitch de bladen door de hekbuis duwt (en andere schade) :wink:

    Een en ander is een beetje afhankelijk van je voorkeur. Kies je voor een hoger rotortoerental waardoor de heli iets fanatieker en direkter stuurt, dan heb je wat minder hooverpitch nodig dan wanneer je een voorkeur hebt voor een lager rotortoerental, waarbij de heli wat ´sponsiger´ stuurt.

    Voor lekker rondvliegen kies je in verband met de belasting van het mechaniek een wat lager toerental dan voor kunstvlucht, waarbij je de toeren nodig hebt om door de figuren te komen.

    Kortom, je gaat uit van de hooverpitch welke je aanpast aan het rotortoerental, zodat de heli los wil komen wanneer je de knuppel in het midden hebt staan.

    Dan kies je de maximale Pitch zo dat het rotortoerental niet inzakt wanneer je vol pitch geeft. Beetje lastig in te vliegen als je nog aan het leren bent, maar met wat voorzichtig aftasten of met wat hulp lukt dit best.

    Om uit een voorwaardse vlucht te kunnen dalen, bijvoorbeeld om weer in een hoover over te gaan, heb je negatieve pitch nodig. Als je minimale pitch positief is, garandeer ik je dat de heli uit een voorwaardse vlucht niet omlaag wil komen. Hoeveel de minimale pitch moet zijn moet je al vliegend op je voorkeuren afstemmen. 0 Graden is prima om te leren hooveren. -2 tot -4 graden is mooi voor het rondvliegen, -6 tot -9 graden heb je nodig voor kunstvlucht.

    Wil je leren autoroteren, eigenlijk een noodzaak maar ik was er nooit een ster in, moet je voldoende negatieve pitch hebben om de rotor draaiende te kunnen houden. Zou in de handleiding van de heli moeten staan.

    Heb je wel eens overwogen een boek over modelhelivliegen te kopen? Bedoel ik niet vervelend, maar heeft mij altijd goed geholpen. Flycam in Lexmond zou je hiermee kunnen helpen.

    Als basis ik ben ik het met Gerard eens (we groeien tot elkaar :wink: ) en je zou die instellingen kunnen nemen en vandaar uit je heli afstellen op jouw voorkeur/gevoel en de mogelijkheden van jow aandrijving.

    Veel succes.
    :D
     
  6. javan

    javan Guest

    het is wel zo dat het toch +4 is en niet min 4 ,in de hanleiding of pdf file die je vind op het net is het zo vermeld.
    Ik geloof niet echt in boeken wel in forums en mensen die elkaar helpen door hun ervaringen uit te wisselen.toch bedankt voor de uitleg,ben nu iets wijzer geworden;
    is er iemand met een eolo die ook standaard is en in een beginfase?
     
  7. jock

    jock Guest

  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    we groeien weer van elkaar eelco :wink:
    hooveren zou ik doen bij 3 kwart stick.
    waarom? om te voorkomen dat als je straks met idle ups gaat vliegen je heli als een steentje naar beneden butst als je overschakelt tewijl je hoovert, je hooverpunt (ongeveer +3 graden) bij midstick veranderd dan in 0 graden.

    voor de rest ben ik het met eelco eens, je hebt gewoon wat negatief nodig, anders bij wat wind is de enigste mogelijkheid de heli beneden te krijgen, de neus naar beneden nicken (niet verstandig :wink: )

    kijk voor wat gedetaileerdere uitleg eens op juhn vugts zijn site, mooie informatieve site.
    http://home.tiscali.nl/john.vugts/Setup/SetupElements/PitchAndThrottleCurves.htm
     

Deel Deze Pagina